iDNES.cz

Ptejte se Milana Šimonovského

velikost textu:
vydáno 20.3.2003 12:50
OTÁZKA: Dobrý den, do jaké míry můžete ovlivnit, kdo bude stát v čele Českých drah a jak jste s novým generálním ředitelem spokojen? Není jen pokračování dosavadní politiky? Nechtělo by to ráznější změnu - manažera odjinud? Díky. Bobeš
ODPOVĚĎ: 1) Generálního ředitele ČD neodvolávám, ani nejmenuji, přesto si myslím, že při obsazování této funkce dozorčí rada ČD můj názor brala vážně. 2)Zatím jsem velmi spokojen. Zázraky se nedají očekávat. 3) Není to pokračování dosavadní politiky. Nový generální ředitel má jasnou představu o změně přístupu ČD k zákazníkům. 4) Mojí představou bylo výběrové řízení, do kterého by se hlásili, jak doufám, i manažeři od jinud. Situaci na ČD jsme však vyhodnotili jako kritickou, která vyžadovala okamžité řešení. 20.3.2003 13:00
OTÁZKA: Přeji krásný den! Myslíte si, že se někdy mohou náklady a výnosy z osobní dopravy ČD vyrovnat i bez státních dotací? Pokud možno bez toho, aby na regionálních tratích nejezdili vlaky tak, jako dnes ne venkově autobusy (do naší vsi na trase Pardubice - Praha nejede v sobotu jediný spoj...)? olina
ODPOVĚĎ: Náklady a výnosy v osobní drážní dopravě nejsou v rovnováze a v celém světě jsou dotovány. Dopravní obslužnost je od letošního roku v kompetenci krajů, které mají možnost efektivně kombinovat linkovou autobusovou dopravu s dopravou drážní. Na dopravu autobusovou i drážní stát přispívá celkem 5 mld. korun ročně. Autobusová i drážní osobní doprava je ztrátová. Stát takto přispívá na základní dopravní obslužnost území, kterou stanovuje právě kraj. 20.3.2003 13:06
OTÁZKA: Vazeny pane ministre, Myslite si, ze muze dobre hospodarit spolecnost, ktera vi, ze i kdyz sem tam nekde zaplytva penezi, tak vzdy prispecha na pomoc stat, ktery uhradi vsechny dluhy? Pred par lety jsem se vykaslal na jezdeni vlakem a koupil jsem si s pritelkyni auto. Proc CD nejsou schopny motivovat lidi k tomu, aby jezdili v ekologickych a levnych vlacich a namisto toho nejenom ze nabizi "sluzby" ve forme nechutne spinavych vozu s temer permanentnim zpozdenim, ale ani s ohromnymi dotacemi od statu nejsou schopny nabidnout vyhodnou cenu, takze pro dva uz se vyplati jezdit radeji autem (s neporovnatelne vyssim komfortem). DeCourcy
ODPOVĚĎ: Změna ve vedení ČD a.s. by se měla promítnout také do změny přístupu k zákazníkovi a zlepšení kvality služeb. Vím, že bude těžké znechucené zákazníky přesvědčit o výhodách drážní dopravy, ale věřím, že podobně jako jinde v Evropě se to podaří. Konečně jsou ČD obchodní společnost, která může být úspěšná jen tehdy, pokud bude konkurence schopná s ostatními druhy dopravy. 20.3.2003 13:09
OTÁZKA: Je po hrozbách anonyma a po začátku války v Iráku nějak posílena bezpečnost na železnicic? Bude se nějak regulovat letecká doprava nad naším územím? Děkuji. Karel
ODPOVĚĎ: 1) Žerty neznámých anonymů jsou pro ČD velkou ekonomickou zátěží, protože je musíme brát vážně a chránit cestující veřejnost. Zaměstnanci ČD ve spolupráci s Policií ČR připravilo celou řadu opatření, jak podezřelou činnost na drážních zařízeních monitorovat. Policie je podle jejich vyjádření v 80% zjistí původce těchto žertů, ale přesto tato zdržení ČD velmi zatěžují. 2) Byla přijata mimořádná opatření na mezinárodních letištích v ČR, vzdušný prostor je monitorován ve spolupráci s dalšími evropskými zeměmi. 20.3.2003 13:16
