Jedná se o reakci na zjištění čínské státní televize CCTV. Její redaktoři odhalili, že až třetina v Číně prodaných lososů jsou ve skutečnosti pstruzi duhoví. Úřady se však tuto praktiku nerozhodly zakázat, naopak ji podpořily.
Přestože se obě ryby vzhledově liší, jejich maso má podobnou barvu. Pstruh duhový (lososovitý) je navíc značně levnější než losos.
Ryby se liší i tím, kde žijí – pstruh je sladkovodní ryba, kdežto losos tráví většinu života v moři. O cenových a biologických rozdílech mezi těmito rybami jsme psali zde.
Rybí klam. Pstruha lososovitého „vyšlechtili“ obchodníci, barvu má z krmiva |
Podle britské BBC čínská veřejnost rozhodnutí kritizuje. Hashtag #RainbowTroutBecomesSalmon (pstruh duhový se stal lososem) se na sociální síti Weibo stal trendem. „Pstruzi musí být zmatení. Po tolika letech se jejich identita najednou změnila na lososy,“ napsal jeden z jejích uživatelů. „Pokud standardy v průmyslu určují prodejci, mohou si studenti známkovat vlastní testy?“ ptal se jiný.
Někteří diskutující vyjádřili obavy nad množstvím parazitů v mase pstruhů. V Číně je totiž obvyklé jíst maso syrové. „Jestli jsou v lososovi parazité, nemá nic společného s tím, zda je chovaný ve sladké, nebo slané vodě,“ stojí ve vyjádření Čínské rybářské asociace.