Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Myšlenku farmářských trhů ovládl byznys, zlobí se jejich provozovatelé

  16:01aktualizováno  16:01
Zakladatelé farmářských tržišť jsou většinou nadšenci, kteří chtějí místní potraviny bez zprostředkovatele dostat ke stejně smýšlejícím zákazníkům. Obliba trhů však v čím dál tím větší míře láká i velké byznysové hráče. Ti však podle Asociace farmářských tržišť jen zneužívají původní myšlenku.

Zelinářský stánek řetězce Mcdonald’s na akci Na rovinu Tour. | foto: McDonald’s ČR

Čerstvý salát, rajčata a brambory úhledně naskládané v dřevěných bedýnkách u stánku, za kterým stojí dvojice v zahradnických kalhotách, kostkované košili a slaměném klobouku. Nejde však o jedno z desítek farmářských tržišť, kterých v Česku v posledních letech mnoho přibylo a jejichž popularita stále roste.

Zlaté M na hrudi obou „farmářů“ napovídá, že jde o zelinářský stánek, který je součástí takzvané „Na rovinu Tour“ fastfoodového řetězce McDonald’s. Síť restaurací v současnosti se stánkem, dětským koutkem s plastovou krávou a multimediálním americkým truckem objíždí Česko. Chce tak bojovat se špatnou reputací, která některé jeho produkty provází a lidem vysvětlit, odkud suroviny ve skutečnosti pochází.

Jenže právě podobný způsob prezentace vadí provozovatelům skutečných farmářských tržišť. Podle nich velké potravinářské společnosti parazitují na fenoménu, jehož původní myšlenkou nebyla maximalizace zisku.

Farmářské potraviny lákají velké investory

Podle šéfa Asociace farmářských tržišť (AFT) Jiřího Sedláčka nejde o nijak nový trend. Už delší dobu velké řetězce a tradiční výrobci nabízejí produkty, které mají evokovat farmářský původ (více čtěte zde). „Vadí nám zneužití fenoménu a způsobu prodeje a nesprávně a falešně používaná nálepka na řadě potravin,“ říká Sedláček.

Fotogalerie

Nyní však nastává další fáze. V posledním roce do segmentu přímo vstupují i velcí investoři, kteří s farmářskými produkty doposud měli jen málo společného. Vedle kampaně McDonald’s tak AFT zmiňuje nedávný vstup společnosti Brno Investment Group spolumajitele poradenské společnosti Partners Petra Borkovce do sítě farmářských prodejen Sklizeno.

„Farmářské trhy jsou něco, co se zrodilo zdola z občanských iniciativ, ne z byznysu. Když vznikly obchody jako je Sklizeno, měli jsme za to, že nejde jen o byznys, ale že jim jde i o určité poslání. A najednou došlo k prodeji sítě někomu, kdo podniká v úplně jiné oblasti a zdálo se mu to výhodné, protože to má stoupající tendenci,“ uvedl Sedláček.

Kopie farmářských výrobků vadí i nám, říká zakladatel Sklizeno

Zakladatel Sklizeno David Kukla s názorem asociace překvapivě souhlasí. Také jemu vadí rádoby farmářské produkty, které s tradičním původem nemají nic společného. Odmítá však, že by síť prodejen ovládl velký byznys.

„Spolupracujeme s třemi sty přímými výrobci, mnoho z nich prodává také na tržištích pod správou AFS, které bych charakterizoval jako malé a střední a předpokládám, že by s námi nespolupracovali, pokud by to pro ně nebylo prospěšné,“ říká Kukla. Borkovec má ve společnosti 50 procentní podíl a jde tedy o strategického partnera, nemá však majoritu a Sklizeno tedy neovládá.

Kritice se brání i McDonald’s. „Chceme ukázat suroviny od našich dodavatelů, což jsou i malí farmáři, proto jsme zvolili podobu farmářského tržiště - stánku, na kterém prezentujeme čerstvé produkty od našich dodavatelů farmářů. Nejedná se o prodejní akci, pouze chceme ukázat suroviny, ze kterých připravujeme naše jídlo a představit dodavatele, kteří je pro nás pěstují,“ reagovala šéfka komunikace McDonald’s ČR Zuzana Svobodová. Dodala, že akce je celoevropská a s rozvojem tuzemských tržišť tedy nesouvisí.

Autor:



Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...



Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Každý Čech sní 16 balení chipsů za rok. Spotřeba prudce roste

Ilustrační snímek

Spotřeba slaných chipsů a snacků v Česku znatelně roste. Rivalita výrobců se mezitím stále více přesouvá na pole, kde...

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

V lančmítu chybí 40 procent masa. V Česku je 52 tisíc konzerv

Lunch Meat, ochuzený o 40 procent masa.

Nápis „Tradiční recept,“ na konzervách lančmítu zní jako špatný vtip. Chybí v nich totiž významný podíl masa. Ochuzeny...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.