(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Topič, MAFRA

První třídou jezdí stále více lidí, cestující si za pohodlí rádi připlatí

  • 222
Roste zájem o dražší jízdenky ve vlacích. Češi si ochotněji připlácí za pohodlnější jízdu a nadstandardní zacházení. Počet cestujících v první třídě vzrostl Českým drahám za první pololetí meziročně téměř o čtvrtinu a dvouciferný nárůst zaznamenal i RegioJet.

„Letos nám meziročně vzrostl počet cestujících v první třídě o plných 30 procent,“ uvedl pro MF DNES vedoucí tiskového oddělení Českých drah Radek Joklík. Dvouciferný nárůst zájmu o vyšší třídy svých vlaků hlásí i dopravce RegioJet. „Důvodem je lepší ekonomická situace Čechů, kteří si chtějí dopřát vyšší komfort cestování. Dalším důvodem je i rozkopaná dálnice D1, která do vlaků přivádí více manažerů, kteří nechtějí riskovat cestu autem,“ shodují se dopravci.

Jen na trase mezi Prahou a Brnem od začátku oprav na dálnici vzrostl počet cestujících ve vlacích přibližně na trojnásobek. „Češi znovu objevují cestování vlakem, zvláště na delší vzdálenosti mu dávají přednost i lidé, kteří by ještě před pár lety jeli autem,“ dodal Joklík.

Kolik se připlácí za nadstandad z Prahy do Brna

Business

RegioJet: 279 Kč

České dráhy (ČD): 555 Kč

Relax

RegioJet: 229 Kč

Standard

RegioJet: 175 Kč

ČD: 353 Kč

Low-cost

RegioJet: 140 Kč

ČD: 219 Kč

Pozn.: Cena jízdného na vlakové trati Praha-Brno. Cena obvyklá ve všední den, nezahrnuje akční nabídky a zvýhodnění.

Zdroj: RegioJet a ČD

Pozitivní obrat zájmu o cestování v luxusnějších vagonech podle něj odstartoval zlevnění, když před dvěma lety snížily České dráhy příplatek z 1,5násobku na 1,3násobek obyčejného jízdného. K tomu je třeba přičíst větší množství akčních nabídek, které nebyly v minulosti tak časté.

Dopravci se ale zároveň obávají, že druhé pololetí pro ně nebude tak úspěšné. Na českém trhu totiž v těchto dnech doutná cenová válka mezi autobusovými dopravci, která by mohla odlákat část cestujících z vlaků.

Nabídka železničních dopravců se mezi sebou výrazně liší. České dráhy nabízejí u dálkových vlaků možnost nákupu jízdenky do tří tříd (druhá, první a business), přičemž s první třídou je možné se setkat také v příměstských (CityElefant) či v některých regionálních vlacích (RegioPanter a RegioShark).

Cena business třídy, která je využívána v takzvaných railjetech na trase Praha–Brno–Vídeň, se skládá z jízdenky první třídy a místenky, která ve vnitrostátní přepravě stojí od 70 do 250 korun. Cestující v business třídě najde luxusní polohovatelná kožená sedadla s nastavitelnou nožní opěrkou a integrovaným odkládacím stolkem, donášku objednaného občerstvení až k sedadlu, individuální osvětlení, palubní informační portál s obrazovkou a další výhody.

V první třídě pak největší český dopravce nabízí prostornější a polohovatelná sedadla. „Velmi oceňovaným benefitem je skutečnost, že cestující v první třídě mohou na vybraných nádražích využít přednostní pokladny a pohodlné čekárny s dětským koutkem,“ uvádí Joklík. Díky tomu údajně mezi cestujícími přibývají rodiny s dětmi.

Leo Express nabízí ve svých vlacích tři třídy, Economy, Business a Premium. Třídu Business zřídil LeoExpress na autobusových linkách do Mnichova a ukrajinského Lvova, nabízí o třetinu větší prostor pro nohy, nápoj zdarma, přednostní péči stevardů a mimo jiné i zapůjčení deky při nočním cestování. Cena je u Business třídy pevná, zatímco v sousední kategorii Economy je pohyblivá. „Může se tedy stát, že pokud je třída Business prázdná a Economy vyprodaná, tak sedadlo v business může stát stejně jako poslední zbývající sedadlo Economy,“ vysvětluje mluvčí Leo Express Barbora Mičková.

Konkurenční RegioJet sází oproti tomu na čtyři třídy. Business – tedy prémiová třída – cenově odpovídá první třídě v ostatních vlacích a je s nadstandardním servisem v podobě rozsáhlejší nabídky nápojů zdarma. Cestující sedí v kupé pro čtyři cestující v polohovatelných kožených sedačkách.

Relax cenově odpovídá druhé třídě ve vlacích EuroCity a InterCity. Cestující jedou ve velkoprostorových vozech (typ letadlo) s koženými sedačkami. Zdarma dostávají kávu v neomezeném množství, balenou vodu a při odjezdu z Prahy také další nápoje.

Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

Standard cenově odpovídá druhé třídě v běžných rychlících. Cestující mají k dispozici kupé po šesti místech s látkovými nebo koženými sedadly, případně velkoprostorový vůz Astra s individuálními obrazovkami v sedačkách. Dostávají kávu, balenou vodu zdarma a ani zde nechybějí zásuvky pro 230 V.

Nejlevnější cestování u RegioJetu představuje třída Low-cost, kde je jako v ostatních třídách wi-fi a místenka v ceně jízdenky. „Třída Low-cost je často využívána cestujícími, kteří nechtějí být během cesty rušeni palubním servisem,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Zatímco cestování vlaky vyšších tříd podle něj zažívá o prázdninách boom, u letadel je tomu naopak.

„Co se týče první a business třídy v letadlech, teď v létě je využívají naši zákazníci méně. V případě letenek zakoupených u Student Agency se jedná jen o několik desítek zákazníků měsíčně. Během léta, kdy lidé méně cestují za prací, sice dopravci nabízejí letenky do business třídy za výrazně zvýhodněné ceny, ale zájem ze strany českých cestujících je velmi malý,“ dodává Ondrůj.