Podle zkušeností firem školy často učí své studenty o zastaralých technologiích, které už firmy nepoužívají.
Studentům naopak chybějí informace o posledních novinkách v oboru. V rámci projektu firmy umožní studentům například více exkurzí a stáží nebo představí učitelům poslední novinky v oboru.
"Chceme, aby školy nepřipravovaly budoucí nezaměstnané, ale lidi, kteří po vyučení nebo maturitě mohou okamžitě najít uplatnění," říká ředitel Sdružení AP Antonín Šípek. Proti není ani ministerstvo školství.
"Nově podporujeme mezinárodní projekty na úpravy vzdělávacích programů technických oborů podle požadavků nadnárodních koncernů," řekla Karolína Svobodová z ministerstva. "Přispívá to k lepšímu uplatnění na mezinárodním trhu práce," dodala.
Podle firem v oboru se technologie velmi rychle vyvíjejí a školy na něj často včas nereagují. Podniky proto pak zaměstnance musí nákladně školit nebo úplně rekvalifikovat.
"Chodí k nám sem absolventi se znalostmi technologie 90. let. Teď jsme už úplně jinde," říká personální ředitel výrobce brzd TRW Lucas Varity Vladimír Zákoucký.
Karosa už učitele učí
Některé podniky už projekt nastartovaly, jako například vysokomýtský výrobce autobusů Karosa.
"Máme nespočet projektů, hlavně se školami ve Vysokém Mýtě nebo Litomyšli. Studenti sem chodí až na šestitýdenní stáže, školíme tu i jejich učitele," říká personální ředitelka Alena Kozáková. Školy by takovou pomoc přivítaly.
"Určitě by mě taková nabídka potěšila. Nejsme schopni veškerý vývoj podchytit," podotkl ředitel liberecké průmyslovky Josef Šorm. Se zástupci podniků se pravidelně schází.
"Chtějí po nás, abychom studenty hlavně naučili přemýšlet, jazyk a slušné chování," vypočítal Šorm.
Už teď mají firmy problém sehnat kvalifikované lidí a prognózy jsou čím dál horší. "Bude potřeba zalepit nejen generační díru, ale také přivést do oboru novou technickou krev. Kvalifikovaní dělníci a technici budou již velmi brzy nedostatkovým zbožím," řekl Šípek.