Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyráběly se po milionech, teď boty Snaha hrdě hledají novodobou slávu

  18:55aktualizováno  18:55
Před desítkami let je znal snad každý. Boty značky Snaha se šily v milionových objemech a patřily k českému rodinnému stříbru. S pádem komunismu se po většině výrobních družstvech pod tímto názvem slehla zem. Do dnešních dnů přežil jen výrobce obuvi v Jaroměři, ale i ten strádal. Zašlou slávu značky chce nyní obnovit podnikatel Radim Dvořák.

Továrna společnosti Snaha v Jaroměři. | foto: archiv společnosti Snaha

Šestapadesátiletý pražský podnikatel Radim Dvořák koupil fabriku Snahy v Jaroměři v roce 2008. Ne však kvůli záchraně obuvnické značky, ale kvůli výrobě ochranných pomůcek proti pádu. Se značkou Up One měl velký úspěch doma i za hranicemi.

„Během tří let se nám podařilo prosadit na globálních trzích. Možná jsme zestonásobili obrat a každý rok zvyšovali zisk. V roce 2014 jsme se začali rozhlížet dál,“ popsal byznysmen. Z prováděných průzkumů mu vyšlo, že lidé v ČR si značku Snaha velmi dobře pamatují. Do dosud přehlížených bot proto začal investovat.

Fotogalerie

Miliony spolkla modernizace výroby a drahé CNC stroje, díky kterým není nutné kvůli každému novému modelu nechat vyrobit stovky řezacích strojů. Ve fabrice zaměstnal skoro padesát lidí, nyní plánuje její další rozšíření za více než čtyřicet milionů korun. V oboru, kterému dnešní doba vůbec nepřeje, je to dost neobvyklé. Nejen, že Česko už dlouho není ve světě uznávanou obuvnickou velmocí. České ševce takřka zadupaly do země levné boty z Číny.

Nadšený podnikatel přesto věří, že obnoví lesk značky a boty Snaha zařadí opět do botníků domácností. Předkládá ambiciózní plány. „Technologie, lidi i potenciál máme nastaveny na zhruba jedno procento trhu, tedy 350 tisíc párů bot ročně,“ podotkl s tím, že cíl není nereálný. Ke sto tisícům párů bot, což je hranice rentability, se chce firma dostat už v roce 2018.

Loni prodeje meziročně rostly třikrát až čtyřikrát na dvacet až třicet tisíc párů bot. „Míříme do velkých měst. Máme tam neuvěřitelný úspěch,“ pochvaluje si.

V současnosti české domácnosti nakoupí kolem 35 milionů párů obuvi ročně, firmy v Česku přitom vyrobí jen přes čtyři miliony z nich. Statisícové objemy však dělá málokdo.

Protiváha Bati

Snaha v Jaroměři je jedinou původně družstevní továrnou, která navázala na svou někdejší slávu. První výrobní družstva zakládali soukromí ševci už po první světové válce s cílem konkurovat velkým výrobcům, především Baťovi. Jedno z prvních družstev vzniklo v Brně v roce 1920. Šilo obuv pro vojáky, četníky i městské podniky.

Po celé ČSR postupně vzniklo jedenáct různých Snah. S nástupem socialismu se sice nestaly součástí státního podniku Svit jako Baťovy závody, ale centrálnímu plánování se nevyhnuly. Družstva se začala orientovat na specifickou výrobu. V Karlových Varech na koženou galanterii, v Mnichovicích na sportovní obuv, v Jihlavě na celoroční vycházkovou obuv, v Jaroměři na kozačky a páskovou obuv atd.

Také v současnosti vyrábí fabrika v Jaroměři pouze páskovou obuv. S tou by však díru do světa neudělala. Prozatím si proto nechává šít „plné“ boty u několika smluvních partnerů. V nabídce má kolem třiceti modelů od sandálů až po designové kolekce.

V Česku ještě dnes vyrábějí i další Snahy - v Jihlavě a Karlových Varech - ale žádná z nich už nedělá boty. V Jaroměři od šedesátých let až do revoluce v roce 1989 šili zhruba 200 - 300 tisíc párů obuvi ročně. Celkově v dobách socialismu všechna tato družstva vyrobila pět až sedm milionů párů bot ročně.




Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Volkswagenu hrozí miliardová žaloba za vypovězení smlouvy dodavateli

Kontrolní linka automobilky Volkswagen v německém Wolfsburgu. (8. března 2018)

Německé automobilce Volkswagen, jejíž součástí je i Škoda Auto, hrozí miliardová žaloba o náhradu škody od jejího...

Lidl a Kaufland přesedlají na BMW, ojetiny mohou zaplavit český trh

Německá automobilka BMW (ilustrační snímek)

Německá skupina Schwarz-Gruppe, vlastnící obchodní řetězce Lidl a Kaufland, přechází u firemní flotily ze značky Audi...

Novým ředitelem koncernu Volkswagen je Diess, značky se rozdělí do tří skupin

(Ilustrační snímek)

Novým šéfem automobilového koncernu Volkswagen je Herbert Diess (59), dosavadní šéf hlavní značky Volkswagen. Ve funkci...

Najdete na iDNES.cz