Trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou zničily v roce 1997 povodně. Její obnova byla pro obce podél trati prioritou číslo jedna a kvůli ní založily Svazek obcí údolí Desné.
Průkopnická traťRegionální trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou byla první zprivatizovanou tratí v Česku a stala se průkopníkem při propojování autobusové a vlakové dopravy. Jako vůbec první v republice si mohli lidé už v roce 2002 někde koupit lístek v autobuse a ze Šumperka pokračovat vlakem do Koutů. Stejní lidé teď trati chybí. |
Další roky daly starostům za pravdu. Na zprivatizované trati patřící Svazku obcí údolí Desné jezdilo několikanásobně víc lidí než "za Českých drah" do povodní.
Teď je vše jinak. Cestujících dramaticky ubývá a objevují se pesimistické scénáře, že za několik let už nebude možné trať pro nezájem cestujících vůbec provozovat.
"Propad zájmu o svazkovou trať je opravdu dramatický. V posledních letech to bylo zhruba 15 % každý rok," říká místopředseda Svazku obcí údolí Desné Miroslav Kopřiva.
Zkrachovaly firmy, ubylo cestujících
Starostové dramatický propad přičítali krachu několika velkých firem, kam lidé dojížděli za prací. Jenže propad pokračuje dál.
"Je pěkné, že jsme trať po povodních obnovili, ale teď se musíme ptát, co dál. Pokud bude propad ještě několik let pokračovat, budeme muset řešit zásadní problém, zda ji vůbec dál provozovat," míní starosta svazkové obce Loučná nad Desnou Pavel Martínek.
Podle něj není myslitelné, aby vesnice platily statisíce za krytí ztrát dopravní společnosti, která pro ně provoz na dráze zajišťuje.
Pomůže elektrifikace?Dalšímu úbytku cestujících má zabránit elektrifikace traťi, díky níž by nebylo potřeba přestupovat v Šumperku. Spolu s elektrifikací plánuje Svazek obcí údolí Desné prodloužit železnici zhruba o 600 metrů až pod budovaný obří lyžařský areál v Koutech nad Desnou. Investice za stovky milionů je však nejistá. "Z pohledu možností získat finance od státu nebo Evropské unie, to nevidím příliš reálně," míní místopředseda svazku Miroslav Kopřiva. |
"Platíme už přes 200 tisíc za ztráty v autobusové dopravě a obdobnou částku za ztráty vlakové dopravy. Tolik peněz jako obce ve Svazku obcí údolí Desné neplatí vesnice snad nikde jinde v republice," míní Martínek.
A to dalších 15 milionů na krytí ztrát vlaků na této trati zaplatil jen loni kraj. "Samozřejmě se budeme snažit trať udržet. Otázka ale je, kolik jsou obce ochotny ještě unést," obává se Martínek.
Den D: 22. prosince
Klíčové datum pro budoucnost trati nastane 22. prosince, kdy se sejde volbami obměněné vedení Svazku obcí údolí Desné. To končící se nedávno rozhodlo řešit krizi vyhledáním nové společnosti, jenž by mohla dopravu na trati provozovat. Slibuje si od toho zjednodušení smluvních vztahů i úspory.
Naopak nové vedení si není zatím jisté, zda to je správná cesta. "Víme, že na internetu visí od minulého týdne oznámení o zakázce na zajištění provozu na naší trati. To ovšem nechalo vyhlásit bývalé vedení před volbami. Vůbec teď nedokážu říct, co bude dál, nebo zda budeme něco měnit. Musíte si počkat až po našem prvním jednání," říká nový šéf Svazku obcí údolí Desné Ondřej Kopp.
Jste pro záchranu trati ze Šumperka do Koutů?
"Nebylo to nic unáhleného. Měli jsme k tomu pádné důvody podpořené analýzami a právními rozbory," obhajuje rozhodnutí Koppův předchůdce Vladimír Mikulec. Současně dodává, že důvodem nebyla nespokojenost s tím, jak dopravu zatím zajišťuje společnost Veolia Transport, ani to, jak se o železniční svršek stará společnost SART.
"Spíše nám šlo o to vše sjednotit, a tím systém i zjednodušit. Mezery jsme viděli právě mezi složitými smluvními vztahy mezi námi a oběma partnery. Kdyby navíc nové výběrové řízení snížilo i cenu, byla by to další výhoda," doplnil Mikulec.