Každoroční průzkum společnosti Which? seřazuje aerolinie podle hodnocení 6,5 tisíc turistů. Ti mají hodnotit prostředí na palubě, zákaznický servis i průběh naloďování v uplynulém roce.
V kategorii let na krátké vzdálenosti skončil Ryanair poslední už posedmé za sebou. Nejhorší umístění ve společném hodnocení obou kategoriích, na krátké i dlouhé vzdálenosti, si pak od roku 2016 vysloužil celkem čtyřikrát.
Ryanair letos obdržel celkové skóre 44 procent. Zákazníci nebyli spokojeni s častými změnami podmínek palubních zavazadel, stěžovali si na doplatky, které si většina aerolinií neúčtuje, i na nevyhovující jídlo.
Minulý rok na sebe dopravce prozradil, že vedlejší příjmy ze zmíněných doplatků činí až 28 procent z celkového příjmu aerolinek. Ryanair tedy sice láká na nejlevnější letenky v Evropě, cestujícímu se ale vyplatí zkontrolovat si, za co všechno si připlatí.
Společnost se ohledně výsledků letošního průzkumu zatím nevyjádřila. V minulosti ale uvedla, že data společnosti Which? nejsou reprezentativní a jsou zbytečná.
British Airways: 2015 vítěz, letos předposlední
V průzkumu skončila na předposledním místě v kategorii na dlouhé vzdálenosti a třetí nejhorší v letech na krátké vzdálenosti společnost British Airways s 55 procenty.
Zákazníci tu nebyli spokojeni s kvalitou jídla a pití, měli nedostatek komfortu a uváděli, že se jim cesta s British Airways peněžně nevyplatila. Ještě před čtyřmi lety byla vlajková loď britského turismu přitom jmenována nejlepší aerolinkou v letech na krátké vzdálenosti. Od té doby se ale hodně změnilo. V září největší britské letecké společnosti stávkovali piloti, o měsíc dříve se pro změnu potýkala s výpadkem počítačů.
British Airways s výsledkem průzkumu nesouhlasí. „Naše vlastní data ukazují, že spokojenost zákazníků roste i díky tomu, že jsme investovali 6,5 miliard liber do nových letadel, do lepšího jídla na palubě, do nových salónků a technologií,“ uvedl dopravce v prohlášení pro The Independent.
V letech na dlouhé vzdálenosti se pak nejhůř umístily American Airlines. „Naše aerolinky berou zákaznickou zpětnou vazbu vážně, proto jsme byli velice zklamaní výsledky průzkumu, který se zakládá v případě American Airlines na zkušenostech 53 cestujících,“ uvedla společnost s tím, že rozumí tomu, že je vždy co zlepšovat.
Skromní šampioni
Vítězem ankety v letech na krátké vzdálenosti se stal dopravce Normanských ostrovů Aurigny s 82 procenty. Důkazem, že vysoká cena není podmínkou kvality jsou nízkorozpočtové aerolinky Jet2, které v této kategorii skončily druhé.
Kategorii lety na dlouhé vzdálenosti ovládly Singapore Airlines se skóre 88 procent. Stříbro a bronz braly Qatar Airways a Emirates.
Britská Virgin Atlantic skončila čtvrtá a někteří cestující dokonce uváděli, že „British Airways by se od svého mladšího konkurenta Virgin Atlantic mohla učit“.
Lety na krátké vzdálenosti | Lety na dlouhé vzdálenosti | |
1. | Aurigny | Singapore Airlines |
2. | Jet2 | Qatar Airways |
3. | SAS | Emirates |
4. | Aer Lingus | Virgin Atlantic |
5. | Swiss | KLM |
6. | Norwegian | Air Transat |
7. | Lufthansa | Thai Airways |
8. | Eurowings | Delta Airlines |
9. | EasyJet | Tui Airways |
10. | KLM | Qantas |
11. | Tap Portugal | United Airlines |
12. | Flybe | Air Canada |
13. | Tui Airways | Etihad Airways |
14. | Wizz Air | British Airways |
15. | British Airways | American Airlines |
16. | Vueling Airlines | |
17. | Ryanair |
Zdroj: The Independent
Cestující v Praze nechal Ryanair v letadle zavřené 6 hodin (4. 2. 2019):