Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První čistka nového ministra dopravy: kvůli mostu padne šéf vodních cest

  16:11aktualizováno  16:11
Šéf státní organizace Ředitelství vodních cest (ŘVC) Miroslav Šefara končí. Z funkce ho plánuje odvolat nový ministr dopravy Radek Šmerda. Důvodem jsou některé sporné zakázky, které v minulosti ředitelství zadalo a kvůli nimž hrozí Česku problémy s dalším čerpáním peněz na dopravní stavby. Informaci MF DNES potvrdily dva důvěryhodné zdroje z ministerstva dopravy.

Šéf Ředitelství vodních cest skončí kvůli sporným tendrům na mosty. (Ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

"Odvolání je připravené, čeká se jen na jeho návrat z dovolené," uvedl zdroj. Šefara byl jediným z trojice šéfů Ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty a ŘVC, kteří přežili příchod Víta Bárty na ministerstvo. Těžil mimo jiné z toho, že na relativně malou organizaci není tolik vidět a ministr řešil intenzivněji problémy u výrazně větších organizací.

MF DNES už v minulosti upozornila na některé sporné zakázky ŘVC, do kterých se hlásilo málo firem a současně nebylo jasné, jaký mají smysl. (čtěte Stát chce zvýšit mosty za stamiliony. V mělké vodě ale lodě neprojedou)

Šefarovi zřejmě zlomila vaz největší zakázka v historii ŘVC na zvednutí železničního mostu přes Labe za 1,2 miliardy korun. Most má i zařízení, které má umožnit v budoucnu jeho další zvedání pro případ proplouvání větších lodí. Tu začal zkoumat už i Evropský účetní dvůr. Kritéria pro výběr firmy byla nastavena tak, že o lukrativní zakázku "bojovalo" nakonec jen jediné sdružení firem Viamont DSP, Eurovia a EDS Holding.

Posledně zmiňovaná firma přitom vznikla jen pár měsíců před touto soutěží. Zakázka byla zadána v době ministrování Aleše Řebíčka. Kromě vysokých nákladů čelila stavba i kritice, zda je nutné zvedat v Kolíně most pro průjezdy vyšších lodí, když není Labe ani celoročně splavné.

Kontrolu na ŘVC provádělo i ministerstvo dopravy a našlo rovněž u zakázky řadu nedostatků. Není to přitom jen tento případ: antimonopolní úřad nedávno zakázal ŘVC uzavírat soutěž na projekční firmy, dokud celý tendr neprošetří.

Problémy v zakázkách financovaných z evropských peněz mohou mít zásadní dopad i na další financování českých dopravních staveb. Hrozí, že by Brusel některé stavby úplně přestal financovat, případně by Česko muselo některé dotace vracet.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitelství silnic a dálnic začalo v úterý 8. září s evidencí billboardů v...
Vlastníci billboardů změnili názor, část poutačů u silnic odstraní

Provozovatelé billboardů u silnic a dálnic sami odstraní poutače, na něž je ve výzvě upozornilo ministerstvo dopravy. Řekl to v pátek mluvčí Svazu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.