Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čeští dolaroví milionáři milují reality, na děti jsou přísní, ukázal průzkum

  15:37aktualizováno  15:37
Průzkum mezi českými dolarovými milionáři ukázal, že největší investiční příležitost vidí ve stavebních pozemcích, rezidenčních nemovitostech a ve startupech. Je jim v průměru padesát a často mají už druhou rodinu. Své děti vedou k disciplíně víc než běžná populace.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Vyplývá to z průzkumu J&T Banky mezi 192 českými dolarovými milionáři – z větší části jejími klienty. Kritériem pro zařazení do průzkumu byl majetek mezi 24 a 100 miliony korun, studii Wealth Report uskutečnila banka už sedmý rok v řadě. V Česku je podle odhadů zhruba 28 tisíc dolarových milionářů.

Čeští milionáři nejvíc investují do nemovitostí – je to dlouhodobě nejatraktivnější investice, protože je poměrně bezpečná a má stabilní výnos. Někteří investoři podle Jaroslava Círa z výzkumné agentury Perfect Crowd, která dotazování prováděla, sice hovořili o možnosti přehřátí trhu, nicméně většina věří, že hodnota nemovitostí, především bytů a kanceláří ve vybraných místech v Praze, ještě nedosáhla maxima.

Zájem o rezidenční nemovitosti na trhu vyvolala měnová politika nízkých úrokových sazeb, která umožňuje levné úvěry na nemovitosti. Stejná politika znehodnotila investice do dluhopisů – ty státní mají v Evropě často záporný výnos a od nich se odvíjí i cena ostatních dluhopisů.

Naopak oproti předchozím ročníkům Wealth Reportu klesá zájem o investice do zemědělské půdy a do nákupu firem. Zájem o investice do existujících firem mezi milionáři opadá protože jsou pro převzetí příliš drahé – slibné byly typicky po krizových letech, kdy se jejich ceny držely dole. Jako důvod poklesu zájmu o zemědělskou půdu pak investoři uvádějí dramatické zvýšení jejích cen kvůli jejímu skupování multimilionáři a velkými společnostmi.

Slovenští milionáři jsou k dění doma skeptičtí

Banka oslovila také slovenské milionáře – ti v porovnání s českými vidí více investičních příležitosti v zahraničí než doma – v cizině mají třicet procent svých investic, zatímco čeští respondenti jen patnáct. Slováci pak vidí aktuální vývoj ekonomiky skepticky – často si stěžují na moc „oligarchie“, která ovládá značnou část slovenské ekonomiky, a na zahraniční investice, které „dělají ze Slovenska montovnu Evropy“.

Jedním z nových investičních trendů mezi milionáři je obliba startupů, začínajících technologických firem. V Česku do nich investuje 37 procent ze všech oslovených, na Slovensku jen dvacet. Většině z nich je přitom pod padesát let. Mladých milionářů je mezi dolarovými milionáři jen minimum – ve věku od 18 do 34 let tvoří tři procenta všech milionářů v Česku a pět procent na Slovensku.

Neúspěch a výchova dětí

Průměrnému českému milionáři je 52 až 53 let, vystudoval vysokou školu a je majitelem firmy. Typicky nastartoval své podnikání vlastním přičiněním v 90. letech minulého století, přičemž nemohl počítat s dědictvím nebo výraznějším majetkem od rodičů, jak tomu často je ve vyspělém světě. Žil nějakou dobu v zahraničí a dále se vzdělává – nejčastěji v jazykových kurzech, kurzech osobního rozvoje a manažerských kurzech.

Zajímavostí je, že v porovnání s běžnou populací milionáři více než dvakrát častěji zažili neúspěch – například čtyřicet procent z oslovených utrpělo výraznou ztrátu investovaných prostředků. Častěji jim také krachují partnerské vztahy, jak v manželství, tak s partnery ve firmě. Jsou rovněž poměrně opatrní – jen asi dvacet procent majetku mají v rizikovějších investicích typu akcie.

Velká část milionářů zakládá ve středním věku druhou rodinu, zejména v Česku – na Slovensku jim prý v rozvodu často brání katolická víra. Z toho vyplývá i výchova dvou generací dětí z prvního a z druhého manželství. Na ty mladší mají zpravidla víc času, protože podnikání už mají rozjeté. Jsou při jejich výchově méně autoritativní a snaží se (hlavně otcové) být s dětmi spíše kamarádi, vést je příkladem i jasně stanovenými pravidly.

Milionáři mají podle průzkumu při výchově na děti vyšší nároky než běžná populace. Chtějí, aby z jejich dětí vyrostly skutečné osobnosti, které jsou schopny formovat vlastní názory a vize. Uvědomují si nicméně, že dětem často „chybí tah na branku“, který měli oni sami jako děti, často z chudších poměrů. Snaží se proto děti nerozmazlovat a učí je znát hodnotu peněz.

Mezi dolarovými milionáři stále dominují muži – v Česku jich je 86 procent, podobnou převahu však mají i ve světě.

Autoři: ,



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...



Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Bílý prášek není z mléka. Místo sušené smetany si do kávy sypete chemii

Sypaná smetana do kávy

Lidé, kteří si do kávy sypou instantní smetanu, by se měli mít na pozoru. Coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní...

Další z rubriky

Ministr vnitra odvolal šéfa České pošty Elkána, chybí mu prý vize

Martin Elkán, generální ředitel České pošty

Ministr vnitra v demisi Lubomír Metnar odvolal ke konci února generálního ředitele České pošty Martina Elkána. Poště...

Mimozemšťan Alza měl potíže. V e-shopu nefungovalo dokončení objednávky

Internetový obchod s elektronikou Alza.cz (ilustrační snímek)

Někteří zákazníci internetového obchodu Alza.cz mohli od včerejšího večera do dnešního poledne nakupovat jenom...

Ajťačky v Česku žalostně chybí. Poptávka po nich přitom roste

Bezstarostné posílání dat

Firmy zoufale hledají ICT odborníky. Nejsou. Není divu, počet míst v informačních a komunikačních technologiích se za...

Najdete na iDNES.cz