Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Průšvih smrtících airbagů rozluštěn. Za exploze mohl i dusičnan amonný

  22:14aktualizováno  22:14
Kombinace tří faktorů je hlavní příčinou závad v nafukovačích airbagů od japonského dodavatele Takata. Po ročním zkoumání to v úterý uvedla skupina deseti výrobců aut, kteří si na zjištění příčin najali výzkumný tým. Nafukovací systém airbagů může explodovat a vymrštit do vozu části kovu. V souvislosti s tím bylo po celém světě hlášeno nejméně deset úmrtí a 139 zraněných.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Faktory, které za potenciálně smrtící exploze nafukovačů mohou, jsou podle výzkumného týmu následující: v nafukovacím systému byl jako hnací náplň použit nestabilní dusičnan amonný. Tato látka, je-li vystavena vlhkosti, může způsobit prudkou explozi. Vysoušecí prostředek ovšem spolu s ní ve zkoumaných airbazích nebyl. Dalším faktorem je dlouhodobé vystavení opakovaným cyklům při vysoké teplotě a ve vlhkém prostředí. A konečně třetím faktorem je samotná konstrukce nafukovače, která dostatečně nezabraňuje průniku vlhkosti.

V Česku byly tyto airbagy nainstalovány přibližně do devíti tisíc aut (více čtěte zde).

Nebezpečně airbagy Takata jsou i v Česku. Do servisu musí tisíce aut

Příčina problému unikala vyšetřovatelům více než deset let. Sama společnost Takata nabídla několik vysvětlení, ve kterých operovala například s problémem kontroly kvality ve svých závodech. Koncem loňského listopadu američtí regulátoři firmě vyměřili pokutu 70 milionů dolarů (1,7 miliardy Kč) za pochybení, kterých se firma dopustila v souvislosti se svoláváním airbagů k opravě (psali jsme zde).

Jenom ve Spojených státech bylo kvůli potenciálně vadným airbagům svoláno 24 milionů aut od 14 výrobců. Podle amerických vyšetřovatelů se tento počet určitě ještě zvýší, až budou provedeny další testy.

Desítka zákazníků Takaty - Toyota, BMW, Fiat Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan a Subaru - si loni v únoru najala americkou společnost Orbital ATK, která vyrábí systémy raketového pohonu či zapalovače bojových hlavic, aby příčinu odhalila.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Výcvik policistů na jihlavském polygonu.
Česko bude mít dva okruhy pro auta bez řidiče. Státní ve Velimi, druhý od BMW

Stát potřebuje vlastní polygon pro nezávislé testování takzvaných autonomních aut, kde úlohu řidiče přebírá v menší nebo větší míře technika. Myslí si to...  celý článek

Ředitelství silnic a dálnic začalo v úterý 8. září s evidencí billboardů v...
Úřady sčítají nezákonné billboardy, majitele znovu vyzvou k odstranění

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek začalo se sčítáním billboardů, které jejich majitelé měli do čtvrtka podle novely zákona odstranit z ochranného pásma...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.