Výrobci aut však moc zklamaní být nemohou. Dubnový růst, první od září 2011, byl totiž jen technický, a tak s otočením klesajícího trendu nikdo moc nepočítal (více zde).
"Dubnový nárůst byl sice příjemným oživení, ale květnová čísla nás vrátila do
nepříjemné reality. Evropští spotřebitelé ani firmy v nejbližší době
neočekávají, že by se ekonomika vzpamatovala a jakékoli větší výdaje či
investice raději odkládají," řekl Jan Malý z Automobilové expertní skupiny PwC ČR. Pro letošní rok tak v EU podle něj registrace klesnou asi o čtyři procenta. "V příštím roce již bychom měli zaznamenat nárůst registrací oproti letošnímu roku, aut se ale pravděpodobně prodá méně než v roce 2012," dodal Malý.
Od začátku letošního roku se prodeje v EU ve srovnání se stejným obdobím před rokem snížily o 6,8 procenta na 5,071 milionu vozů. V Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, se prodej v květnu propadl téměř o deset procent. Poptávka po autech se výrazně snížila také ve Francii a Itálii, naopak výrobci v Británii zaznamenali jedenáctiprocentní nárůst prodejů.
V Česku prodeje aut meziročně poklesly o více než sedm procent. Prodej automobilky Škoda Auto klesl o pět procent na 41 205 vozů. Tržní podíl mladoboleslavské automobilky nicméně mírně stoupl o desetinu procenta z 3,8 procenta před rokem.
Svaz dovozců automobilů již minulý týden uvedl, že v České republice prodej nových osobních aut v květnu klesl o sedm procent na 14 822 vozů. Od začátku roku se propadl o téměř 13 procent na 66 336 vozů.