Libuše Zerbe, která žije v Německu, posílá svým vnukům do Česka blahopřání. Někdy do obálky přiložila i pětistovku. Víc než polovina dopisů prý nikdy nedošla, zvláště pokud do nich vložila fotografie.
Nyní proto na obálku píše vzkaz pošťákům: "Prosím doručit, nekrást, je to pouze blahopřání." A dopis vždy bez problémů dojde. I s penězi. Libuši Zerbe také vadí dlouhá doba doručení. "Z Německa do Česka dorazí dopis do tří dnů, opačným směrem to trvá i dva týdny," říká Zerbe.
Manželce Tomáše Boňka z Prahy často chodí balíčky ze zahraničí. "Zjistili jsme, že balík, který není poslaný doporučeně, téměř nikdy nedojde. Z různých částí světa už postrádáme asi deset zásilek," popisuje Boněk.
Právě s poštou z ciziny mají lidé nejhorší zkušenosti. Zásilky bývají vykradené nebo nedojdou vůbec. Je to způsobeno tím, že zahraniční pošta se třídí ručně a také v ní bývají nejcennější věci. Ale i s vnitrostátními zásilkami bývají potíže.
Hana Doležalová z Jílového u Děčína se hlásila na vysokou školu. Poslala přihlášku a očekávala pozvánku ke zkouškám. "Přišla až dva dny před zkouškou. Podle data odeslání měla dorazit o třicet dnů dřív," napsala Doležalová.
Jako by měsíční zpoždění nestačilo, pošťačka se navíc neobtěžovala vhodit dopis do schránky. "Našla jsem ho ležet před domem na zemi," popsala Doležalová.
Předpisy České poště nařizují, že musí 90 procent zásilek doručit hned druhý den po odeslání. Jinak jí hrozí pokuta od Českého telekomunikačního úřadu, který na ni dohlíží. Podle mluvčí ČTÚ Dany Makrlíkové pošta tento limit splňuje. Za jak dlouho a zda vůbec dorazí zbylých deset procent dopisů či balíků, to už nikdo neřeší.
140 tisíc reklamací
Služby České pošty reklamují každoročně desetitisíce lidí. "Na milion odeslaných zásilek registrujeme 140 reklamací," řekla mluvčí pošty Dita Václavíková. Půlku z nich pošta uzná jako oprávněné. Pošta ročně přepraví asi miliardu zásilek, prostým násobením vyskočí počet reklamací na 140 tisíc.
Redaktoři MF DNES podnikli velký test poctivosti pošťáků. Na konci července si mezi regionálními redakcemi poslali navzájem sto padesát dopisů jako "návnadu" pro případné zloděje.
Test byl rovněž reakcí na nedávný skandál se systematickými krádežemi pytlů s poštou v Břeclavi. Některé redakční dopisy obsahovaly DVD, jiné padesátikorunu nebo reklamní propisku. Vnitrostátní pošta v testu obstála. Všechny dopisy dorazily k adresátům do několika dnů.