Hodinky od něj koupili nadšení motorkáři, začátečníci i snobové.
"Na motorkách jezdím už dlouho a hodně se zajímám o jejich design, který s vývojem hodinkových pouzder úzce souvisí," říká Prokop.
Slovo dalo slovo a dvě tradiční tuzemské značky Jawa a Prim připravily kolekci toho nejlepšího, co umějí. Dvacet motorek Jawa 650, jedna za zhruba 350 tisíc korun, v retrostylu a v klasické tmavočervené barvě, doplnily ocelové primky.
Mezi členy exkluzivního klubu majitelů jsou například šéf ČEZ Martin Roman, jeden z nejvýše postavených mužů skupiny PPF Milan Maděryč nebo bývalý ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.
Češi mají apetit po silných strojích
Nejen mocní byznysmeni se zhlédli v silných motorkách a jsou ochotni za ně nebývale utrácet. Prodeje nových motocyklů stouply za první čtyři měsíce letošního roku oproti loňsku téměř o čtyřicet procent.
Poprvé v historii je navíc netáhnou nejmenší, a tedy nejlevnější stroje. Největší nárůst totiž zaznamenala skupina motorek s objemem nad 500 kubických centimetrů, tedy velké a drahé stroje, kterých na silnicích přibylo ve srovnání se stejným obdobím loňského roku 541.
Celkem se jich od počátku ledna prodalo přes patnáct set. Při průměrné ceně dvou set tisíc korun za kus tak už dealeři utržili více než 300 milionů korun. V drtivé většině jde o motocykly tradičních japonských a evropských značek, což je velký rozdíl oproti minulým letům, kdy kralovaly levné skútry vyráběné hlavně v Číně.
"Zdá se, že se Češi nabažili chalupářských mopedů a začínají si dopřávat větší motorky," říká tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA) Pavel Tunkl.
Vyrábět proto nestíhají ani tuzemští "moto krejčí". Největší domácí firma – Psí Hubík z Tlumačova na Zlínsku – má dodací lhůty na zakázku šitých bund a kombinéz až 15 týdnů.
"Čekání zákazníků se bohužel prodloužilo," říká spolumajitelka Monika Hubíková, která ve své společnosti zaměstnává přes 50 lidí. Více než šedesát procent své produkce exportuje do zahraničí, hlavně do Švédska. Kromě moderních syntetických materiálů šije také z klokaní kůže, která je díky své pevnosti a jemnosti mezi motorkáři velmi ceněná.
Podobně jako Hubíková hovoří také majitelka firmy Bikers Mode Zdena Koudeláková. "Naposledy byl takový zájem v roce 1997, ale to se celý byznys teprve rozjížděl," říká.
Podle dealerů stojí za rekordními prodeji motorek tři důvody: reálné příjmy lidí rostou, motocykly zlevňují a auta se stále častěji topí v ucpaných městech. Boomu nahrává i teplé počasí. Někteří jezdci stroj letos vůbec nezazimovali.
Na skútru ze satelitu
"Když jedu na motorce do práce, ušetřím pětačtyřicet minut," říká Zdeněk Lepka, generální ředitel makléřské společnosti BH Securities, který bydlí nedaleko Prahy. Lepka má v garáži tři motorky, ale na cestu do centra nejraději volí mrštný skútr.
Jeho slova potvrzuje Kanaďan René Beauchamp, šéf pražského hotelu Four Seasons, který se zhlédl v legendárních skútrech Vespa. Pokud může, vyráží do práce na Vespě a po italsku při tom nesundavá oblek ani kravatu.
"Oproti jízdě autem mám hodinu denně k dobru a užívám si úplně jiný pohled na město," říká s nadšením. Co se motorkářům nelíbí, je minimum speciálních parkovacích míst.
"Hodně záleží na aktivitě jednotlivých městských částí, například v centru několik stání už vybudovaných je," říká mluvčí Prahy Jiří Wolf. Nejvíce nových motorek přitom nese poznávací značku Středočeského kraje. Teprve až pak následuje Praha a Jihomoravský kraj.
"Jsou to prakticky Pražáci, kteří se odstěhovali kus za město, ale pracují v Praze," komentuje čísla Tunkl z SDA.
Zlatá mřížka za sedlem
Rekordním prodejům kromě klesajících cen, zejména díky silné konkurenci v oboru, pomáhá také možnost odepsat motorku do nákladů a zažádat o vrácení DPH. Stroj je rázem minimálně o 20 procent levnější.
V podstatě jde o obdobu podnikateli oblíbené "zlaté mřížky" u aut. Ta při splnění všech podmínek umožňuje odečíst DPH z ceny vozu. Motorkáři však o účtování strojů na své firmy neradi mluví.
"Jestli nechcete náš byznys poškodit, tak o tom radši nepište," říká šéf oficiálního zastoupení firmy Harley-Davidson Pavel Kubíček. Pokud ovšem majitel prokáže, že motorku potřebuje k výkonu svého podnikání (i s ohledem na dopravu do práce), musí mu finanční úřad vyhovět. Ti méně odvážní mohou do firmy zaúčtovat jen část z pořizovací ceny a doznat se, že občas jezdí i pro vlastní radost.