McDonald's restaurant Florenc V.I.P.Party. 25. února 1993.

McDonald's restaurant Florenc V.I.P.Party. 25. února 1993. | foto: McDonald's

Čtvrt století s Big Macem. McDonald’s byl ze začátku pro Čechy drahý

  • 356
McDonald’s je symbol, ať už kdysi obdivovaného západního životního stylu nebo nezdravého stravování a zkaženého kapitalismu. U Čechů mu to během 25 let pomáhalo i škodilo. Řetězci s rychlým občerstvením se však daří.

Od pádu komunistického režimu, pověstného frontami nejen na banány, ale také třeba toaletní papír a veškeré spotřební zboží, uplynuly už více než dva roky. Přesto Češi vyrazili 20. března 1992 do fronty zase.

Tentokrát je k tomu nehnala nevyhnutelná nutnost obstarat si základní potřeby. Do Vodičkovy ulice v centru Prahy přišlo tehdy jedenáct tisíc lidí „ochutnat kapitalismus“, jak trefně říká Michal Mládek. Ten tehdy celý den griloval burgery v první restauraci McDonald’s v Československu. Právě její otevření nalákalo do Vodičkovy tolik lidí.

Podle Mládka policie tehdy rozestavěla po ulici zátarasy, aby dala frontě řád, a lidi do restaurace vpouštěla po skupinkách. „Mnoho lidí překvapovaly dnes samozřejmé věci, jako jsou čistota nebo servis, tedy že jsme každého pozdravili,“ vzpomíná Mládek, který dnes sám jako franšízant provozuje McDonald’s restaurace v Praze a Jihočeském kraji.

Návštěva amerického řetězce v prvních letech platila za výjimečnou záležitost. Příčinou byly i relativně vysoké ceny. Třeba hamburger stál před čtvrtstoletím 19 korun. Dnes sice stojí o šest korun více, jenže příjmy Čechů rostly mnohem rychleji. Zatímco před pětadvaceti lety bylo možné nakoupit za průměrnou mzdu 244 hamburgerů, dnes 1 123.

Od nadšení k protestům

S tím, jak se „západní“ zboží a služby stávaly součástí běžného dne Čechů, ztrácel postupem let i McDonald’s punc výjimečnosti. Kdy se tak stalo, není lehké určit, u každého zákazníka to bylo zřejmě v jinou dobu. Za zlom je však možné označit rok 1998.

McDonald’s v Česku

20. 3. 1992 - otevřela první restaurace McDonald’s v Praze ve Vodičkově ulici.

1993 - Na D1 u Velkého Meziříčí začal fungovat první Drive Thru, kde řidiči mohli nakoupit, aniž by museli vystoupit z auta.

1995 - Přichází Happy Meal, menu s hračkou.

2009 - V Průhonicích začíná fungovat první kavárna McCafé.

2015 - Řetězec mění koncept a otvírá první restauraci nové generace, kde se jednotlivé hamburgery začínají připravovat až poté, co si je někdo objedná. Zároveň je vybavena samoobslužným kioskem.

Zatímco nával při otevření Mládek k demonstraci jen přirovnává, o šest let později proběhly opravdové protesty. Květnová Global Street Party tehdy přerostla ve střet radikální levice se zaskočenou policií a restaurace ve Vodičkově ulici skončila s rozbitými výlohami. O pár měsíců později následovala Local Street Party, a zatímco v roce 1992 ještě policie koordinovala návaly zákazníků, nyní muselo 150 policistů McDonald’s před agresivními demonstranty bránit. Řetězec se i v Česku definitivně stal symbolem „zlého kapitalismu“.

Následovala léta kritiky kvůli údajné špatné kvalitě jídla, přílišné produkci odpadů, přístupu k zaměstnancům, podpoře velkochovů a mnohému dalšímu. To by se dalo často v mnohem větší míře vytknout prakticky každému fastfoodu a také se tak dělo. McDonald’s byl však na rozdíl od KFC nebo Burger Kingu symbolem, proto také nejvíce na očích i na ráně.

Společnost v Česku přesto každoročně navyšovala tržby, a to až do krizového roku 2009. Následovalo zpomalení, nebo dokonce pokles. Paradoxně se tak stalo v době, kterou lze označit za burgerovou renesanci. Po celém Česku se začaly hromadně rodit malé hamburgrárny slibující čerstvost a lokální původ surovin, za které si neváhaly říct o násobně vyšší ceny než americký fastfood.

McDonald’s musel zareagovat. Z tradiční červené barvy přešel na „přírodní“ zelenou, aby nabudil atmosféru farmářského tržiště. Firma se také nebývale otevřela, ochotně zveřejňuje dodavatele a původ surovin. Drobná, vzhledem k letité praxi však zásadní revoluce proběhla i v kuchyni. Personál už burgery negriluje nepřetržitě a ty pak nečekají na zákazníka, ale začíná pokrm připravovat až ve chvíli, kdy si ho někdo objedná. Tím má být zaručena čerstvost.

Strategie, zdá se, vychází a tržby řetězci v posledních letech zase rostou. Trendem dneška je pak digitalizace, což má nalákat mladé, ale i rodiny. „Kompletně jsme proměnili prostředí, máme samoobjednávací pulty nebo připojení k wi-fi,“ popisuje generální ředitel McDonald’s pro Česko a Slovensko Tomasz Rogacz. Absolutní novinkou je možnost sestavit si burger na přání.

Ve zmrzlině a shaku z McDonald’s je hlavně slovenské mléko a cukr: