Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malé firmy bojují o zaměstnance. Absolventům však práci nabízejí váhavě

  1:00aktualizováno  1:00
Trh práce je sice už dlouhou dobu napjatý jako struna, ale pokud jde o absolventy, jsme ostražití, vzkazují malí podnikatelé. Velký zájem o ně má pouze každý třetí. Dalších devět procent je do své firmy nabírá jen výjimečně. Plyne to z exkluzivního průzkumu ČSOB pro MF DNES mezi pětistovkou malých a středních firem.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: SXC.HU

Liší se mimo jiné představy, kolik lidé za své první plnohodnotné zaměstnání dostanou. Polovina dotázaných podnikatelů uvádí, že představy absolventů o měsíčním výdělku se nejčastěji pohybují v rozmezí 20 a 30 tisíc. V průměru je to 23,5 tisíce korun. Firmy ale nabízejí absolventům nejčastěji mzdy v rozmezí o pět tisíc nižším, tedy 15 až 25 tisíc korun. V průměru se pak jedná o 22 tisíc korun.

„Nabíráme i bez praxe, nyní si člověk nemůže moc vybírat. Zaměstnanci na trhu práce chybějí. Podle mne jejich platové požadavky neodpovídají tomu, co mohou firmě ihned přinést. Málokdo je ze školy opravdu připravený na naskočení do plného zatížení,“ říká Pavel Beran ze Subtropického zahradnictví Kruh v Kruhu u Jilemnice.

V řadě oborů trvá zaškolení několik let. Třiatřicetiletý Jan vystudoval obchodní akademii, ale nyní pracuje jako obsluha CNC obráběcího stroje. Ve svém oboru tehdy hned po škole práci nenašel, ale dostal šanci od známého, který vedl jednu fabriku v Moravskoslezském kraji. Říká, že začínal od nuly a trvalo několik let, než se zaškolil.

„Jde o velmi kvalifikovanou pozici. A přestože se v inzerátech nabízí, že zaměstnavatelé nové lidi zaškolí, moc se jim do toho nechce. I malá chyba může znamenat výpadek výroby, to je stojí hodně peněz,“ tvrdí Jan.

„Stoupat po kariérním žebříčku je jednodušší než kdy dřív“

Na druhou stranu, pokud se nový zaměstnanec zapracuje, může počítat s tím, že dostane rychle přidáno. Většina firem si totiž nyní více než dřív dává pozor, aby jim mladí zaměstnanci po zaškolení neutekli ke konkurenci.

„Současná extrémně nízká nezaměstnanost vede k tomu, že i absolventi bez několikaleté firemní praxe, zejména z technických oborů, jsou velmi žádaní. A mohou tím pádem velmi rychle stoupat po mzdovém i kariérním žebříčku,“ tvrdí členka představenstva ČSOB Marcela Suchánková.

Z průzkumu také vyplynulo, že mladí absolventi – bez ohledu na ukončenou úroveň vzdělání – podle podnikatelů při hledání místa přeceňují své schopnosti. Téměř polovina z nich uvádí, že absolventi si spíše vybírají místa, kde je požadována vyšší kvalifikace nebo praxe. Na druhou stranu se ukázalo, že zhruba každý desátý absolvent své schopnosti podceňuje.

Firmy loví nové zaměstnance přímo ve školách

„Získat, zaškolit a udržet si kvalitního zaměstnance dnes není vůbec jednoduché. Ani po měsících školení a investicích do nového pracovníka není nikdy jisté, že spolupráce bude dlouhodobá. Momentálně se potýkáme s nedostatkem lidí zejména v Praze a v severních a západních Čechách,“ říká mluvčí e-shopu Kasa.cz Andrea Čižmářová.

Firmy se proto snaží, aby si mladé vychovaly „k obrazu svému“ už během jejich školní docházky. Spolupracují se školami a učilišti či zakládají vlastní.

„Když jsme hledali místo pro výrobu, jedním z kritérií byla dostupnost pracovních sil. Nejen proto máme na společném dvoře s továrnou učiliště, se kterým navazujeme spolupráci a rádi bychom zde ‚vychovali‘ budoucí zaměstnance pro naši výrobu. Ale platí, že zkušenosti zaměstnanců jsou tím nejdůležitějším,“ říká obchodní ředitel výrobce skútrů Čezeta Motors Matěj Oliva.

Chybějící zaměstnance nahradí automatizace

Na nedostatek lidí včetně absolventů ukazuje i aktuální průzkum, který provedla Česko-německá obchodní a průmyslová komora. Ačkoliv je Česko v očích investorů stále nejatraktivnější zemí regionu, nedostatečná dostupnost kvalifikovaných pracovních sil toto postavení nejvíc oslabuje.

„Nálada mezi podnikateli je lepší než skutečná situace,“ říká šéf Commerzbank v Česku Michael T.Krüger. „U zaměstnanců navíc klesá ochota k výkonu a firmy v Česku začínají stále víc investovat do automatizace. Až tyto investice dokončí, může přijít nezaměstnanost,“ varuje.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Podvodné stránky úřadu práce klamou nezaměstnané, varuje ten skutečný

Desítky nových pracovních míst přibude na Ostravsku a Karvinsku pro úředníky....

Klamavé weby nabízejí rekvalifikaci zdarma pro každého a volná pracovní místa, zdánlivě garantovaná úřadem práce....

Čtvrt milionu lidí v Česku pracuje načerno. Za legální práci firmy nechtějí platit

Na mostě nedaleko 149. kilometru dálnice D1 u Jabloňova na Žďársku dělníci...

Šedá zóna v podobě nelegálních zprostředkovatelů práce v Česku existuje dlouhodobě, v poslední době však díky dobře...

Řidič autobusu jako akční hrdina, dopravní podniky lákají nové zaměstnance

Ilustrační snímek

Dopravní podniky osmi českých měst spustily tento týden reklamní kampaň, kterou lákají nové zaměstnance na místa...



Najdete na iDNES.cz