Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce podél kolejí protihlukové stěny, rozdělují odborníky i cestující

  1:00aktualizováno  1:00
Stát má naplánovanou megalomanskou výstavbu protihlukových zdí na železnici za přibližně 2,185 miliardy korun. Tvrdí to drážní specialista Jindřich Berounský, který patří mezi nejhlasitější odpůrce jejich výstavby. Aplikace zdí rozděluje kromě odborníků i veřejnost.

Protihluková stěna podél železniční trati v Plzni | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Podle Berounského jsou některé okolnosti výstavby zarážející. „Investice do předražených a mnohdy nesmyslných protihlukových stěn jsou skandální. Zvyšují cenu díla, od níž se odvíjí odměna pro projektanty, a tak se projektují i na hodně nepochopitelných místech,“ uvedl Berounský pro MF DNES.

Rychle přibývající kilometry betonu podél tuzemských železničních tratí se nelíbí ani železničním dopravcům. „Výstavba protihlukových zdí by měla být realizována citlivě a pouze tam, kde skutečně mohou plnit ochrannou funkci proti hluku. Nikde jinde. Jakékoli jejich nadužívání a vytváření dlouhých betonových koridorů, kdy cestujícím i strojvedoucímu za oknem běží jen betonová šeď, výrazně snižuje atraktivitu železnice,“ říká technický ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.

Fotogalerie

Navíc podle něj existuje lepší a levnější řešení v podobě nižšího ochranného profilu s přibližně metrovou výškou, který dokáže stejně účinně odvést hluk, aniž by bránil ve výhledu z trati. SŽDC už vyzkoušela výstavbu těchto nízkých stěn na vybraných úsecích, třeba na trati Brno–Znojmo nebo v pražském Prokopském údolí, ale stále dává častěji přednost vysokým stěnám.

„Skutečnost, že nízká clona je umístěna výrazně blíže koleji než klasická protihluková stěna, výrazně omezuje a prodražuje údržbu tratě a je i překážkou pro bezpečný pohyb pracovníků dráhy. Z testů zatím vyplynulo, že se vzhledem ke všem svým omezením hodí spíše pro jednostrannou instalaci v místech, kde jsou normy překračovány jen minimálně,“ dodává mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

A připomíná důvod výstavby protihlukových stěn: „Hlukové limity ministerstva zdravotnictví jsou jasně dané pro denní i noční hodiny a jsou vždy pevnou součástí stavebního povolení. Zjednodušeně řečeno, pokud se nedostaneme do normy s intenzitou hluku, není následně možno rekonstrukci železniční tratě kolaudovat.“

Protihlukové zdi tak vznikají podél nově rekonstruovaných tratí v Praze a okolí, například do Lysé nad Labem a také na železničním koridoru z Tábora do Českých Budějovic.

Dostane se ale i na novou trať Ústí nad Orlicí – Choceň. Souběžně s výstavbou zdí plánuje SŽDC i další protihluková opatření, například výměnu oken u vybraných domů poblíž železnice. Celkové náklady na tato doplňková opatření u všech dvaceti chystaných modernizací jsou zatím naplánovány na 238 milionů korun.

Starostové zdi spíše vítají

„S protihlukovými zdmi v polích mizí kouzlo železnice. Sám mám ale pozitivní zkušenost s tím, jak hodně mohou pozitivně ovlivnit život v okolí. Bydlíme nedaleko trati a rozdíl je slyšitelný. Ve volné krajině už je to věc diskutabilní. Někdy náklady můžou převýšit efekt,“ dodává starosta Říčan Vladimír Kořen ohledně modernizace trati Praha–Benešov, která sklízí nejtvrdší kritiku ze strany cestujících.

Starosta Benešova Petr Hostek k tomu říká: „Pokud jde o estetiku, zcela jistě došlo k jistému zabetonování trati. Zejména v okolí zastávky Čtyřkoly a Senohraby je jistě umístění několika protihlukových zdí na pováženou. Přesto rovina akustická a bezpečnostní převyšuje tu estetickou. Vysoké protihlukové zdi také značně zkomplikovaly přecházení kolejí, což přispělo ke zvýšení bezpečnosti na naší trati.“

Protihlukové stěny ale přinášejí i další komplikace. „V hodně případech zhoršují rozhled na železničních přejezdech a jsou překážkou pro záchranný systém při zásahu v kolejišti. Stejně tak mohou představovat hrozbu pro železniční vozidla při vykolejení či jiných mimořádných událostech, a to kvůli hrozícím deformacím o betonové stěny, které jsou velmi pevné a ukotvené na pilotech tři až pět metrů v zemi,“ dodává Jindřich Berounský.

A doplňuje výčet negativ: „Snižují propustnost tratí a způsobují složitou a drahou následnou rekonstrukci, opravy a údržbu traťových úseků.“

Autor:



Nejčtenější

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...



KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Čínský kolos CITIC založí společný podnik s CEFC Europe

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe již podepsali závazné memorandum o vzniku společného podniku....

Zdraví i ve zvířecích miskách. Lidé chtějí krmiva s vysokým obsahem masa

Psi žerou

Kvalitní krmiva s vysokým obsahem masa, přidávání superpotravin, strmě rostoucí obliba pamlsků a doplňků pro zvířecí...

Najdete na iDNES.cz