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře. Mám dotazy, které se týkají spojení Prahy a vých. Čech. Myslíte, že se v blízkých několika letech dočkáme prodloužení dálnice do HK a může ministerstvo ovlivnit rychlost její výstavby? Druhý dotaz se týká vlakového spojení mezi Prahou a HK. Vím, že existoval plán na zdvoukolejnění a zrychlení tratě mezi Velkým Osekem a Hradcem. Je v současné době tento plán stále aktuální? A může vaše ministerstvo ovlivnit cenu jízdenek ČD? Děkuji předem za odpověď. Tomáš
ODPOVĚĎ: 1) Dálnice D11, na kterou se ptáte, bude pokračovat v letošním roce výstavbou úseku Libice - Chýšť, ostatní úseky jsou do výstavby připravovány, finanční prostředky jsou naplánovány ve fondu dopravní infrastruktury. 2) Plány na zkapacitnění a zlepšení tratí existují a tento úsek není prioritou v současné době. 3) Cena jízdného je stanovená cenovým výměrem MF ČR jako cena maximální a přepravce může ve své obchodní politice nabízet levnější jízdné. 20.3.2003 13:19
OTÁZKA: Vážený pane ministře. Jakým způsobem se bude postupovat při prodeji bytů ČD (nyní MD) s 5 a více bytovými jednotkami, které dosud nebyly zprivatizovány (pivatizační projekty již byly schváleny vládou a bytová družstva mají napříkad uzavřenou Dohodu k uzavření kupní smlouvy s FNM jakožto prodávajícím)? Zůstanou zachovány podmínky privatizace bytového fondu ČD, kdo bude nyní vystupovat jako prodávající, za jak dlouhou dobu je možné počítat s pokračováním (vzhledem k transformaci ČD a převodu majetku na MD)? Za Vaši odpověď mnohokrát děkuji. Pěchouček
ODPOVĚĎ: Naším záměrem je tyto byty prodat zájemcům a pokračovat tak v privatozaci bytového fondu ČD. Podmínky by měly zůstat stejné jako v loňském roce. Prodávajícím bude Správa železniční dopravní cesty. Pokračovat se bude po převodu majetku na tuto organizaci. 20.3.2003 13:21
OTÁZKA: Pane ministre, jen kratka otazka. Jak to vypada z vystavbou dalnice do Ceskych Budejovic a Rakouska? Dekuji Fort.O
ODPOVĚĎ: Ptáte se na dálnici D3, která je v investičním plánu do r. 2010, části této dálnice se již staví, a to úsek Tábor - Čekanice - Mezno. A v letošním roce se zahájí úsek Mezno - Chotoviny. 20.3.2003 13:23
OTÁZKA: Jste pro přímou volbu prezidenta? Petr
ODPOVĚĎ: Ano jsem. 20.3.2003 13:23
OTÁZKA: Jakou předvídáte budoucnost vládě Vladimíra Špidly? Martina Baloušková
ODPOVĚĎ: Pevnost této vlády a její podporu v PSP ČR prověří vážná témata jako je reforma veřejných výdajů a pokud vláda neobstojí, nedočká se konce tohoto roku. V opačném případě má šanci vydržet po celé funkční období. 20.3.2003 13:25
OTÁZKA: Jste pro zavedení obecného referenda do našeho právního řásu? Občan
ODPOVĚĎ: Jsem pro zavedení tohoto prvku přímé demokracie, ale na vymezené okruhy témat, které se netýkají ústavních změn. 20.3.2003 13:26
OTÁZKA: Pane ministře, mohl byste pojmenovat, čeho se vám podařilo za více než půl roku v rezortu dosáhnout a kde naopak cítíte, že vás čeká množství práce? Matin Marný
