Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Kapsch „ujídá“ z mýta nejméně v historii, ukazují čísla za únor

  • 22
Stát má z každé vybrané koruny od dopravců na mýtě 84 haléřů, což je zatím nejlepší výsledek za více než deset let provozu tuzemského mýtného systému. Ukazují to data z výsledků provozu mýtného systému za první dva měsíce letošního roku.

Podle těchto dat je výběr mýta zatím letos rekordní díky velkému provozu kamionů. Po novém dodatku na provoz mýta, který stát uzavřel se sdružením Kapsche bez soutěže a který zkoumá Evropská komise, je rovněž nejnižší i nákladovost celého systému.

„Po historicky nejsilnějším lednu pokračoval v rekordech také únor, v němž jsme od kamionů vybrali bezmála 800 milionů korun,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Meziročně jde sice o nepatrný nárůst 0,1 %, ale statistiku ovlivňuje fakt, že loňský přestupný únor měl o jeden den více. Od začátku roku ale rostou průměrné výběry mýta v pracovní dny. Stát každý den vybírá přes 36 milionů korun. „Zlepšující se výběry mýta lze připsat pokračujícímu hospodářskému růstu v Evropě, ale i dokončené dálnici D8, která stáhla kamionovou dopravu ze silnic nižších tříd na dražší autostrádu,“ dodal Rýdl.

Pro stát je výběr zatím nejefektivnější v historii. Zatímco v minulosti dosahovala nákladovost systému přes 20 %, v některých letech i přes 25 %, v únoru spadla nákladovost na 16 %.

„Je to důsledek slev, které se ministerstvu dopravy podařilo vyjednat se stávajícím provozovatelem systému firmou Kapsch při prodlužování mýtné smlouvy. Státu tak z každé vybrané stokoruny aktuálně zůstává 84 korun. Celkem by roční úspora měla dosáhnout půl miliardy korun.

Stát by z mýta mohl mít ale i více, čím dál více je ve statistikách vidět rostoucí podíl aut s nejpřísnější emisní třídou Euro 6. Ty platí nejmenší mýtné sazby, podíl těchto vozidel na zaplaceném mýtném dosáhl téměř polovinu.