Tryskáč Embraer 135 patří miliardáři Karlu Komárkovi. Ilustrační foto.

Tryskáč Embraer 135 patří miliardáři Karlu Komárkovi. Ilustrační foto.

Proletět se tryskáčem? Ne, šetříme, ozývá se i mezi bohatými Čechy

  • 21
Móda letů soukromými letadly ve světě kvůli krizi značně opadla a ušetřeni nezůstali ani bohatí Češi. Po letech obrovského rozvoje zažil tuzemský trh se soukromými letadly zlom. Někteří zájemci o privátní letouny začali hlídat náklady a nákup si rozmysleli, jiní už dokonce nabídli své tryskáče k prodeji.

"Když teď přibude jedno nové letadlo ročně, budeme rádi," říká šéf největší firmy ve střední Evropě v oboru ABS Jets Marián Jančařík. V minulosti však nebylo výjimkou, že takových letadel za rok Češi koupili i pět.

Krize postihla nejen nákupy nových letadel, ale i samo létání vlastním či pronajatým malým letadlem. Podle statistik Letiště Praha klesl od ledna do září počet privátních letů téměř o čtvrtinu na 3 160.

Menší zájem o létání potvrzují i provozovatelé letadel. "Úbytek není dramatický, tak do patnácti procent, ale klesly také hodně ceny," říká Tomáš Karhánek ze společnosti Silesia Air. Firma podle něj přesunula těžiště svého létání do Ruska.

Koupě vlastního letadla je přitom podstatně výhodnější než před rokem. Zejména ceny zánovních strojů spadly často o více než polovinu.

Na trh se navíc dostávají i malé tryskáče kategorie Very Light Jet – ty oproti svým větším kolegům bodují podstatně nižšími náklady a dají se sehnat zhruba už za padesát milionů korun.

Tryskáč pro exmajitele Hamé

Trh s letadly v Česku úplně nezamrzl. Podle leteckého rejstříku za poslední rok přibyly tři tryskáče – jeden embraer ve správě ABS Jets a jedna cessna pro Travel Service. Do třetice do Česka minulý týden dorazila i Cessna Mustang, která patří firmě WeWe Leasing. Tu podle obchodního rejstříku vlastní Leoš Novotný, bývalý majitel Hamé. Do konce roku mají v Česku přistát ještě další letouny mustangy, které bude provozovat firma Time Air.

Trh u nás ještě není nasycený, někteří jen nákup odložili – pořizovat si v době škrtů platů letadlo by vzbudilo mezi zaměstnanci firem pozdvižení.

Podle zdrojů z oboru však už někteří Češi chtěli své letadlo prodat. "Jsou lidé, kteří o prodeji přemýšlejí. Není ale na to teď ideální doba," říká Martin Pražský z Time Air.

V internetových databázích na prodej například ještě nedávno figuroval embraer, který patří finanční skupině J&T. Podle Jančaříka však letadlo k mání není, bylo možné ho koupit ještě před dodáním. Z leteckého rejstříku zatím žádné letadlo nezmizelo, ale to může být způsobeno i tím, že se nepodařilo najít vhodného kupce.

Dochází i k přesunům mezi servisními firmami. Například Antonín Charouz svoji cessnu převedl z ABS Jets pod Time Air. Pražský však odmítl přesun i jméno majitele komentovat.

Propad o třicet procent

Nedávný veletrh výrobců letadel na Floridě ukázal, že poptávka po strojích pro podnikatele klesla. Podle výrobců a hlavně jejich dodavatelů výroba klesne letos na hranici 700 letadel ročně, tedy o více než třicet procent.

Výrobci omezili výrobu nejen kvůli slabší poptávce, ale také aby tolik nepadala cena použitých letadel. V praxi to může znamenat, že pokud si teď objednáte soukromé nové letadlo, budete na něj čekat déle než dosud. Ceny starších tryskáčů začínají už na tři sta tisících dolarů.

Příklady tryskáčů v Česku

Gulfstream G550
pýcha mezi tryskáči patřící Petru Kellnerovi

Embraer 135
patří miliardáři Karlu Komárkovi, provozovaný firmou Grossmann Jet Services, jež patří do Komárkovy skupiny KKCG

Cessna 550
letadlo Antonína Charouze, letos přešlo z provozovatele ABS Jets pod Time Air

Cessna 680
druhé letadlo firmy Jiřího Šimáněho z Unimex Group, provozuje ho Travel Service

Cessna 510
nejčerstvější přírůstek mezi českými tryskáči, pořídil si ho dřívější majitel Hamé Leoš Novotný přes svoji firmu WeWe Leasing