Ukazují to data společnosti JATO Dynamics. Podle nich prodej nových aut na naftu klesl v celé Evropské unii o 15 % a podíl všech registrací klesl na 46 %. Diesely tak ztratily svoji dominanci na trhu.
Za poklesem stojí hlavně největší trhy. V Německu v dubnu spadly prodeje dieselů o 19,3 %. Důvodů k nižšímu zájmu je více, od připravovaných omezení vjezdu naftových aut do některých měst až přes velké debaty o jejich škodlivosti.
„Diesel ztratil svoji dominanci na evropském trhu. Je pro to několik důvodů, ale jasným spouštěčem tohoto poklesu byla aféra Dieselgate,“ říká Felipe Munoz z JATO Dynamics. Podle něj utrpěl tento pohon velké šrámy na své reputaci, navíc vlády začínají čím dál více naftové motory regulovat nebo vymýšlet způsoby, jak je dostat z ulic.
Nejen zákazy: například ve Velké Británii oznámili spuštění „šrotovného“ pro majitele starších aut jezdících na naftu, kteří bydlí ve velkých městech s největším znečištění. Na nákup nového vozu mohou dostat až dva tisíce liber (přes 60 tisíc korun). V Německu naopak přibývá měst, kde chtějí radnice zcela zakázat majitelům naftových motorů vjezd do centra včetně Stuttgartu, kde přitom sídlí automobilky Porsche a Mercedes-Benz.
V Česku je podíl aut na naftu dlouhodobě nižší než u benzinu, zájem o dieselové motory ale také klesá. Například za první čtyři měsíce letošního roku dosáhl podíl naftových motorů u nových registrací 40 % celkového počtu, loni to bylo přes 43 %. V samotném dubnu pak podíl klesl k 38 %.
Aféra Dieselgate probouzela uměleckou kreativitu:
1. března 2016 |