ODPOVĚĎ: Nejviditelnější je moje snaha odstranit rizika státu ze smluvního stavu Housing and Construction při realizaci dálnice D47, nejvíce práce však je s transformací ČD. Připravujeme novou dopravní politiku ČR, zaměřujeme se také na reální zavedení státní odborného dozoru, což je vážení kamionů, kontrola bezpečnostních přestávek řidičů, kontrola činnosti STK a kontrola kvality práce při výstavbě nových dopravních staveb. Mimořádné úsilí také věnujeme zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunkacích, máme připraveny novely 3 zákonů. 20.3.2003 13:33
OTÁZKA: Máte čas ještě na koníčky?jaké máte? volič
ODPOVĚĎ: Na koníčky mi nezbývá čas, těším se v létě na pravidelný týden na kolech, kam se svou ženou jezdíme. Letos jedeme na Šumavu. 20.3.2003 13:34
OTÁZKA: Jel jste nekdy v posledni dobe po silnici pro motorova vozidla z Lipnika nad Becvou smerem na Ostravu? V pripade, ze ano, a nezasazujete se ze vsech sil za urychlene postaveni dalnice na Ostravu, jste u me zlocinec. Vita uz aspon mlhavy termin, kdy bude tato stavba zapocata, nerku-li dokoncena? Hasna
ODPOVĚĎ: Ano jel. Realizace dálnice D47, která spojí Lipník nad Bečvou a Bohumím přes Ostravu a vyřeší tento problém je mojí prioritou. Usiluji o pokračování stavby v letošním roce a její dokončení nepozději do r. 2010. 20.3.2003 13:36
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře,chápu, že nemáte na starosti zrovna ten nejlepší sektor, ale který to vlastně je, že?Jelikož jezdím na motocyklu(slušně)a každa nerovnost se mě týka velmi osobně,chtěl bych se zeptat především, v čem tkví problém zavést častější kontroly hmotnosti nákladních vozidel, které vyjíždějí velmi nebezpečné koleje, které jsou za deště přímo smrtelnou záležitostí a to mi potvrdí i řidiči aut.Myslím že jich jezdí hodně a ze sankcí by se mohla uhradit i část nákladů potřebných na opravy silnic.Děkuji za odpověď. Stískal
ODPOVĚĎ: Od poloviny letošního dubna vyrazí na české silnice mobilní skupiny vybavené mobilními váhami na kontrolu hmotnosti kamionů a kontrolu dodržování bezpečnostních přestávek. Věřím, že důsledný státní odborný dozor odradí dopravce od porušování předpisů - přetěžování kamionů. 20.3.2003 13:39
OTÁZKA: Ještě jsem se chtěl zeptat, jak vypadá normální den ministra, který je z Brna. Umíte hantec? Matin Marný
ODPOVĚĎ: Mluvím spisovně, i když "hantec" mluví mému srdci. Můj normální den začíná v 7 ráno a končí těsně před půlnocí, protože mám zásadu přijít z práce ten samý den, kdy jsem do ní přišel. 20.3.2003 13:41
OTÁZKA: Pane ministře, problémů které musíte ve Vášem resortě je jistě mnoho. Jak se po práci nejlépe odreagujete? Řidič
ODPOVĚĎ: Spát, spát a spát. 20.3.2003 13:41
OTÁZKA: stále sportujete? Ještě slézáte stěny?hjaký sport provozujete? Plaváček
ODPOVĚĎ: Stěny slézám již jen při otevírání nových cvičných stěn, o sportu se už nedá hovořit, i když chodím jednou týdně plavat. 20.3.2003 13:42
OTÁZKA: opravdu si myslíte, že ČD se někdy dostanou na evropskou úroveň. Stane se to za Vašeho ministrování? Jan Čurda
ODPOVĚĎ: V budoucnost ČD věřím. Změny nastanou určitě již v letošním roce. 20.3.2003 13:43
OTÁZKA: Pane ministre, ohledne R43 - neverim, ze muzete technickymi prostredky ochranit Bystrc a rekreacni uzemi brnenske prehrady pred tranzitni dopravou. Proto bych vas rad poprosil, zda byste mohl vice zvazit i ostatni varianty vedeni teto rychlostni komunikace a moje otazka zni, co vse muzete v teto zalezitosti udelat. Dekuji a preji hezky den. Martin
