Zelinářský stánek řetězce Mcdonald’s na akci Na rovinu Tour.

Zelinářský stánek řetězce Mcdonald’s na akci Na rovinu Tour. | foto: McDonald’s ČR

Myšlenku farmářských trhů ovládl byznys, zlobí se jejich provozovatelé

  • 101
Zakladatelé farmářských tržišť jsou většinou nadšenci, kteří chtějí místní potraviny bez zprostředkovatele dostat ke stejně smýšlejícím zákazníkům. Obliba trhů však v čím dál tím větší míře láká i velké byznysové hráče. Ti však podle Asociace farmářských tržišť jen zneužívají původní myšlenku.

Čerstvý salát, rajčata a brambory úhledně naskládané v dřevěných bedýnkách u stánku, za kterým stojí dvojice v zahradnických kalhotách, kostkované košili a slaměném klobouku. Nejde však o jedno z desítek farmářských tržišť, kterých v Česku v posledních letech mnoho přibylo a jejichž popularita stále roste.

Zlaté M na hrudi obou „farmářů“ napovídá, že jde o zelinářský stánek, který je součástí takzvané „Na rovinu Tour“ fastfoodového řetězce McDonald’s. Síť restaurací v současnosti se stánkem, dětským koutkem s plastovou krávou a multimediálním americkým truckem objíždí Česko. Chce tak bojovat se špatnou reputací, která některé jeho produkty provází a lidem vysvětlit, odkud suroviny ve skutečnosti pochází.

Jenže právě podobný způsob prezentace vadí provozovatelům skutečných farmářských tržišť. Podle nich velké potravinářské společnosti parazitují na fenoménu, jehož původní myšlenkou nebyla maximalizace zisku.

Farmářské potraviny lákají velké investory

Podle šéfa Asociace farmářských tržišť (AFT) Jiřího Sedláčka nejde o nijak nový trend. Už delší dobu velké řetězce a tradiční výrobci nabízejí produkty, které mají evokovat farmářský původ (více čtěte zde). „Vadí nám zneužití fenoménu a způsobu prodeje a nesprávně a falešně používaná nálepka na řadě potravin,“ říká Sedláček.

Nyní však nastává další fáze. V posledním roce do segmentu přímo vstupují i velcí investoři, kteří s farmářskými produkty doposud měli jen málo společného. Vedle kampaně McDonald’s tak AFT zmiňuje nedávný vstup společnosti Brno Investment Group spolumajitele poradenské společnosti Partners Petra Borkovce do sítě farmářských prodejen Sklizeno.

„Farmářské trhy jsou něco, co se zrodilo zdola z občanských iniciativ, ne z byznysu. Když vznikly obchody jako je Sklizeno, měli jsme za to, že nejde jen o byznys, ale že jim jde i o určité poslání. A najednou došlo k prodeji sítě někomu, kdo podniká v úplně jiné oblasti a zdálo se mu to výhodné, protože to má stoupající tendenci,“ uvedl Sedláček.

Kopie farmářských výrobků vadí i nám, říká zakladatel Sklizeno

Zakladatel Sklizeno David Kukla s názorem asociace překvapivě souhlasí. Také jemu vadí rádoby farmářské produkty, které s tradičním původem nemají nic společného. Odmítá však, že by síť prodejen ovládl velký byznys.

„Spolupracujeme s třemi sty přímými výrobci, mnoho z nich prodává také na tržištích pod správou AFS, které bych charakterizoval jako malé a střední a předpokládám, že by s námi nespolupracovali, pokud by to pro ně nebylo prospěšné,“ říká Kukla. Borkovec má ve společnosti 50 procentní podíl a jde tedy o strategického partnera, nemá však majoritu a Sklizeno tedy neovládá.

Kritice se brání i McDonald’s. „Chceme ukázat suroviny od našich dodavatelů, což jsou i malí farmáři, proto jsme zvolili podobu farmářského tržiště - stánku, na kterém prezentujeme čerstvé produkty od našich dodavatelů farmářů. Nejedná se o prodejní akci, pouze chceme ukázat suroviny, ze kterých připravujeme naše jídlo a představit dodavatele, kteří je pro nás pěstují,“ reagovala šéfka komunikace McDonald’s ČR Zuzana Svobodová. Dodala, že akce je celoevropská a s rozvojem tuzemských tržišť tedy nesouvisí.