Meziroční srovnání ukazuje v červenci pokles o 7,3 procenta, v srpnu dokonce o 15,6 procenta. Pád přitom zrychlil hlavně v srpnu, německý automobilový svaz VDA tvrdí, že nové registrace klesly o 16 procent. Do Evropy tak naplno dorazila automobilová krize z USA.
Podle ACEA je důvodem poklesu drahý benzin a nafta společně s nižší důvěrou zákazníků ve stav ekonomiky. Pokles poptávky cítí i Škoda Auto, která zrušila všechny naplánované mimořádné směny až do konce roku. Podle údajů ACEA se v od ledna do srpna registrovalo v celé Evropě asi o dvě procenta méně nových škodovek než loni. Na západoevropských trzích ale Škoda stále patří k málu automobilek, které letos v Evropě měřeno od počátku roku rostou.
Výroba roste také kolínské TPCA. Kvůli drahému palivu roste zájem o malé vozy, které se v Kolíně vyrábějí. Nejvíce propadají prodeje na jihu Evropy, v Itálii klesly během srpna o více než čtvrtinu. Pokles ale postihl prakticky všechny západoevropské země, kam přitom české automobilky či jejich dodavatelé vyvážejí.
Z největších značek prodávaných v Evropě letos nejvíce padají prodeje skupiny automobilek Toyota (-13,5 procenta). Největší růst letos zatím hlásí Nissan a BMW. Česko je zatím jednou z mála zemí, kde prodeje aut neklesly. Pro českou ekonomiku může mít pokles poptávky zdrcující dopady: automobilový průmysl je bezkonkurenčně největším a zaměstnává nejvíce lidí.
PRODEJE AUT PODLE NEJSILNĚJŠÍCH ZNAČEK V SRPNU 2008 (údaje za celou EU + Bulharsko, Rumunsko, Island, Norsko, Švýcarsko) |
|||
Značka/koncern | Tržní podíl | Prodeje za srpen 2008 (v ks) |
Meziroční změna |
CELKEM | 805 839 | -15,6 % | |
Skupina VW | 23,2 % | 186 766 | -9,5 % |
- z toho Škoda | 4,0 % | 31 970 | -0,6 % |
Skupina PSA | 11,5 % | 92 616 | -18,7 % |
Skupina Ford | 8,8 % | 70 779 | -12,6 % |
Skupina GM | 8,9 % | 71 667 | -23,8 % |
Skupina Renault | 8,9 % | 72 075 | -5,6 % |
Skupina Fiat | 6,9 % | 55 844 | -11,7 % |
Skupina BMW | 5,2 % | 42 148 | -16,7 % |
Skupina Toyota | 5,6 % | 45 472 | -23,2 % |
Zdroj: ACEA, bez údajů za Kypr a Maltu |