ODPOVĚĎ: Technická opatření mohou eliminovat negativní vlivy dopravy na okolní prostředí. Jsou to drahá opatření, ale v exponovaných územích jejich užití oprávněné. V současné době se zvažují i ostatní varianty vedení této komunikace. 20.3.2003 13:45
OTÁZKA: Dnes jsem si přečtl, že k D47 se bude vláda vyjadřovat již na konci března. Určitě už víte, co na vládě řeknete. Bude dálnice D47? Moravan
ODPOVĚĎ: Dálnice D47 je investiční prioritou vlády, právě proto vláda 31.3. zváží nejlepší způsob, jak tuto dálnici realizovat a dodržet harmonogram výstavby. Předložím vládě varianty. 20.3.2003 13:49
OTÁZKA: Jaké máte vztahy s ministerstvem životního prostřed9? Vycházíte spolu?Zdáse mi, že je tob lepší, než za Kužvarta a Schlinga. Tramp
ODPOVĚĎ: S panem ministrem Ambrozkem projednáváme některá kritická místa plánované výstavby. Někde se shodneme, někde společnou řeč hledáme. Osobně spolu vycházíme dobře. 20.3.2003 13:50
OTÁZKA: Pane ministre, muzete nam prozradit jmena vasich namestku a jejich odbornou zpusobilost? Pata Kotek
ODPOVĚĎ: Najdete to na webové stránce www.mdcr.cz 20.3.2003 13:51
OTÁZKA: Budete kandidovat na sjezdu na nějakou vysokou funkci ve straně? Cyril
ODPOVĚĎ: Sjezd je na podzim. Mojí prioritou je vysvětlit občanům výhody vstupu do EU a teprve potom se budu zabývat svou kariérou. 20.3.2003 13:52
OTÁZKA: Pane ministře, znám Vás osobně. Nemám dotaz jen chci říci, že jste fajn člověk a že vám fandím v tom, co děláte. J. Horák
ODPOVĚĎ: Díky. 20.3.2003 13:52
OTÁZKA: Jste stále brněnský patriot? Nestal se z vás postupe času Pražák? Brňák
ODPOVĚĎ: Do Prahy jezdím jen pracovat. Bydlím v Brně a doufám, že brňákem zůstanu. 20.3.2003 13:53
OTÁZKA: Kdy už konečně bude dálnice až do HK? Kolik lidí ještě bude muset zemřít na silnici z HK do Poděbrad? Hradečák
ODPOVĚĎ: Máte pravdu, že stávající silniční síť již nestací kapacitně na dopravní zátěž a je třeba dokončit dálniční síť co nejrychleji. Dálnice do HK je rozestavěna - viz předchozí odpovědi. 20.3.2003 13:54
OTÁZKA: Cestujete raději vlakem nebo autobusem? Co po Brně, tramvají? BrzoŇ
ODPOVĚĎ: Mám raději vlak, kde si natáhnu nohy a mohu tam v klidu pracovat nebo spát. V Brně raději tramvají. 20.3.2003 13:56
OTÁZKA: Budete prosazovat důraznou reformu veřejných financí? Pepa Financ
ODPOVĚĎ: Ano, prosazení reformy veřejných výdajů je i mojí prioritou a je podmínkou setrvání KDU-ČSL ve vládě. 20.3.2003 13:57
OTÁZKA: Pane ministře, jak je možné, že jste ministr a jste tak hubený. Jen ty vlasy. Magda
ODPOVĚĎ: Doufám, že se vám i tak líbím. Také reprezentant lidí s méně vlasy má své místo ve vládě. 20.3.2003 13:58
OTÁZKA: taky jste si hrál jako malý rád s vláčky? Zelený
ODPOVĚĎ: Taky. 20.3.2003 13:59
OTÁZKA: Jak jste spokojeny s pracovniky "vaseho" ministerstva? Kubik
ODPOVĚĎ: Jsem spokojený s těmi, kteří naplno pracují. Ti kteří nebyli ochotni takto pracovat, už na ministerstvu nejsou. 20.3.2003 14:02
OTÁZKA: Jak se KDU-ČSL podílí na tvorbě Evropské politiky? Klára
ODPOVĚĎ: Zatím je KDU-ČSL přidruženým členem evropské lidové strany a kontakty s evropskou lidovou stranou nám pomáhají pochopit evropskou politiku lidové strany. Snažíme se také tyto principy přenášet do politiky v ČR a naše zkušenosti samozřejmě zaznívají na tomto fóru, ale zda-li se tím podílíme na tvorbě Evropské politiky si netroufám říct. 1.4.2003 9:33
