Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Propouštět se zatím nebude, říkají firmy. Některé však omezí nábor nováčků

  13:00aktualizováno  13:00
Tuzemské firmy hledí s obavami na vývoj v eurozóně. Přesto zatím neplánují, že by kvůli hrozbě recese propouštěly, řada z nich naopak hodlá přijímat nové lidi. Některé podniky ale přiznávají, že budou při náboru opatrnější. Případný rozpad eura by podle nich vnesl do ekonomiky chaos.
Továrna Škoda auto ve Vrchlabí. Výrobní a montážní linka automobilů Škoda Octavia

Továrna Škoda auto ve Vrchlabí. Výrobní a montážní linka automobilů Škoda Octavia | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z ankety iDNES.cz, v níž odpovídalo šest firem ze čtrnácti oslovených firem.

Zda budou firmy nucené během roku 2012 propouštět, závisí na reálném vývoji ekonomiky a situaci na světových trzích. Jenže to je teď s ohledem na rychlý postup dluhové krize v eurozóně těžké odhadovat.

Společnost Siemens, která má po Česku osm závodů, přiznává, že nábor nových zaměstnanců v příštím roce nebude kvůli úbytku zakázek tak razantní jako dosud.

"Oživení na světových i českých trzích pomalu končí, v některých segmentech cítíme náznaky přicházející stagnace," sdělil iDNES.cz mluvčí firmy Pavel Kaidl s tím, že firma ve svých scénářích počítá i s možností propadu výroby. Podnik přesto nyní hledá například vývojáře a konstruktéry do vývoje v Praze a v Brně, protože se jí daří do Česka přejímat výrobu z jiných zemí, kde koncern působí.

Recese by mohla přinést více schopných lidí, říká šéf Jablotronu

O případném propouštění v ústecké Spolchemii podle mluvčí firmy Marie Logrové rozhodne až aktuální ekonomický vývoj v příštím roce. Firma nyní zaznamenala menší počet objednávek, a to přesto, že se jí letos podařilo vrátit na světové trhy a expandovat do Saúdské Arábie, Jižní Koreje či Egypta. "Asi největší útlum cítíme ve stavebnictví, které je naším významným odběratelským odvětvím. Všechny tyto skutečnosti zohledníme při tvorbě plánu na příští rok. Očekáváme, že rok 2012 bude složitý," uvedla mluvčí Spolchemie Marie Logrová.

Plány na přijímání nových lidí zatím nijak nemění firma Student Agency. Její majitel Radim Jančura to zdůvodňuje hlavně plánovanou expanzí na železnici v Česku a na Slovensku. "Například v letošním roce se počet našich zaměstnanců zvýšil o více než tři sta lidí," uvádí pro příklad Jančura.

Posílení týmu plánuje na příští rok také společnost Jablotron. Podle šéfa firmy Dalibora Dědka nyní Jablotron rekordně exportuje a žádné ekonomické ochlazení nepociťuje. Zaměstnance hledá do výzkumu, vývoje nových produktů a marketingu. "Pokud skutečně dojde k recesi, objeví se na trhu práce více schopných lidí a díky tomu by mohl výrazně stoupnout lidský potenciál naší firmy," sdělil Dědek.

Škoda Auto, která letos najala stovky nových zaměstnanců, situaci nechtěla předjímat. "Obecně lze říci, že v tuto chvíli není úplně jednoduché odhadnout, co se v nejbližších letech bude dít, zejména v Evropě," sdělil mluvčí automobilky Rudolf Dreithaler. Plzeňský Prazdroj také zatím nemá v plánu rozdávat výpovědi.

Jančura: Rozpad eura by způsobil nestabilitu

K možnému rozpadu eurozóny, o kterém v posledních týdnech otevřeně mluví i evropské politické špičky, se firmy staví odlišně. Některé to berou jako aktuální hrozbu, jiné s touto variantou naopak nepočítají. Shodují se nicméně na tom, že zánik eura by přinesl řadu problémů a chaos.

"Tuto otázku vnímáme jako aktuální téma, nicméně s podobným scénářem nepočítáme a nepřipravujeme se na něj v tuto chvíli ani teoreticky," uvedla mluvčí Spolchemie. Naopak společnost Siemens podle mluvčího Kaidla situaci bedlivě sleduje, protože rozpad eurozóny by měl na českou ekonomiku dalekosáhlé následky.

Podle Radima Jančury by rozpad eura určitě znamenal zvýšené organizační i administrativní náklady. "Další otázkou je nastavení kursů nových národních měn - což určitě ovlivňuje cenu služeb, které nakupujeme v zahraničí (zájezdy, apod.). Obecně by rozpad eurozóny způsobil určitou nestabilitu a vedl by ke konzervativnímu přístupu k nákupu služeb," míní Jančura.

Dalibor Dědek si naopak myslí, že je těžké předvídat, jak by rozpad eura probíhal. Na případné horší časy se jeho firma připravuje zdokonalováním produktů. "Už v minulosti jsme si ověřili, že někteří konkurenti během krize vypadli ze hry. Díky tomu, že jsme firmu vybudovali z nuly, tak jsme ještě nezapomněli, co to znamená rozumně hospodařit a dělat si rezervy na horší časy," říká podnikatel, který je i přes problémy eura zastáncem společné měny.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Novým ředitelem koncernu Volkswagen je Diess, značky se rozdělí do tří skupin

(Ilustrační snímek)

Novým šéfem automobilového koncernu Volkswagen je Herbert Diess (59), dosavadní šéf hlavní značky Volkswagen. Ve funkci...

Lidl a Kaufland přesedlají na BMW, ojetiny mohou zaplavit český trh

Německá automobilka BMW (ilustrační snímek)

Německá skupina Schwarz-Gruppe, vlastnící obchodní řetězce Lidl a Kaufland, přechází u firemní flotily ze značky Audi...

České lékárny Dr.Max míří do Číny. Penta chystá nákupy řetězců

(Ilustrační snímek)

Investiční skupina Penta míří s lékárenskou sítí Dr.Max na čínský trh. Jedná s některými společnostmi o jejich koupi....

Najdete na iDNES.cz