iDNES.cz

Ptejte se šéfů prvního supermarketu v ČR

Supermarket Mana v roce 1991
velikost textu:
vydáno 15.8.2006 10:55
Na milion Čechů připadá nejvíc supermarketů ve střední Evropě. Je tomu ale teprve 15 let, co v tuzemsku vyrostl první z nich. O počátcích supermarketů v Česku budou se čtenáři diskutovat manažer první Many Martin Hildemann a první ředitel Aholdu Ivan Kopřiva.
OTÁZKA: Dobrý den, můžete říct, jak se za těch patnáct let změnilo nákupní chování českých zákazníků? Jsme teď například menší škudlilové než kdysi? Díky Connie K.
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Dobrý den, před 15ti lety byla MANA prvním supermarketem západního střihu. Za tu dobu se chování zákazníků změnilo hlavně ve vnímání kvality výrobků a kultury prostředí prodejen. Na druhou stranu přetrvává tlak na ceny zboží, výrazně se zvýšila konkurence na trhu, takže ceny se moc nezvýšily. Zákazníci se více rozdělili na ty, kteří preferují kvalitu a na ty, kteří preferují cenu zboží. 15.8.2006 11:06
OTÁZKA: Dobrý den. Jak na vás zapůsobilo chování českých zákazníků, tehdy na počátku 90. let? Třeba v porovnánís tím, co jste znali z ciziny... Vzpomínám si, že když otevírala Mana v Uh. Hradišti, že si tam lidi tu kávu zdarma čepovali do termosek a nosili domů... Kolín
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Dobrý den, překvapilo nás, že lidé stáli v zástupech před první prodejnou. Samozřejmě, že jsme snažili nabídnout něco navíc ke kávě. A všem se nám se to líbilo. Kávu bychom uvítali i dnes :o) Překvapení bylo na obou stranách. zákazník byl překvapen, že dostane něco zdarma a my, že to v tak velkém rozsahu akceptuje. 15.8.2006 11:09
OTÁZKA: Zdravím Vás. Jak to nakonec dopadlo s tím systémem vydávání lístečků u oddělení masa, když tam byla fronta? Matně si vybavuju, že to tak zpočátku skutečně bylo, ale pak se to asi moc neosvědčilo, ne? Když to už dneska nefunguje :-)... Lister
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Dobrý den, celé toto opatření mělo za cíl zvýšit komfort nákupu a šetřit zákazníkův čas. Díky otevírání nových prodejen se snížily počty zákazníků ve frontách. Stíhali jsme všechny obsloužit již bez pořadníků, takže jsme to na nových prodejnách nezaváděli. 15.8.2006 11:11
OTÁZKA: Dobry den! Byl Ahold uz od zacatku ziskovy? Byli jste nekdy ve ztrate? egon
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: V zásadě platí asi u každé nové společnosti, že investice a náklady jsou v počátcích vyšší než zisky. Jednalo se nám hlavně o získání místa na trhu a dostání se do podvědomí zákazníků. 15.8.2006 11:13
OTÁZKA: Chtel bych se zeptat, co vas vedlo k tomu otevrit prvni supermarket zrovna v Jihlave, kdyz vzdycky se vetsina podobnych akci uskutecnovala ve velkych mestech Praha, Brno, Ostrava. Nebali jste se, ze v Jihlave nebude dostatecna kupni sila? Prece jenom Jihlava neni zadne velkomesto. Petr P.
