Zaměstnanci prodejny Globus na pražském Zličíně vyklízejí z regálu lahve...

Zaměstnanci prodejny Globus na pražském Zličíně vyklízejí z regálu lahve alkoholu nedlouho po vyhlášení prohibice (14. září 2012) | foto: Michal Šula, MAFRA

Prohibice stála Becherovku 100 milionů korun, Jägermeister obrat zvýšil

  • 2
Omezení prodeje lihovin při metanolové kauze v loňském roce stála společnost Jan Becher - Karlovarská Becherovka 100 milionů korun. Tržby firmy v druhém pololetí klesly o 12 procent ve srovnání se stejným obdobím předešlého roku. Naopak konkurenční likér Jägermeister i přes prohibici v loňském roce zvýšil obrat o pětinu.

Ztráty Becherovce způsobila částečná prohibice, ale i propad na exportních trzích. Dopad několikatýdenního zákazu prodeje alkoholu a následných opatření bude mít podle generálního ředitele společnosti Anthonyho Schofielda i nadále velmi výrazný vliv na spotřebu alkoholu, a to minimálně dalšího půl roku.

V uplynulých měsících došlo k 12% poklesu trhu značkových lihovin a 7% poklesu trhu prémiových alkoholových značek. Tržby importovaných značek zůstaly na stejné úrovni. "I díky intenzivní podpoře a investicím do našich značek se nám podařilo prodeje v posledním kvartálu roku 2012 velmi rychle stabilizovat ve srovnání se stejným obdobím v roce 2011," dodal Schofield.

Výrazný negativní dopad měla prohibice na exportních trzích Becherovky zejména na Slovensku, Ukrajině, v Rusku, Německu a Maďarsku. Nejhorší byl pro firmu zákaz prodeje alkoholu na Slovensku, kde došlo k téměř 50% poklesu trhu.

Navzdory prohibici vzrostl podíl Becherovky v segmentu hořkých bylinných likérů na 32,4 % a zůstává tak lídrem trhu.

"Náklady spojené s prohibicí a následnými opatřeními jsme prozatím vyčíslili na sto milionů Kč, což však není finální částka vzhledem k velmi složité situaci na exportních trzích," uvedl ředitel Becherovky.

Jägermeister navzdory prohibici zvýšil obrat

Konkurenční bylinný likér Jägermeister dosáhl podle distribuční společnost Remy Cointreau loni v Česku obratu 239 milionu Kč, což je o 20,7 procenta více než v roce 2011. Jägermeisteru patří v kategorii hořkých bylinných likérů třetí pozice, jeho celkový tržní podíl stoupl na českém trhu od roku 2002 o pět procent.

"Všechny značky byly prohibicí alespoň částečně poškozeny. Šlo především o to, jak se k tomu firmy v danou chvíli postavily a jaké kroky v komunikaci vůči zákazníkům udělaly," sdělil iDNES.cz brand manager značky Jägermeister Pavel Starka.

"V roce 2002 dosahovaly prodeje značky v kategorii Bitters 2,4 procenta a v roce 2012 vzrostly už na 21 procent. Na trhu zvýšila značka Jägermeister podíl z 6,8 procenta na 8,7 procenta," uvedl Starka. I přes částečnou prohibici vyhlášenou ministerstvem zdravotnictví došlo podle něj k navýšení meziročního růstu prodeje značky.

Prohibice v Česku

Metanolová aféra, která vypukla na začátku září, si vyžádala 38 mrtvých a desítky lidí měly po vypití otráveného alkoholu zdravotní problémy. Zákaz prodeje lihovin nad 20 procent alkoholu vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví 14. září. Zmírnilo ho po dvou týdnech, když vláda umožnila prodávat a konzumovat lihoviny vyrobené před 1. lednem 2012 a letos vyrobený alkohol s prokázaným původem lihu.

Firma prodává až 75 % všech lahví v oblasti gastronomie, což podle Starky představuje evropskou raritu. Tradičně je totiž poměr mezi spotřebou doma a v restauracích opačný.

Podle informací Unie výrobců a dovozců lihovin z konce loňského roku klesl loni celý český trh až o 20 procent. Největší česká likérka Stock Plzeň zatím loňské prodeje nezveřejnila. V polovině prosince firma uvedla, že za rok 2012 letos počítá minimálně se stejnými čísly jako o rok dříve, kdy prodala na 27,5 milionu litrů lihovin. "Celkový trh klesá, ale prohibice nám pomohla posílit pozici na trhu, takže prodáváme zhruba to, co minulý rok," řekl obchodní ředitel Michal Bučko.

Maloobchod mírně rostl, ale gastronomie trpěla hlavně odlivem lidí k domácí spotřebě. Šestý největší výrobce destilátů, Bohemia Sekt, už koncem ledna uvedl, že se mu kvůli prohibici propadly loňské prodeje lihovin o pětinu.