Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ptejte se ekonoma spořitelny Pavla Kysilky

velikost textu:
vydáno 16.7.2002 11:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 16. července 2002 do 11:25

OTÁZKA: Dobrý den, pane Kysilko. 1.) Kdy Vašíma očima vidíte dobu, kdy by se mohly začit konečně zlepšovat hodnoty podílů v podílových fondech (např. smíšených, ale nejen v nich)? 2.) Co říkáte na to, že bankovní systém Symbols působí stále až příliš problémů klientům (máme zkušenosti), kterých se týká a jsou z něj místy frustrovaní i zaměstnanci banky, kteří pak neúměrně často musejí "žehlit" a řešit problémy a bere jim to obrovské penzum času z jejich "původní" práce, o nervech nemluvě (tímto bych se jich z pohledu klienta chtěl zastat)? Děkuji za případné odpovědi. Alois
ODPOVĚĎ: Globální recese, která postihla akcie na celém světě a nízkoinflační prostředí, které srazilo výnosy z obligací, postihly celosvětově výkon podílových fondů. Současné problémy řady významných světových firem včetně účetních problémů ve Spojených státech, pomalé oživení v Evropě a chronická krize v Japonsku stále odsouvají začátek úspěšnější fáze ekonomického vývoje. Takže počítejme spíše s tím, že i výkon podílových fondů se zlepší nejdříve v příštím roce. A to samozřejmě pod podmínkou, že nedojde k nečekaným scénářům. Z tohoto pohledu a to i díky vývoji kurzu koruny jsou v současnosti vhodnější investice do korunově nominovaných aktiv a fondů, v nichž svoji váhu mají vybrané české akcie, jejichž výkon překonává vývoj ve světě. Pokud sledujete i výkon fondů Investiční společnosti ČS, víte, že i v současnosti nabízejí řadu dobrých a zajímavých investičních příležitostí.
Za svoji praxi jsem nepoznal žádný bezproblémově fungující bankovní informační systém. V případě Symbols navíc působí fakt, že jeho implementace v ČS si vyžádala řadu vývojových zásahů tak, aby implementovaná verze odpovídala našim a českým specifikům. Také vždy trvá určitý čas, než pracovníci nabudou důvěrnou zkušenost s novým systémem. Na druhé straně Symbols mají celou řadu předností, jak z hlediska banky, tak jejích klientů, je to jeden z nejmodernějších bankovních systémů a po jeho usazení budou i naši klienti pociťovat jeho výhody a našim pracovníkům umožní efektivněji reagovat na měnící se potřeby zákazníků a vnitřího chodu banky. Rád bych Vás poprosil o trpělivost i za přijetí omluvy za problémy, které zmiňujete. 16.7.2002 12:28
OTÁZKA: Proč je vaše Internetové bankovnictví málo zabezbečené? Používáte klíč o délce pouhých 512 bitů (standard je 1024), proč není zabezpečeno rovněž úvodní přihlašování do systému (např. přes SSL-Socket Secure Layer)? Stejně tak přehlednost a úplnost vašeho internetového bankovnictví je mizerná, měli byste se inspirovat u jiných bank (např. E-banka) Radek
ODPOVĚĎ: Do značné míry musím souhlasit s Vaším pohledem na přehlednost a úplnost internetového bankovnictví a je to také věc, na které pracujeme. Zabezpečení internetového bankovnictví České spořitelny je na standardní úrovni a používá protokol SSL 30 s min. 40bitovým šifrováním. Tento systém zabezpečení jsme zvolili proto, abychom umožnili využití internetového bankovnictví co nejširšímu počtu uživatelů (využívajících Internet Explorer 4.0 a výšší verze). To však v žádném případě neznamená nižší úroveň bezpečnosti naší služby vzhledem k dvouúrovňovému přihlašování i zabezpečení veškeré komunikace s bankou. Prvotní připojení klienta k centrálnímu severu a zjištění, zda jde vůbec o klienta naší banky, probíhá v otevřeném tvaru. Aby mohla banka registrovaného klienta rozpoznat, zadává klient své klientské číslo a heslo. Tato první úroveň má zamezit náhodným pokusům o spojení s bankou. Až poté se ustavuje SSL spojení a začíná druhá úroveň přihlašování klienta. To probíhá za pomoci klíče a kódu vygenerovaného autentizačním kalkulátorem (tvořícího nedílnou součást našeho internetového bankovnictví), který klient musí zadat. Po ověření, že jde o klienta, který je věrohodným uživatelem služby, se ustavují nadstavbové nezávislé bezpečnostní komponenty na veškerou komunikaci probíhající mezi bankou a klientem. 16.7.2002 16:38

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.