Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek.

Většina českých podnikatelů si nevěří. Hůře na tom jsou už jen Řekové

  • 24
Češi jsou druzí největší skeptici v Evropě ohledně budoucnosti svého podnikání. Důvěru v něj nemá ani polovina majitelů a zaměstnanců malých a středních firem, hůře je na tom pouze Řecko se čtvrtinou optimistů. Vyplývá to z průzkumu společnosti Microsoft mezi 13 tisíci podniky ve 20 evropských zemích.

O svém vztahu k technologiím vypovídalo i 1 000 firem z Česka.

Například v Polsku důvěřuje svému podnikání 73 procent respondentů, v Německu 69 procent a na Slovensku 66 procent. „Tato (česká) skepse může souviset i s tím, že řada firem nemá dostatečně zpracovaný plán rozvoje,“ uvedl ředitel pro malé a střední firmy Microsoftu ČR Ondřej Novodvorský.

Čechům by mohly mzdy růst rychleji, překážkou jsou vysoké náklady na práci

Písemný plán podnikání na více než šest měsíců má jen zhruba 30 procent českých malých a středních podniků. Čeští podnikatelé se spíše soustředí na krátkodobé priority, spoléhají na intuici a dlouhodobé plánování jim často komplikuje nestabilita hotovostních toků.

Čtvrtina firem hodlá v nejbližších letech navýšit investice do IT, přestože více než polovina podniků není se současnou úrovní investic spokojena. Okolo 29 procent to v úmyslu nemá a téměř polovina zatím neví. Jen 14 procent českých firem, což je nejméně v Evropě, se rozhoduje o svých investicích do technologií na pravidelných poradách o trendech na trhu a potřebách firmy.

Pro čtyři české firmy z deseti znamená digitální transformace především přechod z papíru na digitální formy práce (39 procent). Téměř polovina (46 procent) respondentů si pod digitální transformací představí automatizaci základních oblastí - tedy procesu řízení vztahů se zákazníky, aplikací či služeb pro finance, účetnictví a sledování skladových zásob či nástroje pro analýzu obchodních a tržních dat. To je na úrovni evropského průměru, plyne z průzkumu Microsoftu.