Jaký význam má kapesné?
Děti díky kapesnému poznají cenu peněz, samy se rozhodují, co si za ně pořídí. Zároveň by však s nimi měli rodiče hovořit také o smyslu peněz a o tom, co v životě lidí znamenají. Dítě by mělo znát cenu práce rodičů, vědět, kolik vydělávají peněz a kolik je to stojí úsilí, i to, co se za ně dá koupit. Pokud dítě postupně zjišťuje, jaká je vlastně hodnota peněz, jak se s nimi hospodaří, převezme stejné hodnoty, jako mají jeho rodiče, naučí se s nimi zacházet. Kapesné by však rozhodně nemělo nahradit péči rodičů, být jen jakousi náplastí za čas nestrávený s dětmi.
Od jakého věku by měly děti kapesné dostávat?
Myslím, že své peníze mohou mít i malé děti, třeba předškoláci. Ti většinou střádají kovové peníze, neznají ještě jejich hodnotu, ale poznávají, že si za ně mohou něco dopřát. Když rozbijí prasátko a nakoupí, musí se vyrovnat s pocitem, že už nemají sice žádné peníze, zato mohli třeba udělat někomu radost. To je jim třeba vysvětlit, mluvit s nimi o tom. Pocit zklamání ze ztráty peněz pak může vyrovnat pocit radosti z obdarování. Větší děti by už měly poznávat cenu peněz, střádat z kapesného třeba na konkrétní věc, přijít na to, že nemohou mít každou věc hned, že našetřit si znamená odříkat si jiné věci a vyvinout určité úsilí. U starších dětí je důležité, aby je rodiče zasvěcovali do rodinného hospodaření, aby věděly, jaké má rodina příjmy a výdaje, zda má finanční potíže, na co šetří.
Mají rodiče sledovat, za co dítě utrácí?
Určitě ano, ale zpovzdálí. Mohou decentně komentovat zacházení dítěte s penězi, ale ne od něho chtít detailní vyúčtování, jak s kapesným naložilo, nebo mu dokonce nařizovat, co si za ně má koupit. Děti nesmějí mít pocit, že je rodič sleduje jako ostříž. Měly by však cítit, že zájem rodičů o to, jak s penězi zacházejí, je projevem zájmu o ně.
Jak se může projevit na psychice dítěte malé, nebo naopak nepřiměřené kapesné?
S dětmi je potřeba o kapesném mluvit, vysvětlit jim místo peněz v životě a ukázat jim také jiné životní hodnoty. Většina dětí pak pochopí, proč mají třeba nižší kapesné než spolužák. Samozřejmě to, že dítě nedostává kapesné vůbec, může vést i k patologickým jevům, například krádežím. Příliš mnoho peněz může děti kazit, po přechodu z bezstarostného života na škole může v opravdovém životě následovat velké zklamání.