Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Obří transformátory dojely do cíle. Překonaly i most postavený na míru

  6:02aktualizováno  8:00
Mnohasettunové transformátory, které budou chránit českou přenosovou soustavu před přetoky elektřiny z Německa, urazily v noci poslední část své cesty z Itálie a v pondělí před osmou hodinou ranní dojely do rozvodny v Hradci u Kadaně. Cestu z přístavu v Lovosicích sledovaly kamery iDNES.cz.

Takzvané PST transformátory byly vyrobeny na míru v Itálii. Zařízení se skládá ze sériové a budicí jednotky, které jsou mezi sebou elektricky propojeny. Výsledkem je technologicky složité a robustní zařízení, které umožňuje regulovat toky elektrického výkonu v síti.

Fotogalerie

„Transportní hmotnost jedné nádoby činí 300 tun. Když se zařízení zkompletuje a naplní olejem, je to ještě zhruba o 130 tun pro každou jednotku více,“ popsal Tomáš Petržílka ze Správy energetického majetku společnosti ČEPS, která si transformátory objednala a bude je provozovat.

V současnosti jsou v Česku tři z celkem čtyř transformátorů. Náklad dorazil po Labi z Hamburku do přístavu v Lovosicích ve čtvrtek. Odsud mu zbývalo urazit devadesát kilometrů po silnici do rozvodny v Hradci u Kadaně. Tam nadměrný náklad dojel v pondělí ráno.

Nejzajímavějším místem po cestě byla hráz vodní nádrže Nechranice, kde kvůli nadměrné hmotnosti muselo vzniknout mostní provizorium.

Zařízení má pomoci regulovat náhlé přetoky elektřiny. Německo totiž nemá dobudováno propojení severu země, kde se nachází většina obnovitelných zdrojů, s průmyslovým jihem. Když větrníky na pobřeží Baltského moře jedou naplno, proudí elektřina přes Polsko a Česko a způsobuje tím nerovnováhu v přenosové síti. Náklady na její vyrovnání pak dosahují desítek milionů korun.

Jak funguje PST transformátor?

Transformátory s regulací fáze jsou stroje, které prostřednictvím posunu fázového úhlu napětí na jeho vstupu a výstupu umožňují aktivní řízení protékajícího činného výkonu. Zjednodušeně řečeno, představíme-li si přenosovou soustavu jako nádrž s mnoha přítoky a výpustěmi, funguje PST jako stavidlo, které omezí, resp. zvýší průtok danou výpustí. Omezení toku na jednom vedení způsobí přerozdělení toků. A protože elektřina proudí cestou nejmenšího odporu, část toků se přesune na jiná, méně zatížená vedení, čímž se eliminuje možné přetížení přenosové sítě.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...



Další z rubriky

Od ledna přibude dálnic bez poplatku. Uleví se řidičům u velkých měst

Vzor dálničních známek pro osobní automobily na rok 2018

Na pěti nových úsecích dálnic se od ledna přestane platit. Vyhláška, kterou podepsal ministr dopravy Dan Ťok uleví...

Potrubní doprava pro lidi? Nejdřív v arabské poušti, pak v Brně

Vizualizace dopravní „kapsle“ dráhy hyperloop.

Už brzy má být zveřejněná studie, která ukáže, za jakých podmínek se vyplatí v arabské poušti přeprava budoucnosti....

Nové lokomotivy zkrátí jízdu vlakem z Prahy do Berlína o dvacet minut

Lokomotiva Vectron v novém designu Českých drah na plzeňském hlavním vlakovém...

Od 10. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, budou vlaky Českých drah na delších trasách rychlejší a přibudou na...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.