Sportovní vozy jdou na odbyt čím dál lépe, krize nekrize. Na obrázku Porsche 911 Turbo.

Sportovní vozy jdou na odbyt čím dál lépe, krize nekrize. Na obrázku Porsche 911 Turbo. | foto: Porsche

Prodeje „sporťáků“ rostou bez ohledu na hospodářskou krizi

  • 38
Ani propad ekonomiky, nižší firemní zisky a nejistý výhled do budoucna neodradily příznivce nejrychlejších a nejdražších vozů od návštěvy autosalonů. Prodeje sportovních automobilových značek v Česku nejenže neklesly, ale mírně rostou. V případě Porsche dokonce meziročně o třicet procent.

"První dvaměsíce letoška byly slabé, i bohatí lidé čekali, jak se krize vyvine. Pak se však prodeje opět rozeběhly, popravdě trochu i k našemu překvapení," říká Josef Roider, šéf tuzemského prodejce Porsche Inter Auto.

Podle něj je segment nejdražších aut zasažen krizí minimálně, což potvrzují i zástupci Ferrari, Maserati nebo Lamborghini. "Prodeje zůstaly u Lamborghini stejné jako loni, zhruba jeden měsíčně. Jsou to vozy, které mají své stabilní zákazníky bez ohledu na finanční krizi," říká Michal Exner, z vedení firmy Auto Exner, jenž v Česku prodává mimo jiné Lamborghini či Aston Martin. U posledně jmenované značky očekává Exner oproti loňsku nárůst o dva až tři kusy.

Krizi nejodolnější se zatím tváří prodeje Ferrari. Meziročně mírně rostou a mohly by ještě více, kdyby automobilka do ČR poslala více vozů "Poptávka po našich vozech je vždy vyšší než nabídka. Když si dnes objednáte model California, dostanete ho v druhé půlce příštího roku," říká Jiří Rozkošný, marketingový ředitel firmy Scuderia Praha, jež do Česka dováží italské vozy Ferrari a Maserati.

Zároveň však připouští, že krize přinesla mírné zkrácení čekací doby na ferrari, protože někteří zákazníci auto odřekli. "Jde jen asi o dva až tři měsíce," dodává Rozkošný.

 Nově prodané vozy: Prodej leden – červenec 2009  
 Značka  Prodej (ks)  Změna
 Porsche  111  +30 %
 Ferrari  26  +18 %
 Maserati  22  +4 %
 Lamborghini  7  +40 %
 Aston Martin  7  -12 %
Pramen: Svaz dovozců automobilů

Podle něj je situace trochu složitější v případě značky Maserati. Ta zatím jako jedna z mála nabízí čistokrevnou sportovní čtyřdveřovou limuzínu Maserati Quatroporte (s nímž jezdí například šéf českobudějovického Koh-i-nooru Vlastislav Bříza).

Té ale brzy přibude konkurence v podobě Porsche Panamera a Astonu Martin Rapide. Panameru začne Porsche prodávat na počátku září, Roider na ni eviduje již 25 závazných objednávek. Čtyřdveřový Aston Martin by se do prodeje měl dostat na počátku příštího roku.

Slavné sportovní automobilky jsou si dobře vědomy toho, že vstup do segmentu rychlých limuzín jim přinese další zákazníky, kteří k nim mohou přejít od sériovějších výrobců. Potvrzuje to Michal Tomeš z Prahy, jenž dnes řídí mercedes a teď se rozhoduje mezi setrváním u značky a přestupem k porsche.

Hlavně pro Porsche znamená model Panamera stabilizaci na třetí noze. Již dříve firmě prodeje podržel terénní model Cayenne, o nějž je minimálně stejný zájem jako o klasický sporťák 911.

,