Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Každé čtvrté nové auto už je SUV. Zvýšený podvozek vládne trhu

  1:00aktualizováno  1:00
Praha se snaží v reklamě odlákat lidi od nákupu aut kategorie SUV, podle dat o registracích nových aut jde ale spíše o marný boj. V Česku i v celé Evropě se k tomuto typu vozu přiklání čím dál více lidí a SUV prakticky každý měsíc překonávají rekord v prodejích.

Odhalení: Škoda Karoq měla premiéru ve Stockholmu. | foto: ŠKODA AUTO

Ukazují to data Svazu dovozců automobilů o registracích nových vozů. Například za duben dosáhl podíl aut kategorie SUV 23,88 % všech nově registrovaných vozů za měsíc a blíží se tak čtvrtinovému podílu. Ten už vozy SUV překonaly v celoevropských číslech. Jak v Evropě, tak v Česku jsou dnes tato auta nejprodávanějších ze všech kategorií.

Jak rostl podíl SUV aut na českém trhu

Rok: podíl na trhu v %

2007: 2,7

2008: 3,7

2009: 8,2

2010: 11,4

2011: 12,9

2012: 14,8

2013: 15,2

2014: 16,9

2015: 19,0

2016: 20,1

1-4 2017: 23,22

V Česku překonala SUV u nás dlouhou dobu dominantní kategorii nižší střední třídy loni na podzim. Jen za první čtyři měsíce letošního roku registrace stouply o 32 %, což je třikrát více, než je celkový růst trhu. Za stejnou dobu se prodalo více aut kategorie SUV, než kolik jich u nás koupili lidé a firmy za celý rok 2011.

Dlouho šlo přitom o relativně okrajový segment trhu. Teprve loni přesáhl podíl SUV pětinu trhu. Před deseti lety měly vozy SUV 2,73 % celého trhu, od roku 2011 se jejich podíl zdvojnásobil.

Automobilky si SUV zamilovaly, tomu odpovídá i nabídka. V dubnu si zákazníci vybírali z celkem 69 různých modelů, v žádné jiné kategorii aut není tak široká nabídka. Kategorie SUV a terénní dnes přitom patří autům, mezi kterými jsou obrovské rozdíly ve velikosti, výkonu i možnosti jízdy v terénu. V jedné kategorii je například Fiat 500X nebo Land Rover Discovery.

Fotogalerie

I proto se kategorie SUV rozděluje v detailnějších statistikách na další skupiny SUV-B, SUV-C, SUV-D a SUV-E podle velikosti. V Česku je zatím nejsilnější kategorie SUV-B, tedy vozidel velikosti Škoda Yeti či Dacia Duster. Nejvíce roste kategorie SUV-D, do které spadá Škoda Kodiaq. Aktuální žebříček prodejů za první čtyři měsíce roku dozná letos ještě velkých změn: Yeti končí, velmi nahoru díky velké zakázce na policejní vozy půjde Hyundai Tucson.

To, že si vozy SUV lidé nepořizují kvůli jízdě v terénu, dobře dokazují i statistiky prodejů vozů s pohonem všech čtyř kol. U řady modelů netvoří ani polovinu všech prodaných aut. Například u vozů Škoda Yeti v Česku tvoří čtyřkolky necelou třetinu prodaných aut.

Nejprodávanější modely SUV v Česku
model počet registrovaných nových vozů
Škoda Yeti 1845
Dacia Duster1549
Škoda Kodiaq1531
VW Tiguan 1419
Nissan Qashqai1039
Hyundai Tucson896
Peugeot 2008863
Renault Captur793
Kia Sportage680
Suzuki Vitara610
Pozn.: data za 1.-4 2017, zdroj SDA

Podívejte se na reklamu pražského magistrátu:

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Vyděšená mrkev nabádá děti k pití alkoholu. Britové zatrhli reklamu Aldi

Mrkev Kevin v reklamě Aldi má děsivé vize. Vidí duchy. Podle regulátora ale...

Z britských obrazovek musela zmizet reklama s roztomilou animovanou mrkví jménem Kevin. Zelenina, která se úspěšně...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Kdo dřív přijde, ten pracuje. Sdílené kanceláře budoucnosti patří všem

Coworkingové centrum Paralelní Polis v Praze

Sdílené kanceláře táhnou. Do půl roku se rozrostou o čtvrtinu, a to nejen v Praze. Zájem o pracovní místa v...

Najdete na iDNES.cz