Psycholožka: Kapesné není výkupné

Děti mají mít své vlastní peníze, už proto, aby se s nimi naučily zacházet. Pravděpodobně se jim občas stane, že na konci měsíce budou mít prázdnou peněženku, ale i to je podle psycholožky Lýdie Jarkovské v pořádku, protože je to velmi potřebná sociální zkušenost důležitá pro adaptaci na "dospělý" život.

Jaký význam má kapesné?
Děti díky kapesnému poznají cenu peněz, samy se rozhodují, co si za ně pořídí. Zároveň by však s nimi měli rodiče hovořit také o smyslu peněz a o tom, co v životě lidí znamenají. Dítě by mělo znát cenu práce rodičů, vědět, kolik vydělávají peněz a kolik je to stojí úsilí, i to, co se za ně dá koupit. Pokud dítě postupně zjišťuje, jaká je vlastně hodnota peněz, jak se s nimi hospodaří, převezme stejné hodnoty, jako mají jeho rodiče, naučí se s nimi zacházet. Kapesné by však rozhodně nemělo nahradit péči rodičů, být jen jakousi náplastí za čas nestrávený s dětmi.

Od jakého věku by měly děti kapesné dostávat?
Myslím, že své peníze mohou mít i malé děti, třeba předškoláci. Ti většinou střádají kovové peníze, neznají ještě jejich hodnotu, ale poznávají, že si za ně mohou něco dopřát. Když rozbijí prasátko a nakoupí, musí se vyrovnat s pocitem, že už nemají sice žádné peníze, zato mohli třeba udělat někomu radost. To je jim třeba vysvětlit, mluvit s nimi o tom. Pocit zklamání ze ztráty peněz pak může vyrovnat pocit radosti z obdarování. Větší děti by už měly poznávat cenu peněz, střádat z kapesného třeba na konkrétní věc, přijít na to, že nemohou mít každou věc hned, že našetřit si znamená odříkat si jiné věci a vyvinout určité úsilí. U starších dětí je důležité, aby je rodiče zasvěcovali do rodinného hospodaření, aby věděly, jaké má rodina příjmy a výdaje, zda má finanční potíže, na co šetří.

Mají rodiče sledovat, za co dítě utrácí?
Určitě ano, ale zpovzdálí. Mohou decentně komentovat zacházení dítěte s penězi, ale ne od něho chtít detailní vyúčtování, jak s kapesným naložilo, nebo mu dokonce nařizovat, co si za ně má koupit. Děti nesmějí mít pocit, že je rodič sleduje jako ostříž. Měly by však cítit, že zájem rodičů o to, jak s penězi zacházejí, je projevem zájmu o ně.

Jak se může projevit na psychice dítěte malé, nebo naopak nepřiměřené kapesné?
S dětmi je potřeba o kapesném mluvit, vysvětlit jim místo peněz v životě a ukázat jim také jiné životní hodnoty. Většina dětí pak pochopí, proč mají třeba nižší kapesné než spolužák. Samozřejmě to, že dítě nedostává kapesné vůbec, může vést i k patologickým jevům, například krádežím. Příliš mnoho peněz může děti kazit, po přechodu z bezstarostného života na škole může v opravdovém životě následovat velké zklamání.

,
Témata: Příjem