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře. Nezdá se Vám že téma dálnice D47 do Ostravy je aktuální vždy pouze v období před volbama a po volbách je odsunuto? Před volbama poklepáváme zákládní kameny, ale že by po volbách přijely bagry a aspoň začaly stavět, to už ne. Jediný použitelný spoj mezi Příborem a Hranicemi se za letošní zimu v podstatě rozpadl, takž nám ostravákům nezbývá než si začít pořizovat vrtulníky. Jura
ODPOVĚĎ: Věřím, že téma dálnice D 47 skončí v té mediální podobě, že v letošním roce skutečně začneme stavět tuto dálnici, a tím se přenese pozornost na jinou komunikaci. Věřme, že se rychle začne stavět i dálnice do Českých Budějovic. Já mohu slíbit všem na severní Moravě, že tato dálnice postavena bude. 1.4.2003 9:35
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, jaká je další vize ministerstva na budování dálniční sítě v ČR a jak se bude řešit velmi kritický stav R4. Děkuji Jirka
ODPOVĚĎ: Naše vize vychází z Vládního usnesení z roku 2001 na rozvoj sítě dálnic a rychlostních komunikací do roku 2010, investiční program samozřejmě také počítá s výstavbou rychlostní komunikace R 4 z Příbrami směrem na Písek. 1.4.2003 9:35
OTÁZKA: casto jezdim do svedska. proc jsou tam silnice, i pres krute zimy, v tak perfektnim stavu na rozdil od nasich? vymlouvate se na zimu, ale ja si myslim, ze to v zime neni. spis v materialu, technologii a castecne taky v penezich. co vy na to? saabik
ODPOVĚĎ: Myslím si, že stav našich komunikací skutečně není zapříčiněn krutou zimou, je to velice komplexní problém - nedostatek financí - samozřejmě, je to ale také přetěžování vozovek přetíženými kamiony, které způsobují rozpad konstrukce. Problém, ale spočívá zejména v nedostatku finančních prostředků. 1.4.2003 9:35
OTÁZKA: Dobrý den, kdy bude dobudován první úsek "dálnice" na Zlín přes Kroměříž a kdy se počítá s celkovým dokončením této "dálnice"? Honza
ODPOVĚĎ: Dálnice ze Zlína přes Kroměříž je ve skutečnosti rychlostní komunikace. Nejbližší dálnice ke Zlínu je dálnice D 47 a samozřejmě obchvat Kroměříže dálnicí D 1, na tento systém se napojuje Zlín rychlostních komunikací R 49. Vše co jsem řekl v předchozích dotazech souvisí s investičním plánem do roku 2010. Tyto komunikace jsou v tomto časovém plánu a budou realizované do roku 2010. 1.4.2003 9:36
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře. V jakém stádiu je jednání o dostavbě dálnice z Lovosic na státní hranici? Děkuji za odpověď. Petr
ODPOVĚĎ: Je dohodnuto, že hraniční úsek dálnice D8 vedoucí z Prahy na Ústí nad Labem a dále na Drážďany a Berlín, bude hotov v roce 2005. Pro často diskutovaný úsek dálnice přes České Středohoří bylo nalezeno řešení v dohodě s Ministerstvem životního prostředí. Já věřím, že tento úsek bude mít skluz zhruba jeden rok a předpokládám tedy, že v roce 2006 bude celá tato dálnice v chybějících úsecích dokončena. 1.4.2003 9:36
OTÁZKA: Pane ministre, jezdite nekdy vlakem? Asi ne, ze? Jaky je Vas nazor na silnice 2. a 3. tridy? Pripomina to spise tankodrom. Dekuji za odpoved. standa
