Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

  12:45aktualizováno  12:45
Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen | foto: Volkswagen

Ukazují to data společnosti JATO Dynamics. Podle nich prodej nových aut na naftu klesl v celé Evropské unii o 15 % a podíl všech registrací klesl na 46 %. Diesely tak ztratily svoji dominanci na trhu.

Za poklesem stojí hlavně největší trhy. V Německu v dubnu spadly prodeje dieselů o 19,3 %. Důvodů k nižšímu zájmu je více, od připravovaných omezení vjezdu naftových aut do některých měst až přes velké debaty o jejich škodlivosti.

„Diesel ztratil svoji dominanci na evropském trhu. Je pro to několik důvodů, ale jasným spouštěčem tohoto poklesu byla aféra Dieselgate,“ říká Felipe Munoz z JATO Dynamics. Podle něj utrpěl tento pohon velké šrámy na své reputaci, navíc vlády začínají čím dál více naftové motory regulovat nebo vymýšlet způsoby, jak je dostat z ulic.

Nejen zákazy: například ve Velké Británii oznámili spuštění „šrotovného“ pro majitele starších aut jezdících na naftu, kteří bydlí ve velkých městech s největším znečištění. Na nákup nového vozu mohou dostat až dva tisíce liber (přes 60 tisíc korun). V Německu naopak přibývá měst, kde chtějí radnice zcela zakázat majitelům naftových motorů vjezd do centra včetně Stuttgartu, kde přitom sídlí automobilky Porsche a Mercedes-Benz.

V Česku je podíl aut na naftu dlouhodobě nižší než u benzinu, zájem o dieselové motory ale také klesá. Například za první čtyři měsíce letošního roku dosáhl podíl naftových motorů u nových registrací 40 % celkového počtu, loni to bylo přes 43 %. V samotném dubnu pak podíl klesl k 38 %.

Aféra Dieselgate probouzela uměleckou kreativitu:

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Už by to nebyly dálnice, říká o zákazu jízdy kamionů vlevo šéf svazu dopravců

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

V návaznosti na kolaps dopravy na nejvytíženější české dálnici D1 oznámil ministr dopravy Dan Ťok záměr zakázat na...

Přívozy bez transpondérů, navrhují poslanci. Zařízení jsou dražší než lodě

Přívoz přes řeku Labe se strmým schodištěm v Hřensku.

Přívozy nahrazující na řadě míst chybějící mosty by mohly i nadále jezdit bez takzvaných transpondérů, které plavidlům...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Najdete na iDNES.cz