Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První let Airbusu A380 trval čtyři hodiny

  14:32aktualizováno  14:32
První let obřího Airbusu A380 proběhl zdárně. Po bezmála čtyřech hodinách strávených ve vzduchu se letadlo vrátilo na letiště v Toulouse, kde hladce přistálo. Airbus tak definitivně převzal titul největšího dopravního letadla po americkém Boeingu 747.
A380, Airbus

A380, Airbus - Největší letadlo světa projíždělo ve středu po letišti v Toulouse-Blagnac ve Francii. Prochází finálním testy před prvním vzletem, který se plánuje na příští týden. (20. dubna 2005) | foto: Jean-Philippe ArlesReuters

Přesně v 10:29 SELČ čtyři motory Rolls Royce uvedly dvoupatrový pětisettunový kolos do pohybu a na konci ranveje ho zvedly ze země. A380 se poprvé vznesl do vzduchu.

Počasí Airbusu přálo. Ve středu ráno zalilo ranvej v Toulouse slunce a poslední podmínka "panenského startu" největšího dopravního letounu se naplnila. První let by měl trvat podle okolností jednu až pět hodin.

Po jedenácti letech příprav se tak uzavřela etapa zkoušek. Krátce po deváté hodině ranní nastoupila do letounu šestičlenná posádka v čele s kapitánem Claudem Lelaiem a šéfpilotem Jacquesem Rosayem.

VELKÁ FOTOGALERIE
GRAFIKA: JAK VYPADÁ
AIRBUS ZEVNITŘ

Počínání posádky a nejsledovanější start letadla od premiéry concordu v roce 1969 přihlíželo v okolí letiště kolem 50 tisíc lidí.

Šestice mužů na palubě si ale první let příliš neužije. Jejich hlavním posláním je dodat pozemnímu středisku důležité údaje. A380 veze na palubě zhruba dvacet tun měřicích přístrojů, které sledují na 150 tisíc rozličných parametrů.

Souboj s Boeingem
A380 se má stát hlavním trumfem v konkurenčním souboji s americkým Boeingem. Airbus sází na to, že aerolinky budou stále víc potřebovat obří letouny pro přepravu velkého počtu pasažérů mezi významnými letištními uzly.

NENECHTE SI UJÍT:
Speciální příloha 100 let vozů Škoda
Vyberte nejhezčí škodovku v historii.
Prohlédněte si fotogalerii, soutěžte!
Kdo byli Laurin a Klement - ČTĚTE ZDE
Někteří analytici upozorňují, že se trh může vydat jiným směrem a dát nakonec za pravdu Boeingu. Ten se snaží přesvědčit aerolinky nabídkou stroje 787 Dreamliner, který by měl přepravovat na velké vdálenosti menší počet cestujících.

Právě v tomto týdnu oznámil Boeing dvě velké zakázky na 787 - od Air India a Air Canada.

Jedním z hlavních argumentů Airbusu je úspornost. A380 je údajně prvním dálkovým letadlem, které má spotřebu na jednoho cestujícího v přepočtu tři litry paliva na 100 kilometrů. "Úsporné jako průměrné auto" - tak zní marketingový slogan Airbusu.

Vysoký jako sedmipatrový dům
Airbus je 73 metrů dlouhý, v rozpětí křídel schází dvacet centimetrů do 80 metrů. Ocas ční do výšky 24 metrů, což odpovídá sedmipatrovému domu. Plně naložený váží 560 tun, maximální dolet sahá k hranici 15 tisíc kilometrů.

V základní verzi pojme 555 pasažérů. Na charterových linkách ale bude možné přeměnit například všechny prostory na turistickou třídu. Maximální kapacita pak stoupne až na 853 cestujících.

V komerčním provozu by se měl Airbus A380 objevit v roce 2006. První stroje začnou létat na trasách Singapore Airlines. Airbus registroval přes 150 objednávek ještě před tím, než se letadlo vůbec poprvé vzneslo do vzduchu.

AIRBUS A380 VE FAKTECH A ČÍSLECH
A380 je o 15 metrů širší, 4 metry vyšší a 2 metry delší než
konkurenční Boeing 747. Je také o 118 tun těžší.
Ve standardní verzi se do A380 vejde 555 cestujících,  Boeing 747
jich pojme 416.
Útroby letadla mohou v různých verzích nabídnout bary, kulečníkové
herny, knihovny, ložnice či sprchy.
Při startu vyvinou čtyři motory Rolls-Royce Trent 900 stejný tah
jako 3500 osobních automobilů.
Zájem o A380 projevilo už 15 společností. Největší flotilu budou
mít dubajské aerolinky Emirates. Ty objednaly už 45 letounů.
Prvními aerolinkami, které A380 získají budou Singapore Airlines.
Převzít ho mají v prvním čtvrtletí 2006.
A380 bude nejčastji létat na dlouhých trasách spojujících Asii
a blízký východ s Evropou a USA. Počítá se i s lety do Austrálie.
Mezi letišti, která se na A380 připravují, je například londýnské
Heathrow, letiště JFK v New Yorku, Los Angeles, Tokio, Soul,
Hong Kong, Bangkok, Singapur a Frankfurt.
Airbusu A380 se může velikostí rovnat jen nákladní šestimotorový
Antonov An-225. Vyrobeny ale byly jen dva exempláře, původně
pro transport sovětských raketoplánů. Antonov je o 11 metrů delší,
o 8 metrů širší, ale nižší než A380.

Autoři: ,


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Podnikatelé roku se hledají i v regionech. Kde se zrodí vítěz?

V regionálním kole prestižní soutěže EY Podnikatel roku 2017 zvítězil Lubomír...

Nominace do devatenáctého ročníku soutěže EY Podnikatel roku odstartovaly i v jednotlivých krajích. Z regionálních...

Cestovky už plní fond miliony, zaplatí se z něj kompenzace klientům

Ilustrační snímek

Cestovní kanceláře nalily do garančního fondu první platby na kompenzace klientům při krachu. Aktuálně je v něm 12...

Najdete na iDNES.cz