ODPOVĚĎ: Vlakem jezdím rád, byť teď co vykonávám funkci ministra, jezdím převážně automobilem. Věřím, že se k vlaku zase vrátím až budu vykonávat nějaké méně exponované povolání. Stav silnic II. a III. třídy je někde po zimně velmi tristní, je potřeba si uvědomit, že vnitřní dluh silnic II. a III. třídy a jejich zanedbanost je obrovská. Také nárůstem vozidel v silniční dopravě dochází ke stále většímu poškozování vozovek zejména nákladními vozidly, a to hlavně v případě, když jsou tato vozidla přetížena. Stav silnic není skutečně v pořádku. Ministerstvo dopravy po dohodě s kraji dává prostředky od příštího roku na kraje tak, aby se kraje mohly starat o svůj majetek, protože silnice II. a III. třídy jsou majetkem krajů. 1.4.2003 9:39
OTÁZKA: Hezké brzké odpoledne, pane ministře. Byl by jste tak hodný a odpověděl na mé tři otázky ? Děkuji. 1) Při dopravních nehodách vznikají mater.škody na komunikacích a dopr. značení - vymáháte jejich náhradu ? Jak, pokud vůbec..... ? 2) Už léta se hovoří o vahách pro kontrolu přetěžování nákl.aut na našich silnicích. CO hodláte konečně v této věci podniknout (Pokud něco) ?!! 3) Každá obch.smlouva je vypověditelná. Prosím,uveďte konkrétní důvody (nemám na mysli obecnou frázi typu ...je to koplikované...,...spojené s velkými těžkostmi.... atd.) PROČ JSTE STÁLE NEVYPOVĚDĚLI PŘEDRAŽENOU SMLOUVU S FIRMOU,která má vystavět dálníci na Moravě. Je snad penále vyšší, než kolik by nás stálo zrušení smlouvy a zaplacení novému investorovi ??! Antonin Pokorny
ODPOVĚĎ: 1) Při dopravních nehodách se nevymáhají škody za poškození komunikací a dopravního značení. 2) Váhy pro kontrolu přetěžování nákladních automobilů, tedy státní odborný dozor, se dělal velmi namátkově. Systematicky se začíná provádět zhruba od konce března letošního roku tzn., že během dubna chceme tento systém ověřit tak, aby byl již zcela rutinní. Těchto kontrol se budou účastnit zástupci dopravních úřadů z krajů a také příslušníci Policie ČR, abychom také kromě převažování kamiónů prováděli kontroly dodržování režimu práce osádek. Doufám, že se tímto státním odborným dozorem a jeho výkonem v praxi zejména ukončí rozpadání a přetěžování vozovek a také se zlepší bezpečnost na komunikacích. 1.4.2003 9:40
OTÁZKA: v jakem stavu je spor o nedostatecne oddelene dalnicni pruhy v protismerech? pry jsou nainstalivana dvojita svodidla nebezpecna a v pripade narazu nakladniho vozidla muze dojit dokonce ke stretu s autem v protismeru... saabik
ODPOVĚĎ: Lanová i ocelová svodidla jsou schválena a jsou používána v celé Evropě. Oba typy svodidel mají pouze určitou odolnost proti nárazu. Spíše mají odrážet vozidla do jízdního pruhu, ale při určité váze a okolnostech může dojít k protržení svodidel, ať už jsou dvojitá, lanová nebo ocelová. Podle mého názoru, má každé ze svodidel své přednosti a své zápory. 1.4.2003 9:41
OTÁZKA: Otázek kolem dálnic padlo hodně, konkrétně D11 a její už léta plánované a zatím marně očekávané pokračování zajímá i mě. Jakou prioritu pro Vás osobně a pro resort má výstavba dálnic jako taková, existuje nějaký koncept a plány do budoucna pro propojení regionů? PetrM
ODPOVĚĎ: Viz výše. Vláda má investiční program do roku 2010 výstavby zhruba dalších 1 300 km dálnic a rychlostních komunikací. V současné době je rozestavěno 6 dálnic a mnoho rychlostních komunikací. Některé úseky se budou otevírat do provozu již v tomto roce. Některé úseky se naopak stavět začínají. Dálnice D 11 se připravuje opravdu intenzivně. Přípravu výstavbu dálnice provázejí některé chyby i rozhodnutí správních úřadů a soudů, které řešily nepřipuštění některých občanských iniciativ do správního řízení. Dalším problémem je majetkové vypořádání. Věřím, že se nám podaří přes veškeré těžkosti, které bohužel umožňuje náš právní řád, tuto dálnici postavit. 1.4.2003 9:41
