Rusko je pro Škodovku zlatý důl, loni tam prodeje aut rostly nejvíc

  4:01aktualizováno  4:01
Škodě Auto se čím dál více vyplácí orientace na východní trhy. Po letech, kdy v dobách evropské stagnace rostla automobilka díky Číně, přebírá roli tahouna prodejů Rusko. Jen loni tam Škodovka prodala téměř sto tisíc vozů. Meziročně je to nárůst o 34 procent, což je nejvíce ze všech zemí, kde se škodovky prodávají.

O Škodu Yeti je v Rusku největší zájem. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Už teď je Rusko pro firmu třetím největším trhem a při zachování růstu může brzy i předběhnout Německo, které je po Číně několik let dvojkou. "Rostli jsme třikrát více než celkový ruský trh," pochvaluje si šéf automobilky Winfried Vahland. Z Ruska částečně profitují i čeští zaměstnanci, velká část aut se vozí stále z tuzemska v rozloženém stavu a montují se pak kvůli daním v Rusku.

Postupně však chce automobilka čím dál více rozšiřovat výrobu v Rusku tak, aby byly i díly z tamní produkce. Zatahuje do toho i své české dodavatele, kteří proto v Rusku stavějí nové fabriky. Kromě závodu Volkswagenu v Kaluze u Moskvy se škodovky vyrábějí i v závodě automobilky GAZ v Nižním Novgorodu.

"Chceme v Rusku nadále růst a v loňském roce jsme naše kapacity výrazně rozšířili," dodal Vahland. Škodě pomohlo v prodejích hlavně přesunutí výroby terénního vozu Yeti do Ruska. To ho zlevnilo, navíc právě po takových autech je v Rusku největší poptávka. Kdyby měla automobilka v záloze ještě větší vůz kategorie SUV, byla by nejspíše ještě úspěšnější.

Škoda začne vozit superby z Česka do Číny

Škoda Auto ve středu potvrdila, že větší SUV už chystá, ale detaily o startu výroby zatím nechce říct. Firmě se před lety vyplatilo vstoupit více i s výrobou na rozvíjející se trhy. Typickým příkladem je Čína, která se stala největším odbytištěm škodovek. V Číně však značka roste pomaleji než celý trh. Z vozidel prodávaných v Číně má sice automobilka menší zisk než z evropských, zároveň však může rozmělnit náklady na vývoj nových vozů mezi větší počet kusů.

V Číně se auta vyrábějí v licenci v závodě, který vlastní Volkswagen společně s čínskými investory. Loni z licenčních poplatků za výrobu získala Škoda Auto 1,7 miliardy, o 70 procent více než před rokem. V Číně se začaly škodovky vyrábět už i v novém závodě v Yizhengu.

Poprvé ovšem letos začne automobilka z Česka vozit i celá auta do Číny. Vahland oznámil, že na čínský trh uvedou importovaný model Superb Combi. Půjde o auta ze závodu v Kvasinách, řádově by mělo jít o tisíce kusů ročně. Je to poprvé, co firma začne do Číny z Česka vyvážet auta. Ve větších sériích by se v Číně kombíky nevyplatilo vyrábět, o takový typ vozů není totiž v Číně skoro žádný zájem.

Podle mluvčího Jozefa Baláže však zároveň existuje skupina zákazníků, která chce auto vyrobené v Evropě. I když půjde o výrazně dražší vozidlo než jiné škodovky z Číny: dovážené vozy jsou v Číně zatíženy velkým clem. I jiné automobilky do Číny dovážejí své nejdražší modely.

Škoda Auto loni zaznamenala další rekordní rok v celkových prodejích, které poprvé překročily hranici 900 tisíc aut. Zisk však mírně klesl, hlavně kvůli obřím investicím do rozšíření výroby i vývoje. Další jsou v plánu, chystá se například nové centrum pro designéry.

"Stávající prostory nám už nestačí, proto plánujeme další budovu na levém břehu Jizery," uvedl člen představenstva zodpovědný za vývoj Frank Welsch. Souvisí to i s tím, že kvůli růstu musí firma nabízet čím dál více modelů a také verzí pro jednotlivé trhy.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

Družstevní bydlení je na vzestupu, všímají si toho i developeři

Ilustrační snímek

Složí zhruba třetinu ceny bytu a zbytek splácejí. I takto mnozí Češi bydlí „ve vlastním“, aniž by potřebovali hypotéku....

Krácení pracovní doby firmy ohrozí, tvrdí průzkum. Odbory to považují za lež

Ilustrační foto - práce na PC

Téměř polovina větších firem je proti zkracování pracovního týdne, i kdyby zaměstnancům mohly adekvátně snížit mzdu....

Nižší DPH i dotace na obnovu lesů. Stát představil plán boje s kůrovcem

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Ministerstvo zemědělství představilo sérii kroků pro boj s kůrovcem. Očekává se další zhoršování kalamity i mimo...

Najdete na iDNES.cz