Škoda Octavia G-Tec

Škoda Octavia G-Tec | foto: Škoda

Šedá barva a pohon na plyn. Skokani v prodejích nových aut

  • 31
Prodeje nových vozů v Česku rostou už 18 měsíců v řadě, především díky čím dál větší nákupní chuti českých firem. V dubnu sice počty nově registrovaných vozidel rostly pomaleji než v předchozích měsících, i tak ale za první čtyři měsíce trh vzrostl o více než pětinu.

Počty registrovaných vozů letos překonaly zatím všechny rekordy, i letošní duben byl pro tuzemské prodejce vozů nejsilnějším v historii. Důvodem je především rostoucí ekonomika i větší spotřebitelská důvěra. „Pokud nenastane něco mimořádného, měla by letos padnout určitě hranice 200 tisíc prodaných vozů,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. 

Za vyšší poptávkou jsou také nákupy firem: během prvních čtyř měsíců tvořili firemní zákazníci tři čtvrtiny všech prodejů nových vozů. Zatímco pořadí nejprodávanějších značek zůstává stejné (Škoda, Volkswagen, Hyundai), mění se struktura prodávaných modelů i například barev a pohonů.

V meziročním porovnání se u nás za první čtyři měsíce prodalo o 13 342 aut více. Čtyřicet procent tohoto nárůstu připadlo Škodě Auto, ta v dubnu poprvé v historii prodala v Česku za měsíc více než sedm tisíc vozů.

Bezkonkurenčně nejprodávanější zůstává Škoda Octavia, post dvojky po generační obměně znovu získal model Fabia, který se dostal před Škodu Rapid. Mimo koncern Volkswagen mají v žebříčku deseti nejprodávanějších modelů zastoupení jen tři vozy: Hyundai i30 a ix20 a Ford Fiesta. 

K zajímavému posunu dochází v prodejích podle pohonů. Mírně stoupá podíl dieselových motorů, největším skokanem je ale stlačený zemní plyn CNG. Jeho prodeje se zpětinásobily, letos se prodalo už 970 vozů. Společně s LPG mají vozy na plyn podíl dvou procent celého trhu, loni to bylo jedno procento. 

Mění se také struktura prodávaných vozů podle velikosti. Náběh nové Fabie i Hyundai i20 se projevil na posílení kategorie malých vozů (18,14 procenta), naopak oslabila nejsilnější kategorie vozů nižší střední třídy. Výrazně roste podíl kategorie terénních vozů. 

Bezkonkurenčně nejprodávanější jsou u nás stále bílá auta. S takovou barvou odjíždí z autosalonů 29 procent všech zákazníků. Pomalu se však mění pořadí dalších barev: znovu se vrací obliba šedé barvy, pod kterou jsou ve statistikách například i různé stříbrné metalické barvy. Za první čtyři měsíce prodeje šedých vozů vzrostly o 47 procent.