Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Každé čtvrté nové auto už je SUV. Zvýšený podvozek vládne trhu

  1:00aktualizováno  1:00
Praha se snaží v reklamě odlákat lidi od nákupu aut kategorie SUV, podle dat o registracích nových aut jde ale spíše o marný boj. V Česku i v celé Evropě se k tomuto typu vozu přiklání čím dál více lidí a SUV prakticky každý měsíc překonávají rekord v prodejích.

Odhalení: Škoda Karoq měla premiéru ve Stockholmu | foto: ŠKODA AUTO

Ukazují to data Svazu dovozců automobilů o registracích nových vozů. Například za duben dosáhl podíl aut kategorie SUV 23,88 % všech nově registrovaných vozů za měsíc a blíží se tak čtvrtinovému podílu. Ten už vozy SUV překonaly v celoevropských číslech. Jak v Evropě, tak v Česku jsou dnes tato auta nejprodávanějších ze všech kategorií.

Jak rostl podíl SUV aut na českém trhu

Rok: podíl na trhu v %

2007: 2,7

2008: 3,7

2009: 8,2

2010: 11,4

2011: 12,9

2012: 14,8

2013: 15,2

2014: 16,9

2015: 19,0

2016: 20,1

1-4 2017: 23,22

V Česku překonala SUV u nás dlouhou dobu dominantní kategorii nižší střední třídy loni na podzim. Jen za první čtyři měsíce letošního roku registrace stouply o 32 %, což je třikrát více, než je celkový růst trhu. Za stejnou dobu se prodalo více aut kategorie SUV, než kolik jich u nás koupili lidé a firmy za celý rok 2011.

Dlouho šlo přitom o relativně okrajový segment trhu. Teprve loni přesáhl podíl SUV pětinu trhu. Před deseti lety měly vozy SUV 2,73 % celého trhu, od roku 2011 se jejich podíl zdvojnásobil.

Automobilky si SUV zamilovaly, tomu odpovídá i nabídka. V dubnu si zákazníci vybírali z celkem 69 různých modelů, v žádné jiné kategorii aut není tak široká nabídka. Kategorie SUV a terénní dnes přitom patří autům, mezi kterými jsou obrovské rozdíly ve velikosti, výkonu i možnosti jízdy v terénu. V jedné kategorii je například Fiat 500X nebo Land Rover Discovery.

Fotogalerie

I proto se kategorie SUV rozděluje v detailnějších statistikách na další skupiny SUV-B, SUV-C, SUV-D a SUV-E podle velikosti. V Česku je zatím nejsilnější kategorie SUV-B, tedy vozidel velikosti Škoda Yeti či Dacia Duster. Nejvíce roste kategorie SUV-D, do které spadá Škoda Kodiaq. Aktuální žebříček prodejů za první čtyři měsíce roku dozná letos ještě velkých změn: Yeti končí, velmi nahoru díky velké zakázce na policejní vozy půjde Hyundai Tucson.

To, že si vozy SUV lidé nepořizují kvůli jízdě v terénu, dobře dokazují i statistiky prodejů vozů s pohonem všech čtyř kol. U řady modelů netvoří ani polovinu všech prodaných aut. Například u vozů Škoda Yeti v Česku tvoří čtyřkolky necelou třetinu prodaných aut.

Nejprodávanější modely SUV v Česku
model počet registrovaných nových vozů
Škoda Yeti 1845
Dacia Duster1549
Škoda Kodiaq1531
VW Tiguan 1419
Nissan Qashqai1039
Hyundai Tucson896
Peugeot 2008863
Renault Captur793
Kia Sportage680
Suzuki Vitara610
Pozn.: data za 1.-4 2017, zdroj SDA

Podívejte se na reklamu pražského magistrátu:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.