iDNES.cz

Ptejte se manažera firmy Kapsch na mýtné

Erwin Toplak
velikost textu:
vydáno 30.1.2007 9:55
Člen představenstva firmy Kapsch TrafficCom Erwin Toplak vyjednával se státem podmínky zavádění mýtného na českých dálnicích. Teď připravuje druhou etapu - mýtné i pro silnice 1. třídy. Kdy bude hotová a jak bude vypadat? Ptejte se on-line.
OTÁZKA: Dobrý den, Chtěl bych se zeptat co všechno dostal náš stát za těch 22 miliard? Pokud je pravda, že stát nevlastní technologie a vlastní pouze brány a ještě Vám musí platit za provoz tak Vám gratuluju k nejlepšímu obchodu života. Zatím bylo nainstalováno 180 bran jejichž hodnota může být max. 300 000 Kč za ks a celková hodnota tak nepřesahuje ani 10 000 000 Kč. Otázka je tak velice jednoduchá. Co stálo zbývajících 21 miliard když hodnota bran nepřesahuje ani 10 000 000 Kč ? Pracuji v telekomunikační firmě a vím , že tyto náklady jsou maximálně přemrštěné. Těším se na vyčerpávající odpověď. Josef Pazderka
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Není to 22 mld. Celková suma zakázky byla 18, 5 mld. Kč bez DPH. Pro I. a II. etapu dohodnutá cena obsahuje výstavbu mýtného a provozní náklady na 10 let provozu. Ceny se pohybují v průměru 20 % pod srovnatelnými cenami z minulých projektů (např. Rakousko) a jsou tak mimořádně výhodné. Ceny bran jsou založeny na nabídce českých dodavatelských firem. Nemůžu tedy podrobněji komentovat cenovou nabídku. 30.1.2007 10:08
OTÁZKA: Dobrý den. Je sice pěkné, jak opěvujete hybridní systém, ale kromě výhod obou systémů kombinuje taky náklady na oba systémy. Tedy stavíte brány a navíc i technologie pro satelit. Není to jen elegantní způsob, jak od daňových poplatníků vytahat miliardy navíc? Kolik stát bude doplácet? Jarda
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Je přání politiků, že původně objednaný systém má být rozšířen o prvky satelitní technologie. Cílem tohoto rozšíření je v budoucnu zpoplatnit další cesty i širší silniční síť. Pro etapy I. a II. není využití satelitu ekonomicky zásadním způsobem výhodné. Satelit se hodí pro silnice s nižší hustotou provozu, ale při celoplošném nasazení to znamená silnice nižších tříd. Je totiž flexibilní, ale má nižší účinnost při vlastním výběru mýtného. Brány je však nutné stavět i v satelitním systému, a to pro kontrolní účely, které satelit sám nedokáže zajistit. 30.1.2007 10:16
OTÁZKA: Už jem tuto otázku kladl panu Feixovi, ale neodpověděl mi uspokojivě. Kde leží peníze vybrané na zálohách za OBU? Na účtech Kapsche? Znamená to tedy, že máte k dispozici 100 000*1500 = 150 milionů korun, s nimiž můžete celkem volně disponovat, protože není pravděpodobné, že by všichni chtěli najednou kauci zpět? Puk
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: To je naprostý nesmysl. Peníze "bohužel" neprochází nijak našimi účty. Kauce jsou prostřednictvím ČSOB rovnou převáděny na účty státního Ředitelství silnic a dálnic. 30.1.2007 10:18
OTÁZKA: Jakou roli hraje politika a jakou odbornost při vyjednávání se státem o druhé etapě? František
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Myslím si, že přání zavést satelitní prvek do realizovaného mýtného systému je do určité míry politický zájem. Ale jakákoliv přání, ať již politická nebo technická, může společnost Kapsch akceptovat pouze v takové míře, aby výsledný systém byl technicky i ekonomicky funkční v souladu s parametry výběrového řízení. A za to je Kapsch zodpovědný pod velkými finančními sankcemi. 30.1.2007 10:23
OTÁZKA: Považujete za reálný start 2. etapy od ledna 2008? Kolik mýtných bran bude podle vás třeba vybudovat? Česmaďák
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Pokud velice rychle ministerstvo dopravy odsouhlasí koncept, který oficiálně předáváme v tomto týdnu (ale již několik týdnů je diskutován a připravován), pak je termín 1.1.2008 reálný. Co se týče bran, udělali jsme významnou redukci. Přesný počet bude znám až po finálním odsouhlasení našeho konceptu státem. 30.1.2007 10:27
OTÁZKA: Proč navrhujete nějaký hybrid, když můžete použít satelit jak je v Německu? Kuba L.