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Naše společnost sídlila v Brně, do Jihlavy jsme to neměli daleko. V Jihlavě se nám hlavně naskytla první příležitost pronajmout si tento prostor. Takže jsme toho ihned využili a urychleně prodejnu otevřeli. Tenkrát to byla první moderní prodejna na sídlišti, tedy pro nás na velmi výhodném místě. 15.8.2006 11:15
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jaké byly první ozvy a reakce lidí po otevření prvního supermarketu a jak dlouho trvalo než si na tento způsob nakupování zvykli. Děkuji Jana
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: První odezva byla veskrze pozitivní. Zákazník snadno nacházel zboží v regálech, mohl si vybrat z široké nabídky zboží v moderním prostředí prodejny. Takže si zvykl hodně rychle. 15.8.2006 11:17
OTÁZKA: Na fotkách to vypadá, jako že lidi nakupovali po několika položkách, mají tam úplně prázdné košíky. To se zdá až neuvěřitelné, když si vezmete, jak jim teď ty vozejky přetejkají... To jsme se za těch 15 let tak rozežrali? Storm
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Vždycky platilo pravidlo, že lidé prvně navštívili prodejnu, aby si ji obhlédli. Zjistili ceny a výhodné nabídky. Pak teprve nakupovali. Samozřejmě způsob nákupu se postupně měnil z každodenních návštěv prodejny na týdenní objemové nákupy. 15.8.2006 11:19
OTÁZKA: Docela mě zarazilo, že trhák byl tehdy zrovna jablka jonagold? To tady tehdy žádné jablka nebyly? Myslel jsem, že češi jsou národ zahrádkářů. Měli jste pro to tehdy nějaké vysvětlení? Koblížek
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Ta jablka byla velmi kvalitní vzhledem k ročnímu období (červen), jedno bylo jako druhé. (Zahrádkáři se jablek dočkají většinou až na podzim.) Také jsme lidi mimořádně překvapili jejich cenou. Proto o ně byl tak velký zájem. Mimo jablek jsme měli mimořádně pestrou nabídku ovoce a zeleniny, z nichž některé druhy byly poprvé v takové šíři nabízeny v ČR. 15.8.2006 11:22
OTÁZKA: dobry den, kde dnes nejradsi nakupujete? franta
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Albert a Hypernova, to jsou naše prodejny. Je to pro mě pohodlné, protože nakupuji v prostředí, které znám. 15.8.2006 11:22
OTÁZKA: Co říkáte na shnilé maso v Hypernovách? Ve článku se píše o tom, že by v "nové Maně" člověk měl koupit takové maso, že pod ním doma nenjade "žádné překvapení"... Tak to vám trochu nevyšlo, ne? Kirsten
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: V Hypernovách i Albertech nabízíme čerstvé a kvalitní maso. I přes nastavená školení a interní kontroly se minulý rok jednalo o selhání jedince. (Zaměstnáváme 14.500 lidí.) První MANA byla vyhlášená kvalitou a opracováním masa. 15.8.2006 11:26
OTÁZKA: Jak to bylo se zásobováním takového (na tehdější poměry) velkého obchodu? Neměli jste s tím problémy? Stejně tak jak jste řešili problémy s návali lidí a další věci spojené s logistikou nebo infrastruktorou? Protože dneska dostat se a zaparkovat u nějakého obchodu v centru města je téměř nemožné. Ronnie
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Celé zásobování prodejny bylo řádně promyšlené, smluvně zajištěné a trvale kontrolované. Spolupracovali jsme s českými dodavateli a jen část zboží byla dodávána za zahraničí. Postupně se budovala vlastní dodavatelská základna s důrazem na české producenty. Tato filosofie nám zůstala, v současné době nabízíme 80 - 85 % zboží od domácích dodavatelů nebo výrobců. S parkováním u prvních prodejen nebyl problém, bylo tam vždy velké parkoviště. 15.8.2006 11:29
OTÁZKA: Ve jedné vaší Hypernově u pultu s uzeninami je TV, ze které se linou reklamy, lépe řečeno stále se opakující reklama s velmi vlezlou znělkou. Nebojíte se, že kvůli tomu přijdete o zákazníky? Stála jsem na trochu šunky asi 5 min frontu a nebylo mi veselo. A nebojíte se stížností vašich zaměstnanců na psychický teror během pracovní doby? zákaznice
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Jedná se o nový marketingový nástroj, který testujeme. Uvidíme, jak si povede. Děkujeme za Váš názor. 15.8.2006 11:30
OTÁZKA: Kdo vymyslel nazve mana? A proc zrovna mana? Proc jste je pak prejmenovali? Arnostek
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Název prodejny je jednou z velmi důležitých složek reklamního působení na zákazníka. O názvu se vedly dlouhé diskuze. Svůj názor uplatňovali jak marketingoví odborníci, tak psychologové. Název MANA měl evokovat božský pokrm, v lidových rčeních se jedná o něco vynikajícího, výjimečného, lahodného. V naší české interpreteci ji zákazníci překřtili na Máňu, což je "dobrá žena ze sousedství". 15.8.2006 11:32
