Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

  12:45aktualizováno  12:45
Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen | foto: Volkswagen

Ukazují to data společnosti JATO Dynamics. Podle nich prodej nových aut na naftu klesl v celé Evropské unii o 15 % a podíl všech registrací klesl na 46 %. Diesely tak ztratily svoji dominanci na trhu.

Za poklesem stojí hlavně největší trhy. V Německu v dubnu spadly prodeje dieselů o 19,3 %. Důvodů k nižšímu zájmu je více, od připravovaných omezení vjezdu naftových aut do některých měst až přes velké debaty o jejich škodlivosti.

„Diesel ztratil svoji dominanci na evropském trhu. Je pro to několik důvodů, ale jasným spouštěčem tohoto poklesu byla aféra Dieselgate,“ říká Felipe Munoz z JATO Dynamics. Podle něj utrpěl tento pohon velké šrámy na své reputaci, navíc vlády začínají čím dál více naftové motory regulovat nebo vymýšlet způsoby, jak je dostat z ulic.

Nejen zákazy: například ve Velké Británii oznámili spuštění „šrotovného“ pro majitele starších aut jezdících na naftu, kteří bydlí ve velkých městech s největším znečištění. Na nákup nového vozu mohou dostat až dva tisíce liber (přes 60 tisíc korun). V Německu naopak přibývá měst, kde chtějí radnice zcela zakázat majitelům naftových motorů vjezd do centra včetně Stuttgartu, kde přitom sídlí automobilky Porsche a Mercedes-Benz.

V Česku je podíl aut na naftu dlouhodobě nižší než u benzinu, zájem o dieselové motory ale také klesá. Například za první čtyři měsíce letošního roku dosáhl podíl naftových motorů u nových registrací 40 % celkového počtu, loni to bylo přes 43 %. V samotném dubnu pak podíl klesl k 38 %.

Aféra Dieselgate probouzela uměleckou kreativitu:

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Další z rubriky

Ministr Ťok podepsal smlouvu na výběr mýta s CzechToll a SkyToll

Ministr dopravy Dan ťok

Ministerstvo dopravy podepsalo desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll, které budou od roku...

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

V Nizozemsku otevřeli plastovou cyklostezku. Z plastů mohou být i silnice

V Nizozemsku mají první cyklostezku z plastů. V budoucnu se stejnou technologií...

Plasty, které zamořují oceány, našly nové využití. Tři nizozemské firmy z nich postavily vůbec první plastovou...



Najdete na iDNES.cz