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: 1) Německé řešení není čistě satelitní řešení, ale kombinované s manuálním placením mýtného u tzv. automatů. Výrazná většina vozidel využívá právě tento manuální způsob placení, takže systém nelze jako celek považovat za moderní plně elektronický systém. 2) Důvodem jsou také podmínky výběrového řízení, které v ČR požadovaly více než 95% míru výběru mýta, což se při čistě satelitním řešení nedá dosáhnout. 3) U satelitního systému jsou výrazně vyšší provozní náklady, např. v Německu dosahují provozní náklady více než 25 % ročního výběru. Zatímco mikrovlnný rakouský systém má náklady cca 11 %! Nižší efektivita výběru mýta a vyšší provozní náklady znamenají daleko delší návratnost investice a samo o sobě vede ke snaze zvýšit kamionům ceny mýta, aby se investice rychleji zaplatila. To je ale problém pro dopravní firmy, zvlášť je-li zdražení mýta dáno jen špatným výběrem technologie. 30.1.2007 10:33
OTÁZKA: Dobrý den. Mám dotaz na mýtné brány v druhé etapě. Víme, kolik potíží bylo u dálnic. Nečekáte v tomto případě mnohem větší potíže - terén, pozemky, protesty obcí atd.? p.F.
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Je to otázka, zda-li stát chce, nebo nechce realizovat mýtný systém. V takovém případě očekáváme, že samosprávy pochopí význam řešení pro stát a jeho ekonomiku a podpoří jeho výstavbu aktivněji, než v I. etapě. Myslíme si, že by to měl být společný zájem státních institucí a samospráv. Již dnes je vidět, že vystavěné mýtné brány je možno využívat i pro další účely, jako jsou informační systémy pro řidiče, regulaci dopravních toků, zvyšování bezpečnosti dopravy, což je i v zájmu lokálních úřadů. 30.1.2007 10:36
OTÁZKA: Pořád slyšíme nejrůznější předpovědi, kolik to vynese. Máte nějaké přesné odhady, jestli neproděláme, jak říká ministerstvo dopravy? František Brázda
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Na základě výběru mýta v prvním měsíci a s ohledem na naše zkušenosti z více než 100 mýtných projektů po celém světě realisticky předpokládáme výběr minimálně 5,3 mld. Kč za rok. Z této sumy nám a našim českým subdodavatelům bude ŘSD platit poplatek za provozování systému ročně 870 mil. Kč (bez DPH). Za vlastní investici do výstavby, kterou Kapsch s partnery dosud sám financoval, zaplatí stát na konci prvního roku za I. etapu 650 mil. Kč (bez DPH). Během 4 let bude celá investice splacena. Výsledkem je, že již v prvním roce provozu mýta zůstane státu minimálně 71 % všech vybraných prostředků. Po zaplacení celé investice, tedy od pátého roku provozu, bude ve státní pokladně zůstávat minimálně 84 %. Existuje je málo tak velkých investic, kde by stát platil investorovi teprve z příjmů z vlastní investice a tak rychle dosáhl její návratnosti. 30.1.2007 10:45
OTÁZKA: Jaké spoznoruje firma politické strany. K jaké politické straně máte nejblíž? ro
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Jsme technologickým dodavatelem řešení a nemáme a ani si nemůže dovolit mít s politickými stranami jakékoliv nestandardní vztahy. Když v průběhu projektu dojde ke změně vlády, ani takto rozsáhlý a významný projekt se nemůže zastavit, nebo zpochybnit... 30.1.2007 10:49
OTÁZKA: Kudy se bude vyvíjet výběr mýta technologicky a pokud jde o zpoplatnění osobáků? Lukas Vysohlid
