Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští dolaroví milionáři milují reality, na děti jsou přísní, ukázal průzkum

  15:37aktualizováno  15:37
Průzkum mezi českými dolarovými milionáři ukázal, že největší investiční příležitost vidí ve stavebních pozemcích, rezidenčních nemovitostech a ve startupech. Je jim v průměru padesát a často mají už druhou rodinu. Své děti vedou k disciplíně víc než běžná populace.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Vyplývá to z průzkumu J&T Banky mezi 192 českými dolarovými milionáři – z větší části jejími klienty. Kritériem pro zařazení do průzkumu byl majetek mezi 24 a 100 miliony korun, studii Wealth Report uskutečnila banka už sedmý rok v řadě. V Česku je podle odhadů zhruba 28 tisíc dolarových milionářů.

Čeští milionáři nejvíc investují do nemovitostí – je to dlouhodobě nejatraktivnější investice, protože je poměrně bezpečná a má stabilní výnos. Někteří investoři podle Jaroslava Círa z výzkumné agentury Perfect Crowd, která dotazování prováděla, sice hovořili o možnosti přehřátí trhu, nicméně většina věří, že hodnota nemovitostí, především bytů a kanceláří ve vybraných místech v Praze, ještě nedosáhla maxima.

Zájem o rezidenční nemovitosti na trhu vyvolala měnová politika nízkých úrokových sazeb, která umožňuje levné úvěry na nemovitosti. Stejná politika znehodnotila investice do dluhopisů – ty státní mají v Evropě často záporný výnos a od nich se odvíjí i cena ostatních dluhopisů.

Naopak oproti předchozím ročníkům Wealth Reportu klesá zájem o investice do zemědělské půdy a do nákupu firem. Zájem o investice do existujících firem mezi milionáři opadá protože jsou pro převzetí příliš drahé – slibné byly typicky po krizových letech, kdy se jejich ceny držely dole. Jako důvod poklesu zájmu o zemědělskou půdu pak investoři uvádějí dramatické zvýšení jejích cen kvůli jejímu skupování multimilionáři a velkými společnostmi.

Slovenští milionáři jsou k dění doma skeptičtí

Banka oslovila také slovenské milionáře – ti v porovnání s českými vidí více investičních příležitosti v zahraničí než doma – v cizině mají třicet procent svých investic, zatímco čeští respondenti jen patnáct. Slováci pak vidí aktuální vývoj ekonomiky skepticky – často si stěžují na moc „oligarchie“, která ovládá značnou část slovenské ekonomiky, a na zahraniční investice, které „dělají ze Slovenska montovnu Evropy“.

Jedním z nových investičních trendů mezi milionáři je obliba startupů, začínajících technologických firem. V Česku do nich investuje 37 procent ze všech oslovených, na Slovensku jen dvacet. Většině z nich je přitom pod padesát let. Mladých milionářů je mezi dolarovými milionáři jen minimum – ve věku od 18 do 34 let tvoří tři procenta všech milionářů v Česku a pět procent na Slovensku.

Neúspěch a výchova dětí

Průměrnému českému milionáři je 52 až 53 let, vystudoval vysokou školu a je majitelem firmy. Typicky nastartoval své podnikání vlastním přičiněním v 90. letech minulého století, přičemž nemohl počítat s dědictvím nebo výraznějším majetkem od rodičů, jak tomu často je ve vyspělém světě. Žil nějakou dobu v zahraničí a dále se vzdělává – nejčastěji v jazykových kurzech, kurzech osobního rozvoje a manažerských kurzech.

Zajímavostí je, že v porovnání s běžnou populací milionáři více než dvakrát častěji zažili neúspěch – například čtyřicet procent z oslovených utrpělo výraznou ztrátu investovaných prostředků. Častěji jim také krachují partnerské vztahy, jak v manželství, tak s partnery ve firmě. Jsou rovněž poměrně opatrní – jen asi dvacet procent majetku mají v rizikovějších investicích typu akcie.

Velká část milionářů zakládá ve středním věku druhou rodinu, zejména v Česku – na Slovensku jim prý v rozvodu často brání katolická víra. Z toho vyplývá i výchova dvou generací dětí z prvního a z druhého manželství. Na ty mladší mají zpravidla víc času, protože podnikání už mají rozjeté. Jsou při jejich výchově méně autoritativní a snaží se (hlavně otcové) být s dětmi spíše kamarádi, vést je příkladem i jasně stanovenými pravidly.

Milionáři mají podle průzkumu při výchově na děti vyšší nároky než běžná populace. Chtějí, aby z jejich dětí vyrostly skutečné osobnosti, které jsou schopny formovat vlastní názory a vize. Uvědomují si nicméně, že dětem často „chybí tah na branku“, který měli oni sami jako děti, často z chudších poměrů. Snaží se proto děti nerozmazlovat a učí je znát hodnotu peněz.

Mezi dolarovými milionáři stále dominují muži – v Česku jich je 86 procent, podobnou převahu však mají i ve světě.

Autoři: ,


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Na úřadech se na energiích prohospodaří půl miliardy ročně, uvádí analýza

Mytí oken krajského úřadu zabere skupině pracovníků zhruba týden. Využívají při...

Více než tři čtvrtiny budov vládních institucí v Česku nehospodaří efektivně s energií. Ztráta představuje zhruba půl...

Čínské balíky se budou do Evropy rozvážet ze skladu u Prahy

Ilustrační snímek

Čínská společnost Huajie v Pavlově u Prahy buduje celoevropskou logistickou základnu pro internetové obchody z Číny....

Maso vypěstované v laboratoři může být v restauracích za tři roky

Uměle vypěstované hovězí maso nizozemské společnosti Mosa Meat.

Nizozemská společnost Mosa Meat, která před pěti lety jako první na světě představila laboratorně vypěstovaný hovězí...

Najdete na iDNES.cz