Před měsícem jste začali prodávat novou modelovou řadu Roomster. Jaká je na ni odezva?
Podstatně lepší, než jsme čekali. Jen v Česku se za čtyři týdny vyprodala téměř celá kvóta. V Německu s prodejem začínáme a zájem je obrovský. Dobrou odezvu čekáme i v dalších zemích. Už jsme začali v Kvasinách s výrobou ve druhé směně, výroba postupně najíždí a chceme se letos dostat až na dvacet tisíc vyrobených aut. Budeme muset přehodnotit naše plány na příští rok v počtu aut, které vyrobíme. Plánovali jsme padesát tisíc a více, teď musíme definovat, kolik je to více.
Letos poprvé překročila výroba Octavií Fabii, neurychlí to uvedení nové Fabie na trh?
Ne, zůstávají naše plány, že s fabií přijdeme příští rok. Octavie se prodává velmi dobře, ale také Fabie. I její výroba jde stále nahoru.
Stále dobře na odbyt jde původní model Octavie, konec výroby neplánujete?
Neřekli jsme, kdy bude konec. Není k tomu důvod, stále se dobře prodává. Pro zákazníky je to dobrý vůz, především díky poměru ceny a kvality. Určitě se bude dál vyrábět v našich zahraničních závodech.
Kdy přijde na trh vůz Yeti, pátá modelová řada?
Už jsme se nedávno definitivně rozhodli, že s její výrobou začneme. Od rozhodnutí do výroby jsou většinou tři roky, dříve to nebude. Zatím finalizujeme design vozu. Není ale rozhodnuto, kde se Yeti bude vyrábět.
Nezaměstnanost je v Česku relativně velmi nízká, jak to pociťujete při shánění lidí?
Tradičním problémem, který se zvětšuje, je nedostatek kvalifikovaných inženýrů, například do vývoje. U výrobních dělníků máme možnost dýchat se zahraničními pracovníky od agentur. Ale nemůžeme na nich záviset.
Jak daleko jste s přípravou výroby v Číně a Rusku?
V Číně už probíhá testovací výroba, zahájíme sériovou produkci na konci roku. V Rusku začneme příští rok na podzim.
Míříte čím dál víc na východ, chystáte průnik na další trhy?
Děláme si marketingové průzkumy v Austrálii a na Novém Zélandu. Myslím, že bychom tam mohli začít příští rok. Musíme začít od nuly, nemáme tam vůbec dealery, žádný servis. Auta budeme vozit z Česka. Čínský závod bude sice blíž, ale v něm se výroba bude rozjíždět a musíme přísně dbát na kvalitu.
Velmi úspěšné jsou pro vás poslední roky v Německu. Nemáte s tím problém u ostatních značek koncernu, že jim přebíráte zákazníky?
Němci mají rádi spolehlivá auta, a proto jsme na tamějším trhu tak úspěšní. V koncernu s tím problém nemáme, nekrademe si navzájem zákazníky. Volkswagen i Audi rovněž zvyšují prodeje.