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: S ohledem na naše řešení není žádný technický rozdíl mezi zpoplatněním nákladní nebo osobní dopravy. Naše realizace jinde ve světě jsou využívány pro zpoplatnění všech druhů silniční dopravy, někde i motocyklů. Je to však čistě politické rozhodnutí. Chci poznamenat, že zejména pro zpoplatnění osobních aut je vzhledem k její obrovské hustotě (i nákladům na pořízení palubní jednotky) mikrovlnný systém nezastupitelný. Na okraj poznámka: německý provozovatel mýta Toll Collect před časem prohlásil, že jejich stávající satelitní systém je pro případné zpoplatnění osobní dopravy nepoužitelný. 30.1.2007 10:53
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat jaká byla mediální atmosféra v Rakousku při zavádění mýtného. Byly u vás rovněž problémy s politikou nebo vše šlo na odborné bázi a i média to tak přijala? Děkuji dálniční
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Rozhodnutí o zavedení celoplošného mýtného systému vždy provází velká politická diskuse. Zároveň se projevuje logicky i silný odpor dopravní lobby. Ale zavádění mýtného je jednoznačně celosvětový trend jak zajistit financování pro výstavbu silniční sítě. V Rakousku byly diskuse ohledně politického rozhodnutí zavést elektr. mýto, ale v okamžiku spuštění systému do provozu se ozvaly i dopravní svazy. Po určitém čase, když zjistili že mýto bezproblémově funguje, se uklidnily všechny negativní hlasy. V současnosti sami dopravci podporují výběr mýtného. Pokud jde o ČR, proběhlo zavedení elek. mýta přes silně zkrácený termín z našeho pohledu klidně. 30.1.2007 10:58
OTÁZKA: Jak se cití manažer firmy, která má příležitost "natáhnout" státní kasu - nota bene ještě jiného státu? To musí být neskutečná radost, protože nikdo se tak neždímá jako nikomu přímo vlastně nepatřící státní pokladna... em
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Jsme firma, která má za úkol dodat státu "stroj na peníze". Tímto úkolem jsem již světově známí, o čemž svědčí naše bohaté reference. Příjmy z mýtného, které vybereme, nepatří nám, ale putují přímo na účty státu a ŘSD. To, co dostaneme my, jsou splátky za dodávku mýtného systému a měsíční poplatky za provoz služeb spojených z elekt. výběrem mýta. 30.1.2007 11:01
OTÁZKA: Až 600 eur za mýtnou jednotku pro druhou etapu? Víte kolik v tom utopí peněz spedité, který má třeba dvacet kamionů? Zlaté dálniční známky... Dopravc
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: My neprodáváme palubní jednotky, my jen jen dodáváme pro ŘSD, které vybírá kauce. Výši kauce určuje výhradně stát, není to tedy prodejní cena, ale vratná záloha. Pokud jde o hybridní palubní jednotku pro II. etapu, cena se bude lišit podle technického provedení a dodatečných služeb. Dovedu odhadnout, že cena se bude pohybovat od 3000 Kč výše. Obchodné politika státu teprve rozhodne, nakolik se výrobní cena jednotky promítne do výše kauce. 30.1.2007 11:06
OTÁZKA: Budou nové hybridní jednotky nediskriminační? Tedy zda půjdou jednoduše na hranicích nalepit na sklo, bez jakékoliv instalace. karel
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Součástí našeho konceptu je i dodání takovéto jednoduché, levné a snadno instalovatelné palubní jednotky. To je i v souladu s podmínkami výběrového řízení i s naší původní nabídkou. 30.1.2007 11:07
OTÁZKA: Proč bude systém pro silnice I.třídy rozdělěný na dvě části a nebude celý přes satelit? Jirkan
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Je nutné dodržet požadavky na efektivitu řešení. Chci říci, že nejde o časové dělení II. etapy, ale rozdělení z hlediska použité technologie. Pro nejvíce zatížené "jedničky" a v blízkosti hranic využijeme efektivnější mikrovlnné řešení. Na zbytek i pro případné rozšiřování systému na silnice nižších tříd se využije méně efektivního, ale flexibilnějšího satelitního řešení s mikrovlnnou kontrolou. Mikrovlnný způsob komunikace je také základním prvkem interoperability v Evropě, kde více než 15 zemí v současnosti používá mikrovlnný systém. 30.1.2007 11:13
