„Celkově lze kvůli odstávkám v březnu a dubnu očekávat propad výroby v Česku až o 170 000 motorových vozidel, tedy zhruba o 12 procent celkové roční produkce, toto číslo bude navíc v průběhu roku 2020 dále narůstat,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Odhadované měsíční propady tržeb u automobilek v ČR přesahují 50 miliard Kč. U dodavatelů se odhaduje pokles o 45 procent, tedy více než 17 miliard. „Všechny uvedené ztráty se přitom budou s postupujícím časem dále prohlubovat. Nelze očekávat návrat k normálnímu chodu, aniž by byla přijata rychlá a robustní opatření,“ uvedl Wojnar.
Přerušení výroby zastavilo tuzemským výrobcům slibný začátek roku, kdy údaje za leden a únor vykazovaly meziroční navýšení počtu vyrobených vozidel. Díky nim byl propad výroby za první čtvrtletí o něco mírnější než číslo za samotný předchozí měsíc. Celkem o zhruba 40 tisíc vozidel.
Autobusů se krize nedotkla
Ne všichni tuzemští výrobci ale vykazují propady produkce. Výjimkou jsou producenti autobusů Iveco Bus a Sor. Autobusů se tak za první tři měsíce podle statistik Sdružení automobilového průmyslu vyrobilo 99, což znamená navýšení produkce o více než osm procent.
Zatímco zaměstnanci nošovické Hyundai se do práce vrátili minulý týden, mladoboleslavská Škoda Auto přestávku opakovaně prodloužila a poslední platné datum obnovení výroby je 27. duben. Stejný termín pro obnovení výroby si stanovila i kolínská TPCA.
Odstávka konečných výrobců další komplikace v oboru už ale podle sdružení donutily řadu tuzemských dodavatelů k propouštění. V březnu zhruba 15 procent firem přinuceno propouštět a v průběhu dubna tuto otázku řeší dalších 42 procent firem, dodalo sdružení Auto SAP. Sdružení proto apeluje na vládu, aby prodloužila program Antivirus, kterým stát kompenzuje postiženým firmám výplatu části mezd zaměstnancům a zavedla další opatření. Konkrétně třeba státní garance za komerční úvěry nebo otevřela hranice expertům ze zahraničí, bez nichž se obnovení výroby v původních objemech neobejde.