Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi přišli na chuť řepkovému oleji. Kupují ho na úkor slunečnicového

  1:16aktualizováno  1:16
Řepkový olej byl dlouho stranou zájmu českých zákazníků, kteří dávali přednost spíš oleji slunečnicovému. Loni však šly jeho prodeje i přes vyšší cenu nahoru. Důvodem může být propagační kampaň, kterou z větší části platili daňoví poplatníci.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Pěstitelé řepky za sebou nemají lehký rok. Sklizeň se po předloňském rekordu propadla o 280 tisíc tun a také osevní plochy se v posledních letech smrskly zhruba na úroveň roku 2010. Většina úrody samozřejmě končí v biopalivech, větší část sklizně by však mohla v budoucnu směřovat i do jedlých olejů. Jak totiž vyplývá z dat společnosti Nielsen, poptávka Čechů po řepkové oleji roste.

V supermarketech loni nakoupili 15,6 milionů litrů řepkového oleje za téměř pět miliard korun. Po poklesu v předloňském roce to znamená navýšení prodejů řepkového oleje o 3,25 milionů litrů a růst tržeb o 70,6 milionů korun. Data neznázorňují celý trh, jde o údaje za větší prodejny o velikosti minimálně 400 metrů čtverečních bez údajů z řetězce Makro, které Nielsen sleduje. O trendech ve spotřebě však vypovídají dostatečně.

Kolik se prodalo olejů (v tis. litrů)

201320142015
slunečnicový 30 33231 299 29 403
řepkový14 68812 38715 637
olivový3 2713 4443 304
oleje celkem54 581 50 936 51 717

„Zatímco slunečnicový i olivový olej zaznamenávají v meziročním srovnání pokles, prodeje řepkového oleje rostou o 26 procent,“ uvedla Jitka Fialová z Nielsen.

Nejpoužívanějšího slunečnicového oleje, který se na celkových prodejích kategorie olejů podílí z 57 procent, se tak prodalo o 1,9 milionů litrů méně a útraty za něj se propadly 100 milionů korun. Na řepkový olej pak připadá 30 procent z celkových prodejů a na olivový šest.

Oba typy nejprodávanějších olejů loni zlevnily. Spotřeba řepkového však šla nahoru i přesto, že litr stál v průměru o téměř šest korun více než slunečnicový. Řepkový olej odborníci dlouhodobě považují za jeden z nejzdravějších, čeští spotřebitelé ho však dlouho spíše opomíjeli. Česko přitom patří mezi řepkové velmoci a v produkci řepkového semene na hlavu patří k evropské špičce.

S aktuálním třicetiprocentním podílem na prodejích se však Česko blíží sousednímu Německu, kde jde o nepoužívanějším jedlý olej. Roli v jeho popularizaci mohla sehrát tříletá propagační kampaň Řepkový olej - olej nad zlato, která skončila loni v září. Celkem stála 15 milionů korun, které z 50 procent poskytla EU, z 30 procent Státní zemědělský a intervenční fond a z 20 procent Svaz pěstitelů a zpracovatelů olejnin.

Jak přitom před časem upozornil tabletový týdeník Dotyk, start kampaně se časově shodoval s investicí do výroby jedlých olejů v lovosickém zpracovateli řepky Preol. Ten spadá - stejně jako server iDNES.cz - do skupiny Agrofert ministra financí Andreje Babiše. Výrobu na nové lince, která spolu se souběžnou investicí do výrobny extrudovaného řepkového šrotu spolykala 419 milionů korun, odstartoval pak Preol těsně před završením kampaně placené z peněz daňových poplatníků loni v létě.

Tržby z olejů (v 100 tis. Kč)
201320142015
slunečnicový9 825
8 760
7 710
řepkový4 5934 2784 984
olivový4 790
5 0215 728
oleje celkem21 71420 092
19 856

Podle mluvčího Agrofertu Karla Hanzelky však Preol v poslední době vyšší poptávku po řepkovém oleji nezaznamenal. „Zvýšený zájem o řepkový olej v poslední době nepociťujeme. Obecně ale poptávka po rostlinných olejích není celý rok stejná, jsou zde sezónní výkyvy,“ uvedl Hanzelka.

Kromě řepkového zaznamenala společnost Nielsen loni nebývalý nárůst v řádu desítek procent i exotických olejů. „Dynamický růst prodejů pozorujeme u menších druhů olejů v rámci celkové kategorie, a to u takzvaných zdravých olejů, jako je olej kokosový, rýžový, sezamový či lněný,“ dodala Fialová. Prodeje kokosového oleje vzrostly meziročně dokonce o 1 061 procent, v celkové kategorii však hraje jen marginální roli.

Kritizovaný palmový olej pak sice nachází bohaté využití v potravinářské výrobě, při maloobchodním prodeji koncovým zákazníkům je však naprosto zanedbatelný. V kategorii olejů tvoří jen 0,03 procenta prodejů.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Další z rubriky

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

Veterináři nepovolili Včelpu znovu prodávat med. Nepolepšili se, tvrdí

(Ilustrační snímek)

Veterináři nepovolili včelařské společnosti Včelpo obnovit obchodování s medy. Zákaz prodeje měla firma od veterinářů...

Velké obchody v sobotu opět zavřou. Regulace „slaví“ rok

Nakupování s Emilem Jírou.

Obchody s prodejní plochou nad 200 metrů čtverečních musí v sobotu opět stáhnout výlohy. Zákon, který to nařizuje, má...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.