"Průmyslová výroba zřejmě dosáhla dna svého poklesu a nyní se stabilizuje, k čemuž by v březnových údajích mělo již přispět oživení v automobilovém průmyslu vyvolané zavedením šrotovného v Německu a dalších z pohledu českých automobilek exportních zemích," uvedl analytik Raiffeisenbank Pavel Mertlík.
Otázkou ale podle něj zůstává, zda první dno nebude časem následovat další. "Takovéto úvahy jsou ovšem v této chvíli spekulativní. Rychlost propadu průmyslu, jakou jsme zažili v říjnu a listopadu (-8,7 a -9,2 % mezměsíčně) by se však již v žádném případě neměla vrátit. V tomto smyslu má český průmysl své nejhorší dny již za sebou," dodal Mertlík.
Přes optimistické vyhlídky bude průmyslová výroba zřejmě ještě dlouhé měsíce zhruba o čtvrtinu nižší než před recesí.
Meziroční pokles stavebnictví ovlivnily méně příznivé klimatické podmínky. Podobně jako v předchozích měsících pokračoval pokles produkce v pozemním stavitelství, a to 19,5 procenta. Naopak o 5,3 procenta vzrostla produkce inženýrského stavitelství.
Firmy trápí úbytek zakázek
Průzkumy Svazu průmyslu a dopravy ČR ukazují na to, že se mění struktura problémů firem. Do prvního pololetí 2008 dominovaly ceny energií a paliv a posilování koruny, od druhé poloviny loňského roku je to ztráta zakázek a horší přístup k financování provozu.
"Potvrdily se tak signály podniků o ztrátě zakázek a úvahy firem o snižování počtu zaměstnanců. Krize má i vedlejší negativní dopady, kterými jsou horší platební morálka a ztráta důvěry v obchodních vztazích či projevy neochoty komerčních pojišťoven pojišťovat běžná rizika vývozců," řekl ČTK analytik svazu Oldřich Körner.
Hodnota nových zakázek v průmyslu v únoru klesala o téměř čtvrtinu, nejvíc šlo o zakázky ze zahraničí. Objem zakázek nejvíc klesal v odvětví automobilového průmyslu. Pokles v tomto odvětví by ale už ve výsledcích za březen mělo zbrzdit zavedení šrotovného v okolních státech.
Průmysl v únoru zaměstnával o 7,3 procenta méně lidí než loni. Může za to hlavně propouštění automobilek na konci loňského roku.