Předseda představenstva Ochranného svazu autorského OSA Roman Strejček

Předseda představenstva Ochranného svazu autorského OSA Roman Strejček | foto: Petr Topič, MAFRA

Protesty proti nám vítáme, lákají nám nové členy, říká šéf OSA

  • 460
Lidé musí odvádět poplatek za autorská práva při nákupu paměťových karet či podobných zařízení, i když si nic nelegálně nestahují. V budoucnu hrozí, že budou platit stejný poplatek i za chytré telefony. Předseda představenstva Ochranného svazu autorského (OSA) Roman Strejček takový postup hájí, jde podle něj o nejjednodušší způsob.

Za loňský rok jste vybrali nejvíce peněz v historii, přesto zdražíte poplatky pro podnikatele až o polovinu. Proč?
Je to přání autorů, tedy našich členů. Ti by chtěli přidat ještě více, než o kolik jsme poplatky zvýšili, dlouhodobě na nás takto apelují. Mají pocit, že v tomto segmentu je výše poplatků příliš nízká. Nebyli spokojeni se sazbou, proto jsme si udělali srovnání s jinými zeměmi a zjistili, že výše poplatků je u nás v této kategorii velmi nízká. Například v Maďarsku, které bereme jako srovnatelné, je úroveň i po zdražení téměř čtyřnásobná.

OSA chce i poplatek za nové mobily, maximálně 90 korun z každého

Proč je rozdíl ve výši poplatků podle velikosti obce?
Snažíme se tím zohlednit míru hospodářského prospěchu. V Praze je bezesporu větší obrátka než v obci do tisíce obyvatel. Jinými slovy, ve velkém městě přijde například do restaurace podstatně více hostů než v obci s necelým tisícem obyvatel.

Budete chtít takto hýbat i dalšími poplatky nebo jde o poslední zdražení?
Nic dalšího zatím nechystáme. Ale chtěli bychom, aby se platil poplatek i z mobilů.

Proč?
Je to zařízení s paměťovou kartou, z kterých se poplatek platí. Není to ale tak, že to můžeme zavést jen tak sami, věříme v dohodu s trhem. Běžně se tento poplatek vybírá v jiných zemích, platí se například podle kapacity paměti nebo paušál na přístroj, na Slovensku se platí 0,7% z ceny přístroje.

Kolik by se mělo tedy platit u nás?
Dokáži si představit schůdný obchodní model, který je aplikován u flash-disků, tedy 1,50 Kč za 1GB paměti, maximálně 90 korun. Taková sazba by byla za všechny kolektivní správce dohromady.

Náhradní odměny musí platit každý, kdo si kupuje paměťovou kartu či podobná zařízení, i když na ně ukládá svá vlastní data. Proč děláte z každého v podstatě zloděje, který musí přispívat na porušování autorských práv?
Jsou dva způsoby, jak zajišťovat plnění autorských práv. Buď tento paušální způsob, který je běžný v zahraničí nebo adresné zpoplatnění za podstatně vyšší náhradní odměnu. To by předpokládalo, že se každý, kdo si udělá kopii pro osobní potřebu, přihlásí k platbě náhradní odměny, což je v dnešní společnosti naprosto utopistická představa. Stávající systém je podstatně jednodušší a především výrazně levnější způsob i pro koncové zákazníky. Autorská práva bohužel nejsou běžnou komoditou.

Lepší se dodržování pravidel s autorskými právy?
Obecně jde říct, že se morálka lepší. Zejména pak v oblasti ohlašování koncertů sledujeme zlepšení, pořadatelé vědí, proč se poplatek odvádí a akce hlásí.

Nebylo by lepší, kdyby poplatky vybírala jediná organizace?
V Česku je pět subjektů, které vybírají poplatky, my zastupujeme částečně i kolektivního správce Dilia. Určitě by pomohlo, kdyby například na kontroly a sepisování smlouv do provozoven chodil jen jeden člověk za všechny spolky. V Intergramu (organizace zastupující interprety, pozn. Redakce) se teď vyměnilo vedení a již o tomto vedeme jednání.

Zastupujete přes 120 tisíc autorů, v průměru tedy dostali loni zhruba 7600 korun. Je to pro autory skutečně tak zásadní suma, že chtějí zdražení jednoho typu poplatku o polovinu?
Jde o průměrné číslo, ti nejlepší mají příjmy i v řádu statisícíců a pro ně je to pochopitelně už velká částka.

Některé kolektivní svazy zveřejňovali největší příjemce, vy se na to nechystáte?
Ne. Sám jsem ten seznam viděl jednou a vím, že mě překvapilo, že tam byla jména, která by asi nikdo nečekal. Ani ten seznam vidět nechci, abych nepodléhal pokušení to pak někde říkat.

Loni jste na OSA vybrali 915 milionů korun, co se s vybranými penězi děje?
Máme schválený rozúčtovací řád, který jasně říká, podle jakého klíče peníze posíláme. V podstatě je pro nás klíčem to, jak se autorská díla objevují často v rádiích a televizích, které jsou i největšími plátci.

Kolik z toho je pro české autory a pro zahraniční?
Většina peněz je vyplácena na skladby zahraničních autorů, což je i logické, hrají se u nás hlavně zahraniční písničky.

Po zdražení poplatků se OSA stala opět ještě kritizovanější organizací veřejností, jak se takové aktivity projevují na zájmu o členství?
My tyto protesty paradoxně vítáme. Pokaždé, když se objeví takové zprávy, tak najednou přibývají noví členové. Dříve jsme získávali řádově jednotky nových členů ročně, teď to jsou stovky.