Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: AP

Britská lekce pro výrobce piškotů. Na změně receptury tratí stamiliony

  • 500
Změnit recepturu u tradičních sladkostí může vyjít výrobce pořádně draho. Společnost Mondelez, která v Česku loni změnila chuť piškotů, přichází podle nového výzkumu ve Velké Británii o deset milionů liber kvůli změně chuti tradičních čokoládových velikonočních vajíček.

Na propad upozornil britský odborný časopis pro maloobchod The Grocer na základě průzkumu společnosti IRI. Týká se čokoládových vajíček Cadbury, což je pro Brity podobně tradiční značka pro sladkosti jako pro Čechy Opavia. Cadbury patří pod Mondelez.

Piškotová kauza

Podle časopisu prodeje čokoládových vajíček Cadbury Creme Egg klesly loni o 7,4 procenta. Jiné značky takový propad nezaznamenaly, tržní podíl Cadbury klesl o dva procentní body. Sama marketingová manažerka Mondelezu Claire Low přiznala, že bude náročné se dostat zpět na hodnoty prodeje před rokem 2015.

Nejen kvůli tomu, že Velikonoce budou letos brzy a firmy nebudou mít tolik času na marketing. Odmítla ale, že by měla na pokles prodejů vliv změna receptury. Podle ní se na prodejích projevil fakt, že byly Velikonoce dříve než v roce 2014 a lidé si tak sladkosti v podobě vajíček kupovali kratší dobu. Ročně jich prodá kolem 500 milionů kusů po celém světě.

Cadbury začalo vajíčka s horší a levnější čokoládou prodávat loni, kdy oznámilo, že místo své klasické mléčné čokolády Cadbury Dairy Milk začne používat „standardní čokoládu“. Současně zmenšilo balení ze šesti na pět vajec, aniž by o šestinu snížili cenu. Firma to vysvětlila ekonomickými důvody.

To vedlo k velkým protestům zákazníků i peticím, vzniklo několik stránek a facebookových skupin požadující návrat k původní receptuře. Situace připomínala protesty českých zákazníků proti přesunu výroby tradičních českých piškotů do Polska. Firma tvrdí, že recepturu nezměnila, lidé si ale stěžují na jinou chuť.