OTÁZKA: Pane ministře, když se před lety začalo mluvit o výstavbě dálnice D47, tak jsem ještě věřila, že snad bude někdy stát. Teď už tomu nevěřím ani trošku! Můžete nám (žijícím na sev. Moravě) dát nějakou záruku, že bude dálnice někdy postavena, anebo počítáte s tím, že se většina lidí stejně na stávajících komunikacích, zničených po letošní zimě, stejně zabije, takže dálnici vlastně nebude pro koho stavět? Děkuji za odpověď. Daša
ODPOVĚĎ: Zárukou pro ty, kteří žijí na Severní Moravě, že dálnice D 47 bude postavena, je její zakotvení v investičním plánu vlády. Tento plán se postupně naplňuje a já věřím, že rozhodnutí o způsobu výstavby padne 31. 3. 2003 na vládě a oba způsoby výstavby, jak se zahraničním investorem, tak ze státních peněž mají stejný harmonogram výstavby. S tím rozdílem, že ze státních peněz je to o mnoho levnější. 1.4.2003 9:41
OTÁZKA: dobry den. rad bych vedel, jaky bude vztah k zeleznicim a koridorum. jestli bude rekonstrukce a elektrizace trati jeste masovejsi nez ted. musi se to stihnout, nez dojde k moci pravice, ti stavbu zkrouhnou. napriklad na ostravsku. zeleznice (zejmena tesin-ostrava pres havirov) jsou v tristnim stavu, ostrava-opava-bruntal potrebuje elektrizovat a zdvojkolejnit a naprimit. to je prece dulezitejsi nez dalnice, navic pres brno, takovou oklikou. 2. koridor vede primo ostrava-praha! proto dalnice potreba neni. ty miliardy by mely jit do uprav zeleznic. mel byste prosadit, at se do dalnic, vsech, nejen ostravske, prestanou davat penize ihned. cely stat potrebuje vic lepsich zeleznic. a co kanal dunaj odra ? taky dulezita stavba. priduste automobily, jsou k nicemu. Atvar
ODPOVĚĎ: Tranzitní železniční koridory zejména II. koridor budou dostavěny. Naším problémem je také přestavba železničních uzlů, což je velmi drahá a málo viditelná součást těchto koridorů. Připravujeme zákon o státní garanci úvěru na IV. koridor z Prahy do Českých Budějovic a III. koridor z Prahy na Plzeň. Tyto stavby by měly velmi zlepšit technický stav těchto koridorů. Otázkou převedení dopravy na tyto železniční koridory ze silnic je otázkou vyrovnání podmínek na zpoplatnění dopravních cest. Zde se při rozborech ukazuje, že železnice zpoplatňuje převoz 40 tunového nákladu na 1 km zhruba 4,50 KČ, kdežto silnice desetkrát méně. Je to věc, kterou se musíme zabývat a postupně vyrovnat tyto podmínky tak, aby se zákazníci při objednávce přepravy rozhodovali podle výhod toho kterého druhu doprav a donutili dopravce mezi sebou kooperovat. Takže to je naše představa dopravní politiky. Kanál Dunaj Odra snad Labe je skutečně výhled do velmi vzdálené budoucnosti a v současné době není ani z kapacitních důvodů potřeba. 1.4.2003 9:42
OTÁZKA: Jaký používáte telefon, je vám líto, že vam sebrali "telekominikace". Karel Rozmital
ODPOVĚĎ: Používám služební mobilní telefon Nokia a Siemens a jeden komunikátor Nokia. Mám ze silnicemi a dopravou docela naplněný den, myslím si, že pokud se bude telekomunikacím věnovat pan ministr Vladimír Mlynář plně, bude to pro tento sektor lepší. 1.4.2003 9:43
