Škoda Octavia i loni udržela post nejprodávanější vozu v Česku

Škoda Octavia i loni udržela post nejprodávanější vozu v Česku | foto: Škoda Auto

Vítězové padajícího trhu s auty: bílá barva a vozy nižší střední třídy

  • 143
Prodeje nových aut loni v Česku klesly o více než 5,3 procenta, celý trh však prošel velmi zajímavým vývojem. Výrazně se totiž změnilo nejen rozložení v prodejích podle značek, ale především ve třídách vozů a jejich barvách. Poslední data za prosinec ukazují zlepšení situace a růst prodejů.

Zveřejněná čísla ukazují, že nová auta si pořizovaly hlavně firmy, jejich podíl dosáhl 63 procenta. Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia s 18 189 vozy, následují fabie (9 890 kusů) a rapidy (8 355). Další místa obsadily Hyundai i30 a VW Golf.

Nejúspěšnější v prodejích byla loni opět Škoda Auto s podílem přes třicet procent, druhý Hyundai loni vymazal opět část ztráty za Škodou a přiblížil se desetiprocentní hranici. V první desítce je poprvé Dacia, za celý rok skončila s růstem o 48 procent na devátém místě.

Apple mění barevné preference světa

"Skokanem" roku se loni ovšem stala auta bílé barvy. Více než čtvrtina všech u nás loni prodaných aut bylo bílých. Za celý rok dosáhl podíl bílé barvy 26,8 %, v některých měsících šlo i o celou třetinu všech u nás nově registrovaných vozů. Ukazují to statistiky Svazu dovozců automobilů. 

 "Je to jasná móda, hodně tomu pomáhají prodeje firemním zákazníkům, na bílá auta se nejlépe umisťují různé reklamní polepy," vysvětluje tajemník svazu Pavel Tunkl. Módu bílých vozidel už některé automobilky promítly i do ceníků: například u Volkswagenu si za nový model Golf připlatíte v případě bílé barvy tři tisíce korun oproti jiným základním barvám.

Češi se svou oblibou bílé barvy dokonce převyšují celosvětový průměr. Podle studie výrobce barev pro auta PPG Industries bylo loni bílých 25 procent všech vozidel, na která dodával laky. Studie vysvětluje oblibu bílé barvy i velkým nástupem elektroniky od společnosti Apple, která si bílou zvolila jako symbol technologické vyspělosti.

Podle Reného Skučka ze společnosti 3M, který se automobilovým průmyslem dlouhodobě zabývá, k nám dorazila módní vlna bílé barvy ze západoevropských trhů. "Původně to byla barva pro luxusní limuzíny, která se postupně rozšířila i na modely nižších tříd," popisuje Skuček. Míní, že prodeje bílých aut ještě dál porostou. "Zatím převažují firemní zákazníci, ale určitě ještě poroste poptávka z řad individuálních zájemců," odhaduje Skuček.

Šedá barva poražena

Bílá barva vystřídala v žebříčku nejprodávanějších aut šedou, která měla ještě před třemi lety 20 procent trhu. Ostatní barvy si drží dlouhodobě přibližně stejné podíly na trhu. Zastoupení barev se výrazně liší také podle jednotlivých značek: bílá nejvíc dominuje u Nissanu a Fiatu.

Češi loni výrazně proměnili své preference i u nákupu vozidel nejen podle barvy, ale i velikosti. Ještě v roce 2011 měly největší podíl na trhu malá auta, zlevnění a konkurenční boj i velká nabídka posunuly na první místo nejprodávanějších aut vozy nižší střední třídy, které tvoří už čtvrtinu všech u nás prodaných aut.