Kolem stáří 13,5 roku se průměrný věk pohybuje už několik posledních let. Podle Sdružení automobilového průmyslu nelze průměrný věk českých vozů snížit jinak než razantnějším vyřazováním starších aut.
„Stále platí, že k žádoucímu snížení věkové struktury vozového parku je možno dojít jen postupným vyřazováním starých vozů z provozu,“ uvedlo sdružení na svých webových stránkách.
„Dovoz ojetých vozidel i ve stáří do pěti let ke snížení celkového stáří parku osobních automobilů nepřispívá, neboť stále nedochází k obměně, ale jen k rozšiřování vozového parku v této kategorii vozidel,“ dodává sdružení.
Podle modelových propočtů se za současného stavu sníží i v případě 225 tisíc nových vozidel uvedených do provozu během roku průměrné stáří jen o necelý měsíc.
Razantnější omlazení by nastalo pouze při dvojnásobném zvýšení počtu vyřazovaných vozidel. I pak by ovšem podle SAP nastalo snížení průměrného stáří osobních automobilů o dva roky až za více než 15 let.
Nejvíce je favoritů
Za prvních šest měsíců letošního roku se v Česku prodalo 67 789 nových osobních automobilů.
Z celkového počtu 3 776 129 registrovaných osobních automobilů tvoří 47,26 procenta vozy značky Škoda. Jejich průměrný věk přesahuje 14 let.
Nejvíc registrací připadá na favority v průměrném věku 13,66 roku. Dříve nejčastější Škoda 120 se posunula na druhé místo.
Sdružení automobilového průmyslu uvádí také několik kuriozit: nejstaršími vozy uvedenými v registru jsou opět tři škodovky – 598 vozů Škoda 1101 v průměrném stáří 55,28 roku, 2 117 spartaků (47,13 roku) a 500 modelů Škoda 1201 (45,94 roku).