Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kapsch „ujídá“ z mýta nejméně v historii, ukazují čísla za únor

  13:37aktualizováno  13:37
Stát má z každé vybrané koruny od dopravců na mýtě 84 haléřů, což je zatím nejlepší výsledek za více než deset let provozu tuzemského mýtného systému. Ukazují to data z výsledků provozu mýtného systému za první dva měsíce letošního roku.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Podle těchto dat je výběr mýta zatím letos rekordní díky velkému provozu kamionů. Po novém dodatku na provoz mýta, který stát uzavřel se sdružením Kapsche bez soutěže a který zkoumá Evropská komise, je rovněž nejnižší i nákladovost celého systému.

„Po historicky nejsilnějším lednu pokračoval v rekordech také únor, v němž jsme od kamionů vybrali bezmála 800 milionů korun,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Meziročně jde sice o nepatrný nárůst 0,1 %, ale statistiku ovlivňuje fakt, že loňský přestupný únor měl o jeden den více. Od začátku roku ale rostou průměrné výběry mýta v pracovní dny. Stát každý den vybírá přes 36 milionů korun. „Zlepšující se výběry mýta lze připsat pokračujícímu hospodářskému růstu v Evropě, ale i dokončené dálnici D8, která stáhla kamionovou dopravu ze silnic nižších tříd na dražší autostrádu,“ dodal Rýdl.

Pro stát je výběr zatím nejefektivnější v historii. Zatímco v minulosti dosahovala nákladovost systému přes 20 %, v některých letech i přes 25 %, v únoru spadla nákladovost na 16 %.

„Je to důsledek slev, které se ministerstvu dopravy podařilo vyjednat se stávajícím provozovatelem systému firmou Kapsch při prodlužování mýtné smlouvy. Státu tak z každé vybrané stokoruny aktuálně zůstává 84 korun. Celkem by roční úspora měla dosáhnout půl miliardy korun.

Stát by z mýta mohl mít ale i více, čím dál více je ve statistikách vidět rostoucí podíl aut s nejpřísnější emisní třídou Euro 6. Ty platí nejmenší mýtné sazby, podíl těchto vozidel na zaplaceném mýtném dosáhl téměř polovinu.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Málo cestujících ve vlacích? Pomůže větší konkurence, tvrdí šéf Leo Expressu

Vlaky Leo Express spojují Prahu s Moravou i Slovenskem

„Železnice je jediný udržitelný způsob dopravy, přitom tvoří v porovnání s dalšími způsoby pozemní dopravy jen osm...

Už nejezdíme pozdě, říká šéf zelených autobusů Flixbus

Šéf českého a slovenského Flixbusu chce ze značky udělat číslo jedna na...

Zelené autobusy německé společnosti Flixbus vstoupily na český trh loni v létě, předtím se s nimi mohli čeští zákazníci...

Budování rychlotrati mezi Prahou a Brnem se hnulo z místa

Rychlovlak AVE - Španělsko

Příprava vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví má šanci pokračovat. Předseda antimonopolního úřadu...

Najdete na iDNES.cz