Balené bagety prý táhnou k nákupu méně.

Balené bagety prý táhnou k nákupu méně. | foto: MF DNES

Češi loni snědli 50 milionů baget, většina se prodá na benzinkách

  • 107
Prodeje balených baget klesají, lidé šetří, nebo dávají přednost čerstvým sendvičům a obloženým houskám. Přesto se podle firmy Bapa ze skupiny Hamé loni snědlo padesát milionů baget.

Trh balených baget v posledních třech letech zaznamenal výrazný propad v řádu desítek procent.  Uvedla to firma Bapa ze skupiny Hamé, která je v Česku tržní bagetovou dvojkou po společnosti Crocodille.

"Pokles je ovlivněn ekonomickou situací a tendencí spotřebitelů šetřit, ale také náhradou části balených baget čerstvě připravenými bagetami přímo v místě prodeje," říká Martin Štrupl, generální ředitel Hamé. Celkovou velikost trhu za loňský rok odhaduje firma na zhruba padesát milionů kusů balených baget. Z nich se více než sedmdesát procent prodá na benzinových pumpách. Ještě před třemi lety se jich přitom na českém trhu prodalo kolem 65 milionů kusů.

I na čerpačkách se ovšem stále častěji prosazují čerstvě připravené bagety, popřípadě rozpékané panini. Tradiční výrobci balených baget se na to snaží reagovat a nabízejí proto své služby i v tomto segmentu.

"Propad v prodeji balených baget se snažíme nahradit právě dodávkami komponent na čerstvě připravované bagety a občerstvení,“ dodává Štrupl. Navíc rozšířila řadu baget určených pro rozpékání v místě nákupu a doplnila ji o hotová jídla určená k ohřívání pod značkou Take a Break.

Lidé jezdí méně na benzinky

Lídr na trhu, firma Crocodille, už loni představil nový prodejní koncept Best Before Tomorrow, jímž chce v čerstvosti konkurovat na místě připravovaným výrobkům a zároveň investovala do výroby mražených panini. Ty mají výhodu dlouhodobějšího uchovávání a obecně tak mohou najít uplatnění také v provozovnách s menším nebo nárazovým obratem. Příkladem jsou různá fitness studia nebo stánky na hudebních festivalech.

Šéf firmy Crocodille Petr Cichoň klesající trend v prodejích balených baget potvrzuje. "Trh už několikátým rokem lehce klesá ve smyslu stejných obchodních míst. Je to způsobeno množstvím faktorů jako jsou nové možnosti, které dnes trh nabízí v podobně fast foodových řetězců," uvedl Cichoň pro iDNES.cz.

Podle něj stojí za poklesem prodejů balených baget také menší výtoč pohonných hmot, tedy méně častější návštěvy motoristů u benzinových pump. Čerpadláři upozorňují na to, že za tím jak šetření lidí na benzinu a naftě, tak v průměru nižší spotřeba nových aut.