Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

  12:45aktualizováno  12:45
Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen | foto: Volkswagen

Ukazují to data společnosti JATO Dynamics. Podle nich prodej nových aut na naftu klesl v celé Evropské unii o 15 % a podíl všech registrací klesl na 46 %. Diesely tak ztratily svoji dominanci na trhu.

Za poklesem stojí hlavně největší trhy. V Německu v dubnu spadly prodeje dieselů o 19,3 %. Důvodů k nižšímu zájmu je více, od připravovaných omezení vjezdu naftových aut do některých měst až přes velké debaty o jejich škodlivosti.

„Diesel ztratil svoji dominanci na evropském trhu. Je pro to několik důvodů, ale jasným spouštěčem tohoto poklesu byla aféra Dieselgate,“ říká Felipe Munoz z JATO Dynamics. Podle něj utrpěl tento pohon velké šrámy na své reputaci, navíc vlády začínají čím dál více naftové motory regulovat nebo vymýšlet způsoby, jak je dostat z ulic.

Nejen zákazy: například ve Velké Británii oznámili spuštění „šrotovného“ pro majitele starších aut jezdících na naftu, kteří bydlí ve velkých městech s největším znečištění. Na nákup nového vozu mohou dostat až dva tisíce liber (přes 60 tisíc korun). V Německu naopak přibývá měst, kde chtějí radnice zcela zakázat majitelům naftových motorů vjezd do centra včetně Stuttgartu, kde přitom sídlí automobilky Porsche a Mercedes-Benz.

V Česku je podíl aut na naftu dlouhodobě nižší než u benzinu, zájem o dieselové motory ale také klesá. Například za první čtyři měsíce letošního roku dosáhl podíl naftových motorů u nových registrací 40 % celkového počtu, loni to bylo přes 43 %. V samotném dubnu pak podíl klesl k 38 %.

Aféra Dieselgate probouzela uměleckou kreativitu:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Orlická přehrada. Únor 2016.
Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.