OTÁZKA: Máte k dispozici údaje o výši průměrného nákupu na jednoho zákazníka v supermarketu tehdy a dnes? Jak se změnila struktura nakupovaného zboží za těch 15 let? Díky. Karel
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: První průměrné nákupy se pohybovaly z počátku okolo 100 korun. Dnes jsme samozřejmě někde jinde. To je dáno jednak šíří nabídky, ale i změnou nákupních zvyklostí. (Zákazníci nenakupují každý den.) 15.8.2006 11:34
OTÁZKA: Dobrý den.Proč je na prodejnách, čas od času, prováděno nesmyslné přesouvání zboží, které zákazníka vykolejí, znechutí a snad donutí i k odchodu (tedy alespoň mě k.)? Nechcete tímto, kupujícího povodit déle po prodejně, aby více utratil. Staré rozložení předpokládám dělali odborníci, sortiment se také radikálně nemění. Děkuji. Jan Šk. Jihlava
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Na prodejnách přemísťujeme zboží jen zřídka kdy. Jedná se tzv. remodellingy, při kterých se obnovuje technika v prodejně a s tím i rozložení zboží na prodejně. Intervaly remodellingů jsou většinou závislé na životnosti technických zařízení. Snažíme se o stejné uspořádání zboží ve všech prodejnách v republice. 15.8.2006 11:36
OTÁZKA: Proč jste se rozhodli při vstupu do ČR otevřít první prodejnu právě na Moravě a ne třeba v Praze? Michal Němec
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Už jsme odpověděli na začátku diskuze. V Jihlavě se naskytla příležitost. 15.8.2006 11:37
OTÁZKA: Pokud chcete zatlačit na cenu u nějakého výrobku, jak probíhají jednání s dodavatelem? Hodně si jich totiž stěžuje, že jsou dost jednostrané, na principu ber nebo nech být. Kuba
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Dodavatelsko odběratelské vztahy jsou založeny na dvojstranné smlouvě, která podléhá obchodnímu tajemství. Jednání jsou naprosto standardní. 15.8.2006 11:38
OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by me jak dlouho trvaly pripravy a realizace prvniho supermarketu v ČR?A kolik lidí na tom pracovalo? Lili
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Přestavba již existující prodejny probíhala za provozu a trvala zhruba 3 týdny. Samozřejmě, že příprava celého konceptu trvala déle, asi 2.5 měsíce, za přispění holandských i tuzemských odborníků. Do projektu bylo zapojeno 28 lidí. 15.8.2006 11:41
OTÁZKA: Meli jste na otevreni nejakou celebritu nebo jinou slavnou osobnost? Davali jste take nejake darky tem kdo prisli? Karolka
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Na první otevření se přišla podívat tehdejší ministryně obchodu, paní Vlasta Štěpová. První zákaznice dostávaly květiny. 15.8.2006 11:42
OTÁZKA: Dobrý den.Když jste byli první v ČR jako supermarket proč jste nedělali Gigantický narůst prodejen a tím pak znemožnit další konkurenci?Jaké byly první tržby supermarketu?Zajímalo bvy mě jak si lidi navykli na obchod kde je vše pod jednou střechou.Děkuji Martin K.
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: V první fázi byly veškeré prodejny pronajímány. A rozhodnutí o počtu prodejen záviselo na rozodnutí okresních privatizačních komisí. Teprve v druhém období po roce 95 začala i vlatní výstavba prodejen tzv. na zelené louce. V současnosti máme asi 300 prodejen a jsme jednou z největších maloobchodních společností v ČR. 15.8.2006 11:45
OTÁZKA: Jak to tehdy bylo s personálem? Trvalo dlouho, než jste prodavačky zbavili socialistických návyků? Díky. Terka
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: S pronajatou prodejnou jsme přebírali i stávající personál, který byl průběžně proškolován v našich standardech prodeje. 15.8.2006 11:46
OTÁZKA: Víte, nejsem příznivec nakupování ve velkých obchodních centrech. Mnoho lidí a styl, jakým je mi vnucováno zboží mi přijde primitivní a dělá ze mne ovci. Nicméně, funguje to. Rodinky z nižších středních vrstev, náchylné na vstřebání jakékoliv reklamy se potulují bezcílně a utrácejí peníze. Když jste otevřeli první supermarket, fungoval již tehdy in-house marketing? Tzn. přemísťování zboží v regálech, abych strávil v obchodě delší dobu, koncepce rozmístění zboží a cesty zákazníka? Nebo jste to tehdy jen zkoušeli? Karel
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: V současné době máme na prodejnách Albert asi 5 - 12.000 položek. V první MANĚ byl sortiment užší (asi 3.000 položek), ale prvky in-store marketingu byly používány již při otevření. Dokonce fungoval již před rokem 1989. Sortiment musel na sebe navazovat. Změny jsme dělali jen kvůli zákazníkům, pokud se ukázalo, že jim stávající rozmístění nevyhovuje. 15.8.2006 11:50
