Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První dojmy z RegioJetu: hrající toalety a náladová wi-fi

  12:45aktualizováno  12:45
Není ani rychlejší než pendolino, ani nejezdí tak často. Přesto mají České dráhy důvod obávat se vstupu Radima Jančury a jeho firmy RegioJet na linku mezi Prahou a Ostravou. Za méně peněz nabízejí žluté vlaky širší služby. Ale třeba slibovaný internet v nich nefunguje stoprocentně.

RegioJet představil vlaky poprvé veřejnosti při jízdě pro novináře a obchodní partnery. Ostrý start začne v pondělí, firma bude zprvu jezdit třikrát denně. Pro českou železnici je to přelomový okamžik: poprvé začne jezdit soukromý dálkový vlak bez jakýchkoliv státních dotací.

Internet nechytíte všude

I když začíná firma s ojetými vozy z Rakouska, v porovnání s dosavadním drážním standardem vypadají jako nové. Ve druhé třídě (zatím jediné) najdete kožené sedačky, u každé zásuvku na elektřinu, je tu klimatizace. Připojení k internetu ve vlaku funguje, s výjimkou některých úseků se slabým signálem. I to je ale na české poměry, kde se o internetu na kolejích zatím jen mluvilo, úspěch. Oproti jiným vlakům je v každém vagonu podstatně méně sedaček, maximálně 50.

Zásuvky do některých vlaků Českých drah už dorazily, o wi-fi připojení ale několik let stále jen mluví. Jako druhou třídu prodává RegioJet místa ve vagonech, které ještě loni rakouské dráhy označovaly za první a premium třídu.

Na novinách, kávě zdarma a stevardkách postavil Jančura svůj autobusový byznys. I u vlaků jsou základem. Jen jim přibude na rozdíl od autobusů práce. Jančura tvrdí, že chce naučit lidi opět jíst ve vlaku. Ceny tomu odpovídají. "Nemám rád bagety a chleby s řízkem ve vlaku, proto chceme nabídnout čerstvé jídlo na palubě za dostupné ceny," tvrdí Jančura. Jídlo dodává do vlaku cateringová společnost Zátiší Group.

Pohled do jídelního lístku je po příchodu z jakéhokoliv jídelního vozu příjemný šok: kromě kávy Illy a vody zdarma pořídíte například kousek dortu za devět korun. "Budeme vždy nejlevnější kavárnou v daném městě," říká Jančura. Croissant se šunkou vyjde na 20 korun, 200 gramů salátu Ceasar na 60 korun. Menu na palubě má přes čtyřicet položek, najdete v něm například i sushi či pivo Svijany či Bernard.

Interiér vlaků RegioJet
Pro cestující RegioJetu jsou připraveny elektrické zásuvky (22. září 2011)
Odjezd prvního vlaku RegioJet z pražského Hlavního nádraží (22. září 2011)
Odjezd prvního vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží (22. září 2011)

Interiér vagonů RegioJet

Cestující pak potěší i malé detaily, jako je třeba hrající hudba na toaletách. Záchody vypadají před začátkem jízd až sterilně čistě, otázkou však je, jak dopadnou po střetu s některými méně vychovanými cestujícími. "Po každé zastávce je budeme čistit," slibuje Jančura. Příjemným detailem je i nákup jízdenky: na levnější cenu nepotřebujete kupovat za tisíc korun IN25 kartu jako u Českých drah, stačí si zdarma pořídit kreditovou jízdenku.

Dráhy mají mezi Prahou a Ostravou zatím největší výhodu v počtu spojů a kapacitě vlaků. Tři páry vlaků denně RegioJetu jsou jen zlomkem toho, co nabízejí České dráhy. Jančura chce ale od prosince nasadit až devět vlaků denně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.