Rusko je pro Škodovku zlatý důl, loni tam prodeje aut rostly nejvíc

  4:01aktualizováno  4:01
Škodě Auto se čím dál více vyplácí orientace na východní trhy. Po letech, kdy v dobách evropské stagnace rostla automobilka díky Číně, přebírá roli tahouna prodejů Rusko. Jen loni tam Škodovka prodala téměř sto tisíc vozů. Meziročně je to nárůst o 34 procent, což je nejvíce ze všech zemí, kde se škodovky prodávají.

O Škodu Yeti je v Rusku největší zájem. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Už teď je Rusko pro firmu třetím největším trhem a při zachování růstu může brzy i předběhnout Německo, které je po Číně několik let dvojkou. "Rostli jsme třikrát více než celkový ruský trh," pochvaluje si šéf automobilky Winfried Vahland. Z Ruska částečně profitují i čeští zaměstnanci, velká část aut se vozí stále z tuzemska v rozloženém stavu a montují se pak kvůli daním v Rusku.

Postupně však chce automobilka čím dál více rozšiřovat výrobu v Rusku tak, aby byly i díly z tamní produkce. Zatahuje do toho i své české dodavatele, kteří proto v Rusku stavějí nové fabriky. Kromě závodu Volkswagenu v Kaluze u Moskvy se škodovky vyrábějí i v závodě automobilky GAZ v Nižním Novgorodu.

"Chceme v Rusku nadále růst a v loňském roce jsme naše kapacity výrazně rozšířili," dodal Vahland. Škodě pomohlo v prodejích hlavně přesunutí výroby terénního vozu Yeti do Ruska. To ho zlevnilo, navíc právě po takových autech je v Rusku největší poptávka. Kdyby měla automobilka v záloze ještě větší vůz kategorie SUV, byla by nejspíše ještě úspěšnější.

Škoda začne vozit superby z Česka do Číny

Škoda Auto ve středu potvrdila, že větší SUV už chystá, ale detaily o startu výroby zatím nechce říct. Firmě se před lety vyplatilo vstoupit více i s výrobou na rozvíjející se trhy. Typickým příkladem je Čína, která se stala největším odbytištěm škodovek. V Číně však značka roste pomaleji než celý trh. Z vozidel prodávaných v Číně má sice automobilka menší zisk než z evropských, zároveň však může rozmělnit náklady na vývoj nových vozů mezi větší počet kusů.

V Číně se auta vyrábějí v licenci v závodě, který vlastní Volkswagen společně s čínskými investory. Loni z licenčních poplatků za výrobu získala Škoda Auto 1,7 miliardy, o 70 procent více než před rokem. V Číně se začaly škodovky vyrábět už i v novém závodě v Yizhengu.

Poprvé ovšem letos začne automobilka z Česka vozit i celá auta do Číny. Vahland oznámil, že na čínský trh uvedou importovaný model Superb Combi. Půjde o auta ze závodu v Kvasinách, řádově by mělo jít o tisíce kusů ročně. Je to poprvé, co firma začne do Číny z Česka vyvážet auta. Ve větších sériích by se v Číně kombíky nevyplatilo vyrábět, o takový typ vozů není totiž v Číně skoro žádný zájem.

Podle mluvčího Jozefa Baláže však zároveň existuje skupina zákazníků, která chce auto vyrobené v Evropě. I když půjde o výrazně dražší vozidlo než jiné škodovky z Číny: dovážené vozy jsou v Číně zatíženy velkým clem. I jiné automobilky do Číny dovážejí své nejdražší modely.

Škoda Auto loni zaznamenala další rekordní rok v celkových prodejích, které poprvé překročily hranici 900 tisíc aut. Zisk však mírně klesl, hlavně kvůli obřím investicím do rozšíření výroby i vývoje. Další jsou v plánu, chystá se například nové centrum pro designéry.

"Stávající prostory nám už nestačí, proto plánujeme další budovu na levém břehu Jizery," uvedl člen představenstva zodpovědný za vývoj Frank Welsch. Souvisí to i s tím, že kvůli růstu musí firma nabízet čím dál více modelů a také verzí pro jednotlivé trhy.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Nekonečný boj s plasty. Igelitky zdarma zmizely, zůstaly stovky milionů sáčků

Ilustrační snímek

Zatímco igelitkám už vyhlásili obchodníci i státy boj, mikrotenové sáčky zatím přežívají. Jejich postupné nahrazování...

Moravská vína čeká výjimečný ročník, letos se mohou vyrovnat francouzským

Víno (ilustrační foto)

Mimořádně dobrý ročník, hlavně pro červená vína, se rýsuje jihomoravským vinařům. Vinobraní končí a podle prvotních...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...



Najdete na iDNES.cz