OTÁZKA: Kolik peněz se již vynaložilo na modernizaci železničních koridorů. Je podle Vás vůbec vhodné upravovat koridory na rychlost 160km/hod (pouze 35% celkové délky koridorů), když žijeme v době vysokorychlostních a magnetických vlaků? JT
ODPOVĚĎ: - I. tranzitní koridor stál 36 mld KČ, zbývá však ještě přestavit a rekonstruovat uzly, kterých je myslím na tomto koridoru jedenáct. - II. tranzitní železniční koridor ani jeho traťové úseky není ještě dostavěn, stát bude také zhruba 36 mld. KČ. Určitě je třeba tuto první etapu úpravy koridorů na 160 km/h udělat, neboť využívání vysokorychlostních a magnetický vlaků je otázka skutečně vzdáleného výhledu. Toto transevropské spojení blíže studujeme a na území ČR máme vymezeny koridory, kudy projdou tyto nové druhy dopravy. Pro zboží bude, ale stále současná konveční železnice dostatečná a bude dobře konkurovat i možnostem silniční dopravy. 1.4.2003 9:43
OTÁZKA: Myslíte, že Špidla chystá další výměny ve vládě? Nebo to zůstane jen nespravedlivě u jednoho Rusnok
ODPOVĚĎ: Myslím, že pokud nebudou všichni ministři pracovat na plný výkon, a tak jak si pan premiér představuje, nejsou další výměny vyloučeny. U koaliční vlády to není tak jednoduché asi jako u vlády jednobarevné, přesto si myslím, že je v zájmu všech koaličních stran, aby vláda pracovala dobře a získala u občanů respekt. 1.4.2003 9:44
OTÁZKA: Přeji Vám krásný den pane ministře. V Brně-Bosonohách je stále aktuální otázka prodloužení bezplatného úseku dálnice D1 Bohunice-Kývalka z důvodu nepřiměřeného zatížení místní komunikace vedoucí přes uzavřenou obec. Uvažujete o této variantě? Děkuji Pavel
ODPOVĚĎ: Pověřil jsem Centrum dopravního výzkumu, což je instituce, která je zřizována naším ministerstvem, aby posoudila multikriterální analýzou všechny nezpoplatněné úseky na dálnicích a rychlostních komunikacích v ČR. Cílem této multikriterální analýzy je v odůvodněných případech doporučit vyjmutí úseků dálnic a rychlostních silnic ze zpoplatněné sítě dálnic a rychlostních silnic ČR. Na základě výsledků analýz a doporučení těchto odborníků pak Ministerstvo dopravy v odůvodněných případech rozhodne o vyjmutí všech příslušných úseků dálnic a rychlostních silnic z výše uvedené zpoplatněné sítě. V současné době je tato analýza zpracovávána a je možné, že úsek dálnice D 1 okolo Bosonoh, by mohl být rovněž do úseků nezpoplatněných komunikacích zařazen. Byl bych opravdu rád, kdyby bylo vše skutečně objektivní, protože nejsem ministr z Bosonoh, ale jsem ministr dopravy pro celou ČR. 1.4.2003 9:44
OTÁZKA: Mam dotaz. D8 bude propojena s Německem, kdy. Asi pak prijdu o kseft. :-(( Lorna
ODPOVĚĎ: Již jsem odpovídal. 1.4.2003 10:50
OTÁZKA: Jak je možné, že zatím poslední 16km úsek D8 stál 1,2 mld Kč a dálnice do Ostravy má být tak drahá. Pokud je to v terénu, tak proč se radši nepostaví rychlostní komunikace? T.Holec
ODPOVĚĎ: (Pozn. red.: dotaz byl zodpovězen ještě před zasedáním vlády 31. března 2003) Referenční cena D47 125 mld. Kč by měla být podle názoru zhotovitele kompletní cenou za údržbu za 30 let a zapůjčení peněz na dobu 30-ti let na výstavbu. Přesto je tato cena velmi nepřiměřená, proto se také vláda bude zabývat možností výpovědi této smlouvy na zasedání 31. 3. 2003. 1.4.2003 10:52
zpět na osobnost