OTÁZKA: Pomocí mýtného systému sbíráte jako soukromá firma spoustu citlivých dat jako SPZ a kdy se kde pohybovaly. Splňujete podmínky o nakládání s osobními údaji? Jaroslav Pajor
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: V Evropě existuje standard, který platí pro práci s citlivými údaji. Tento standard zajišťuje ochranu a anonymitu pro uživatele. Samozřejmě my musíme tyto standardy dodržovat a řídit se jednotlivými definovanými procesy, garantujícími patřičnou ochranu dat. Jako příklad z Rakouska uvádím - když dojde třeba na dálnici k nehodě, od níž řidič nákladního auta ujede, jsme schopni na základě žádosti policie poskytnout data o pohybu vozidel v inkriminované době na konkrétním místě. Ovšem jen za dodržení přísně stanovených podmínek. Data pak nejsou zpracovávány námi, ale policií jako určeným státním orgánem. 30.1.2007 11:18
OTÁZKA: Představte si kamion, který jede třeba z Bulharska do Německa, kolik asi musí mít v krabici pod sedadlem různých pípátek, aby projel celou evropou a nemusel nikde platit pokutu. A na hranicích přelepuje, protože jinak by pomalu neviděl ven... Kdy bude platit jedna krabička pro celou EU? Faramir
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Dnes je to tak, že standardy pro interoperabilitu na základě mikrovlnné technologie existují. Takže se nejedná o technikou otázku, ale otázku právně-komerční, kterou mezi sebou musí vyřešit jednotliví provozovatelé systémů a jednotlivé státy. Například dnes již je technicky možné jet z Portugalska, Španělska přes Francii, Švýcarsko, Rakousko až do České republiky s jedinou palubní jednotkou. Co chybí jsou smlouvy pro jednu společnou aplikaci, bezpečnostní klíč a komerční dohodu, stejně jako při roamingu. Konkrétně probíhají rozhovory mezi českým a rakouským provozovatelem, aby bylo legislativně možné použít pro tyto státy jedinou palubní jednotku. 30.1.2007 11:25
OTÁZKA: Kolik to stoji ziskat takovou predrazenou zakazku se zastaralou technologii?A ktery clen vlady si vzal nejvic? Rojko
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Český tendr patří k nejprověřenějším na světě. Zabýval se jím nezávislý ÚOHS, nezávislý krajský soud a také Evropská komise. Všechny instituce neshledaly žádná pochybení či korupci. Psát bez důkazů podobná obvinění si troufnete jen v anonymní online diskusi. 30.1.2007 11:49
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, jak je možné, že byl podepsan kontrakt na 22 mld Kč, ačkoli dříve odhadované náklady byly cca 1O mld Kč. Dále roční výnosy jsou odhadovány na 3 mld Kč ročně, přičemž údajně za 4 roky se má přestoupit na centrální evropský monitorovací satelitní systém. Kdo umí trojčlenku tak si jednoduše spočnte, ze stát příliš lukrativní kontrakt nepodepsal... JIRI
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: 1) Kontrakt za 18,5 mld. Kč (bez DPH) obsahuje cenu za dodávku mýtného systému v obou etapách a pak částku za služby spojené s provozováním mýtného systému po dobu 10 let (a tvoří tak většinu zmiňované částky). 2) Pravděpodobně hovoříte o systému Galileo. Chci Vás ujistit, že Galileo bude připraven pro komerční využití nejdříve v roce 2012. Systém bude také třeba ještě standardizovat pro využití v mýtných systémech. Nicméně tuzemská zadávací dokumentace tendru zohledňovala, aby bylo možné přejít v budoucnu na další mýtné technologie. 30.1.2007 11:55
zpět na osobnost