Už teď je Rusko pro firmu třetím největším trhem a při zachování růstu může brzy i předběhnout Německo, které je po Číně několik let dvojkou. "Rostli jsme třikrát více než celkový ruský trh," pochvaluje si šéf automobilky Winfried Vahland. Z Ruska částečně profitují i čeští zaměstnanci, velká část aut se vozí stále z tuzemska v rozloženém stavu a montují se pak kvůli daním v Rusku.
Postupně však chce automobilka čím dál více rozšiřovat výrobu v Rusku tak, aby byly i díly z tamní produkce. Zatahuje do toho i své české dodavatele, kteří proto v Rusku stavějí nové fabriky. Kromě závodu Volkswagenu v Kaluze u Moskvy se škodovky vyrábějí i v závodě automobilky GAZ v Nižním Novgorodu.
"Chceme v Rusku nadále růst a v loňském roce jsme naše kapacity výrazně rozšířili," dodal Vahland. Škodě pomohlo v prodejích hlavně přesunutí výroby terénního vozu Yeti do Ruska. To ho zlevnilo, navíc právě po takových autech je v Rusku největší poptávka. Kdyby měla automobilka v záloze ještě větší vůz kategorie SUV, byla by nejspíše ještě úspěšnější.
Škoda začne vozit superby z Česka do Číny
Škoda Auto ve středu potvrdila, že větší SUV už chystá, ale detaily o startu výroby zatím nechce říct. Firmě se před lety vyplatilo vstoupit více i s výrobou na rozvíjející se trhy. Typickým příkladem je Čína, která se stala největším odbytištěm škodovek. V Číně však značka roste pomaleji než celý trh. Z vozidel prodávaných v Číně má sice automobilka menší zisk než z evropských, zároveň však může rozmělnit náklady na vývoj nových vozů mezi větší počet kusů.
V Číně se auta vyrábějí v licenci v závodě, který vlastní Volkswagen společně s čínskými investory. Loni z licenčních poplatků za výrobu získala Škoda Auto 1,7 miliardy, o 70 procent více než před rokem. V Číně se začaly škodovky vyrábět už i v novém závodě v Yizhengu.
Poprvé ovšem letos začne automobilka z Česka vozit i celá auta do Číny. Vahland oznámil, že na čínský trh uvedou importovaný model Superb Combi. Půjde o auta ze závodu v Kvasinách, řádově by mělo jít o tisíce kusů ročně. Je to poprvé, co firma začne do Číny z Česka vyvážet auta. Ve větších sériích by se v Číně kombíky nevyplatilo vyrábět, o takový typ vozů není totiž v Číně skoro žádný zájem.
Podle mluvčího Jozefa Baláže však zároveň existuje skupina zákazníků, která chce auto vyrobené v Evropě. I když půjde o výrazně dražší vozidlo než jiné škodovky z Číny: dovážené vozy jsou v Číně zatíženy velkým clem. I jiné automobilky do Číny dovážejí své nejdražší modely.
Škoda Auto loni zaznamenala další rekordní rok v celkových prodejích, které poprvé překročily hranici 900 tisíc aut. Zisk však mírně klesl, hlavně kvůli obřím investicím do rozšíření výroby i vývoje. Další jsou v plánu, chystá se například nové centrum pro designéry.
"Stávající prostory nám už nestačí, proto plánujeme další budovu na levém břehu Jizery," uvedl člen představenstva zodpovědný za vývoj Frank Welsch. Souvisí to i s tím, že kvůli růstu musí firma nabízet čím dál více modelů a také verzí pro jednotlivé trhy.