Jana Escher a Pavel Přibiš a půjčovny jachet Boataround.

Jana Escher a Pavel Přibiš a půjčovny jachet Boataround. | foto: Michal Šula, MAFRA

Plachetnice i nafukovací člun. Československý startup půjčuje lodě on-line

  • 10
Letní dovolená na jachtě není ani zdaleka výstřelek nejbohatšího jednoho procenta populace, tvrdí československá dvojice podnikatelů Jana Escher a Pavel Přibiš. Loni v dubnu odstartovali projekt Boataround, sloužící k vyhledávání lodí k pronájmu. Dovolit si je podle nich může téměř každý, kdo uvažuje o dovolené u moře.

Internetový vyhledávač sloužící k pronájmu jachet, plachetnic nebo katamaránů začal s rozpočtem 10 000 eur a žádnou lodí v přístavu. Dnes její flotila čítá na 4 000 plavidel a firma nedávno získala za pomoci crowdfundingu finanční injekci 300 tisíc eur na další rozvoj. „Chceme mít v nabídce všechno, co se plaví,“ říká sebejistě Jana Escher.

Vyučili se u Booking.com

Budoucího obchodního partnera Pavla Přibiše poznala před sedmi lety při práci pro zaběhnutého vyhledávače ubytovacích služeb Booking.com. Oba měli na starosti vytipovávání vhodných míst a hotelů do katalogu společnosti. Osvojené dovednosti nakonec uplatnili k nastartování vlastního projektu Boataround, který v sobě základ internetového srovnávače služeb a cen nezapře.

Začátky ale spíš než klidnou plavbu představovaly velký šok, přiznává dnes dvojice. „Nejhorší byl ten přechod z korporátu, ve kterém jste zvyklí na zázemí a kompletní servis. Najednou jsme byli na všechno sami,“ líčí Přibiš. Dvojice si loni na jaře na internetu vytipovala lodě k pronájmu, natiskla vizitky a základní smlouvy a vydala se do chorvatského letoviska Sukošan na námluvy.

Lodě mají po celém světě

„Měli jsme štěstí. Jednomu majiteli menšího charteru o 17 lodích se naše nabídka líbila a upsal se nám. Pak už to bylo jednoduché. Obcházeli jsme další majitele lodí a mávali podepsanou smlouvou.“

Partyzánská metoda zafungovala a dnes se majitelé člunů i plachetnic ozývají firmě Boataround sami. Objednat si u ní lze plavidla i na Kubě, Nové Kaledonii nebo v Thajsku. Nedávno do svého katalogu zařadili i rybářské bárky ve Skandinávii. Osmdesát procent flotily Boataround však kotví v Chorvatsku.

Pronajímat lodě ale není jenom širé moře a sluníčko. Escher a Přibiš přiznávají, že si od práce neodpočinou ani o víkendech. „Vždy, když se něco přihodí, klienti volají přímo nám. V Řecku zase nejsou ojedinělé kontroly pobřežní hlídky, která pátrá po uprchlících,“ říká Přibiš. S těmi jim zatím nepomůže ani 15 zaměstnanců, kteří sedí v kancelářích Boataround v Bratislavě.

„Také se nám stalo, že si majitel lodi stěžoval na příliš hlučné, alkoholem posilněné hosty. Bylo pátek po půlnoci a já sloužila jako prostředník přes telefon,“ směje se Escher.

A na kolik dovolená na moři vyjde? Skupina šesti až deseti lidí může na týdenní plavbu po Středomoří vyrazit za 600 až 800 eur na osobu. Nutností není ani kapitánský průkaz – za den profesionálního námořníka se platí stoeurový příplatek.

Nejnáročnější klientela si může pronajmout plachetnici pro 18 lidí, která i s posádkou a kuchařem vyjde na 25 tisíc eur. „Máme ale i nafukovací člun ve městě Vodice,“ dodává Escher. Základem byznysu dvou kamarádů však zůstávají tříkabinové lodě pro rodinu či menší partu.

Získanou investici v objemu 300 tisíc eur hodlají podnikatelé použít na větší propagaci své značky na internetu. Zacílit chtějí například na německý a polský trh. Internetové stránky Boataround potom čeká lokalizace do všech středoevropských jazyků. Rezervace jim chodí i z Itálie nebo Dánska. „Chceme i člun na Vltavě,“ uzavírá Escher s úsměvem.