Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Češi přišli na chuť řepkovému oleji. Kupují ho na úkor slunečnicového

  • 292
Řepkový olej byl dlouho stranou zájmu českých zákazníků, kteří dávali přednost spíš oleji slunečnicovému. Loni však šly jeho prodeje i přes vyšší cenu nahoru. Důvodem může být propagační kampaň, kterou z větší části platili daňoví poplatníci.

Pěstitelé řepky za sebou nemají lehký rok. Sklizeň se po předloňském rekordu propadla o 280 tisíc tun a také osevní plochy se v posledních letech smrskly zhruba na úroveň roku 2010. Většina úrody samozřejmě končí v biopalivech, větší část sklizně by však mohla v budoucnu směřovat i do jedlých olejů. Jak totiž vyplývá z dat společnosti Nielsen, poptávka Čechů po řepkové oleji roste.

V supermarketech loni nakoupili 15,6 milionů litrů řepkového oleje za téměř pět miliard korun. Po poklesu v předloňském roce to znamená navýšení prodejů řepkového oleje o 3,25 milionů litrů a růst tržeb o 70,6 milionů korun. Data neznázorňují celý trh, jde o údaje za větší prodejny o velikosti minimálně 400 metrů čtverečních bez údajů z řetězce Makro, které Nielsen sleduje. O trendech ve spotřebě však vypovídají dostatečně.

Kolik se prodalo olejů (v tis. litrů)
201320142015
slunečnicový 30 33231 299 29 403
řepkový14 68812 38715 637
olivový3 2713 4443 304
oleje celkem54 581 50 936 51 717

„Zatímco slunečnicový i olivový olej zaznamenávají v meziročním srovnání pokles, prodeje řepkového oleje rostou o 26 procent,“ uvedla Jitka Fialová z Nielsen.

Nejpoužívanějšího slunečnicového oleje, který se na celkových prodejích kategorie olejů podílí z 57 procent, se tak prodalo o 1,9 milionů litrů méně a útraty za něj se propadly 100 milionů korun. Na řepkový olej pak připadá 30 procent z celkových prodejů a na olivový šest.

Oba typy nejprodávanějších olejů loni zlevnily. Spotřeba řepkového však šla nahoru i přesto, že litr stál v průměru o téměř šest korun více než slunečnicový. Řepkový olej odborníci dlouhodobě považují za jeden z nejzdravějších, čeští spotřebitelé ho však dlouho spíše opomíjeli. Česko přitom patří mezi řepkové velmoci a v produkci řepkového semene na hlavu patří k evropské špičce.

S aktuálním třicetiprocentním podílem na prodejích se však Česko blíží sousednímu Německu, kde jde o nepoužívanějším jedlý olej. Roli v jeho popularizaci mohla sehrát tříletá propagační kampaň Řepkový olej - olej nad zlato, která skončila loni v září. Celkem stála 15 milionů korun, které z 50 procent poskytla EU, z 30 procent Státní zemědělský a intervenční fond a z 20 procent Svaz pěstitelů a zpracovatelů olejnin.

Jak přitom před časem upozornil tabletový týdeník Dotyk, start kampaně se časově shodoval s investicí do výroby jedlých olejů v lovosickém zpracovateli řepky Preol. Ten spadá - stejně jako server iDNES.cz - do skupiny Agrofert ministra financí Andreje Babiše. Výrobu na nové lince, která spolu se souběžnou investicí do výrobny extrudovaného řepkového šrotu spolykala 419 milionů korun, odstartoval pak Preol těsně před završením kampaně placené z peněz daňových poplatníků loni v létě.

Tržby z olejů (v 100 tis. Kč)
201320142015
slunečnicový9 8258 7607 710
řepkový4 5934 2784 984
olivový4 7905 0215 728
oleje celkem21 71420 092
19 856

Podle mluvčího Agrofertu Karla Hanzelky však Preol v poslední době vyšší poptávku po řepkovém oleji nezaznamenal. „Zvýšený zájem o řepkový olej v poslední době nepociťujeme. Obecně ale poptávka po rostlinných olejích není celý rok stejná, jsou zde sezónní výkyvy,“ uvedl Hanzelka.

Kromě řepkového zaznamenala společnost Nielsen loni nebývalý nárůst v řádu desítek procent i exotických olejů. „Dynamický růst prodejů pozorujeme u menších druhů olejů v rámci celkové kategorie, a to u takzvaných zdravých olejů, jako je olej kokosový, rýžový, sezamový či lněný,“ dodala Fialová. Prodeje kokosového oleje vzrostly meziročně dokonce o 1 061 procent, v celkové kategorii však hraje jen marginální roli.

Kritizovaný palmový olej pak sice nachází bohaté využití v potravinářské výrobě, při maloobchodním prodeji koncovým zákazníkům je však naprosto zanedbatelný. V kategorii olejů tvoří jen 0,03 procenta prodejů.