Prodejna u bytu. Obchodní řetězce rostou společně s developery

  0:01aktualizováno  0:01
Lidl, Penny Market, Billa či Tesco sice už mají po republice stovky prodejen, ale neúnavně přidávají další. Najít vhodné místo je však čím dál těžší. Obchodníci proto čím dál častěji spolupracují s bytovými developery a vstupují do jejich projektů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Jednou z mála možností je, že se obchodník spojí s bytovým developerem a domluví se předem na vhodném prostoru. Často jde o uspořádání na míru a týká se hlavně velkých projektů, v podstatě nových ulic a čtvrtí.

„Bytový development sledujeme. Ani nám nic jiného nezbývá, protože v Praze není možné sehnat sólo pozemek pro naši prodejnu,“ uvádí manažer jednoho z velkých řetězců, který si nepřál zveřejnit jméno.

„Propojení prodejny s bytovými jednotkami je jednou z možností, jak expandovat v lokalitách, kde není dostatek volných míst. Ať už jde o městské části, což je například Billa v projektech Korunní Dvůr nebo Břevnov City v Praze, či Křenová v Brně, nebo o menší města, kde jsme takto třeba v Jesenici,“ uvádí šéf Billy Jaroslaw Szczypka.

Podobně jsou na tom další řetězce. Lidl nedávno otevřel prodejnu v Praze-Karlíně v bytovém komplexu tří propojených domů Karolína Plazza. „Dalším příkladem jsou prodejny v komplexu ByTy Malešice v Praze 10 či v bytovém komplexu Na Slupi v Praze 2,“ uvádí Zuzana Holá, mluvčí Lidlu.

Tesco se například uchytilo s prodejnou kolem 1 200 metrů čtverečních v Roztokách u Prahy, kde dostalo prostor ve velkém projektu společnosti Ekospol. „Podobný projekt nyní připravujeme s řetězcem Norma v jednom našem chystaném pražském rezidenčním projektu se stovkami bytů,“ uvádí šéf Ekospolu Evžen Korec s tím, že lokalitu ještě zveřejnit nechce.

Na přání obyvatel

Pokud se jedná o velký rezidenční projekt, který do daného místa naláká několik tisíc nových obyvatel, symbióza s obchodníky se nabízí. „Zájem bývá jak ze strany obchodních řetězců, tak místních obyvatel, kteří chtějí mít dostatečnou nabídku základních a dalších potravin,“ potvrzuje Radek Polák ze společnosti Trigema.

„Snažíme se nejdříve spolupracovat s těmi retailovými značkami, které jsou v daném místě zavedené a známé. Pokud se jedná o lokalitu zcela novou, vybíráme si mnohdy z nabídky více řetězců,“ dodává.

Trigema například vlastní podle údajů z katastru nemovitostí podlouhlý a nevzhledný objekt v Praze-Stodůlkách, v němž je nyní prodejna Normy. Nejprve proto jedná s tímto německým řetězcem, zda chce být i v novém objektu. Mimo jiné proto, že si to přáli místní občané v anketě, kterou si zde developer nechal udělat.

Spolupráci s řetězci rozvíjejí i další developeři. „Nyní se například jedná o plochy, které jsou určené pro retail a služby v našich projektech Britská čtvrť, Harfa Park nebo Prosek Park,“ přibližuje mluvčí společnosti Finep David Jirušek. V těchto případech spolupracují buď s Billou, nebo Albertem.

Ne vždy ale mohou obchodníci do takových míst vyrazit se svou obvyklou prodejní velikostí, což bývá v průměru supermarket větší než tisíc metrů čtverečních. Musí se přizpůsobit. Pro většinu řetězců to ale není problém, třeba Tesco má k dispozici koncept malých prodejen Žabka.

„My jako Žabka jsme celkem variabilní a umíme si poradit s různými tvary objektů. Problémem někdy bývají cesty pro zásobování, místa pro ukládání odpadu či schránky na denní tisk, které musí být přístupny dodavatelům. Tohle je třeba řešit již před podpisem smlouvy,“ popisuje generální manažer sítě Žabka Radim Lunda. Během pár týdnů se jedna Žabka otevře v projektu v Řevnicích, kde s investorem dohodli místo na míru. „To je ale spíše ojedinělé,“ říká Lund za Žabku, jejíž počet obchodů se blíží stovce. Tesco má navíc supermarkety Expres či ještě větší prodejny.

Metropolitní prodejna bude

Několik konceptů na míru různým místům a polohám má v poslední době v nabídce pro partnery i jeden z nejčilejších řetězců, pokud jde o expanzi – Lidl. Na konferenci Centers je před prázdninami představoval jednatel Lidlu Martin Molnár. Překvapil přitom už pouhou přítomností na akci, protože vedení Lidlu se na konferencích a veřejných akcích obecně neobjevuje.

Podle Molnára má Lidl nyní čtyři koncepty prodejen, od té klasické s velkým pozemkem přes takzvanou metropolitní, dále prodejnu v nákupní zóně, například retail parku či obchodním centru, až po nejmenší prodejnu na míru.

„Metropolitní prodejna poskytuje stejný komfort jako standardní, akorát je v husté městské zástavbě, případně je nad ní bytová zástavba či kanceláře,“ popsal Molnár. Podle něj ji zatím u nás neotevřeli, ale na třech místech už běží žádosti o povolení a koncem příštího roku by se mohla otevřít.

Podobně se rozjíždějí prodejny na míru, které se rozměrem i zásobováním přizpůsobují lokalitě. „V kombinaci s naším e-shopem, kde je spotřební zboží, dokážeme sortiment kamenné prodejny redukovat na čerstvý sortiment a vejít se do 450 metrů čtverečních,“ vysvětlil strategii Lidlu Molnár.

Jeho řetězec přitom patří k nejzajímavějším. „V poslední době platí, že je v kurzu z pohledu poptávky veřejnosti a developerů řetězec Lidl. Pokud ale v lokalitě dlouhodobě působí jiná značka, na niž si místní zvykli, preferují mnohdy spíše tohoto obchodníka,“ tvrdí zástupce jednoho developera.

Právě Lidl má přitom jako nejziskovější řetězec nejvíce peněz, jimiž může konkurenci přeplatit. Na druhou stranu je ale v centrech měst pozadu za obchody Aholdu či Teska. Lidl proto musí síť rozšiřovat po jednotlivých prodejnách.

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Převod peněz v sekundách už je možný. Banky ale zatím vyčkávají

Mobito, nová možnost placení přes mobilní telefon

Poslat peníze manželce, aby je měla na účtu k dispozici za pár sekund. Zaplatit za telefon až večer v den splatnosti a...

Med z biofarmy měl být z EU, rozbor ukázal na zámoří

Falešný med Včelařství Thomayer.

Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce nařídili stáhnout z regálů med od rodinné farmy Včelařství...

V Česku bude víc cítit plyn. Řízená akce má odhalit úniky

Plyn (ilustrační foto)

V Česku bude příští týden více zapáchat zemní plyn, aby odběratelé mohli snadněji na začátku topné sezony zjistit...

Najdete na iDNES.cz