Podle těchto dat je výběr mýta zatím letos rekordní díky velkému provozu kamionů. Po novém dodatku na provoz mýta, který stát uzavřel se sdružením Kapsche bez soutěže a který zkoumá Evropská komise, je rovněž nejnižší i nákladovost celého systému.
„Po historicky nejsilnějším lednu pokračoval v rekordech také únor, v němž jsme od kamionů vybrali bezmála 800 milionů korun,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Meziročně jde sice o nepatrný nárůst 0,1 %, ale statistiku ovlivňuje fakt, že loňský přestupný únor měl o jeden den více. Od začátku roku ale rostou průměrné výběry mýta v pracovní dny. Stát každý den vybírá přes 36 milionů korun. „Zlepšující se výběry mýta lze připsat pokračujícímu hospodářskému růstu v Evropě, ale i dokončené dálnici D8, která stáhla kamionovou dopravu ze silnic nižších tříd na dražší autostrádu,“ dodal Rýdl.
Pro stát je výběr zatím nejefektivnější v historii. Zatímco v minulosti dosahovala nákladovost systému přes 20 %, v některých letech i přes 25 %, v únoru spadla nákladovost na 16 %.
„Je to důsledek slev, které se ministerstvu dopravy podařilo vyjednat se stávajícím provozovatelem systému firmou Kapsch při prodlužování mýtné smlouvy. Státu tak z každé vybrané stokoruny aktuálně zůstává 84 korun. Celkem by roční úspora měla dosáhnout půl miliardy korun.
Stát by z mýta mohl mít ale i více, čím dál více je ve statistikách vidět rostoucí podíl aut s nejpřísnější emisní třídou Euro 6. Ty platí nejmenší mýtné sazby, podíl těchto vozidel na zaplaceném mýtném dosáhl téměř polovinu.