OTÁZKA: Dobrý den, kdo kontroluje úroveň jednotlivých Hypernov? Jsem z České Lípy a zdejší Hypernova dělá jen ostudu ostatním. Např. Hypernovy v Ml.Boleslavi nebo Libereci jsou nesrovnatelné a to nemyslím co do velikosti, ale co do úrovně. Ta zdejší v CL je taková ušmudlaná, neupravená a i podle jednání zdejších zaměstnanců poznáte, že nejste v MB nebo LBC. Linda
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Děkujeme za upozornění. V našich prodejnách v celé ČR funguje tzv. služba skrytého zákazníka. Pronajímáme se na ní externí společnost, která nám očima velmi náročného zákazníka sleduje služby, kvalitu zboží a celkově úroveň prodejny. Tím pádem získáváme velmi přesnou zpětnou vazbu o stavu jednotlivých prodejen. Na základě toho můžeme přistupovat k nápravám. Můžete nám v tom pomoci tím, že své dojmy sdělíte na naší bezplatnou infolinku 800 402 402. 15.8.2006 11:53
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak vnímáte konkurenci internetových obchodů? Nákup online potravin u nás zatím příliš nefunguje, ale co není, může být - jako u jiného zboží. Proč bych podle vás měl raději nakoupit v supermarketu a ne z pohodlí vlastního domova? Plánujete někdy otevřít i internetový obchod? Jan Ambrož
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Jsme především maloobchodník s potravinami a internetová forma obchodu s čerstvými potravinami není příliš častá. 15.8.2006 11:54
OTÁZKA: Kdo byli v té době vaši největší konkurenti? Byli to pouze ty malé krámky na rohu každé ulice? Nebo jste vědeli že konkurence již taky chystá něco podobného? Cardaš
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Již v té době na trhu byly Jednota a Pramen. Krátce po nás přišly i ostatní maloobchodní řetězce. 15.8.2006 11:56
OTÁZKA: Myslite ze stavet dalsi supermarkety a obchodni centra v Praze neni kontraproduktivni ve spojeni s mnozstvim obyvatel Martin B.
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Ne, v Praze je podle odborníků stále prostor pro další prodejní jednotky. Trh zde ještě není saturovaný. 15.8.2006 11:57
OTÁZKA: Do jaké míry se za těch 15 let změnila marketingová strategie. Můžete ještě dnes konkurovat nesrovnatelne větším hypermarketům ? Vaclav S.
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: U nás máme dva formáty - supermarkety Albert a hypermarkety Hypernova. Pro nás se marketingově změnilo to, že jsme postupně přešli ze 4 značek (Prima, Hypernova, Mana a Sezam) na Albert a Hypernovu. Marketing se ale všeobecně stále vyvíjí. 15.8.2006 11:58
OTÁZKA: Dobrý den. Je pravda, že je Ahold na prodej? Karel
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Není politikou Aholdu komentovat spekulace trhu. 15.8.2006 11:59
OTÁZKA: Jak jste vůbec nabírali prodavačky a zaměstnance, když podobé velké obchody v té době ještě nebyli? To jste brali skoro kohokoliv kdo měl zájem a přišel se k vám hlásit? Ušák
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Prodavačky jsme většinou přebrali s prodejnou. 15.8.2006 11:59
OTÁZKA: pánové, kolik jste měli v prvních supermarketech druhů zboží a kolik jich tam máte dnes? trevor
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: V první prodejně bylo asi 3000 položek, nyní máme v Albertech 5 - 12.000, v Hypernovách až 60.000 druhů zboží. 15.8.2006 12:00
OTÁZKA: Dobrý den Matine/Ivane. Zajímalo by mě, jak se díváte na přístup zaměstnanců (především u pokladních kas) k zákazníkům. Překvapuje mě, že málokdo pozdraví, poděkuje, popřeje hezký den. Téměř nikdy se nestane, že pokladní nandá zákazníkovi zboží do tašky a pouze čeká, až dostane peníze. Neustále přezívá zvyk s drobnými, přičemž rychlé vrácení by bylo efektivnější a supermarket by neměl mít s cash problém. Toto na západě není vidno. Proč na toto management u nás neklade důraz? Děkuji Milan K.
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Naše pokladní a vůbec všichni noví zaměstnanci procházejí 3denním vstupním školením, kde je učíme o dobrém chování a vstřícnosti vůči zákazníkům. Zaměstnanci jsou proškolováni i průběžně. Naše společnost nenutí zákazníky k placení v drobných mincí. V případě, že máte špatnou zkušenost, můžete zavolat na naši bezplatnou linku 800 402 402. Děkujeme. 15.8.2006 12:04
OTÁZKA: Jak se s odstupem času dívate na šílenství při otevírání nových hypermarketů či jiným obrobchodů (Electro World) či na hystérii při výprodejích (Carrefour)? Jája
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: U našich nových prodejen jsme na počáteční nápor připraveni. Musí tomu odpovídat zásoba akčního zboží. Ostatní společnosti a jejich otevírání prodejen nemůžeme komentovat. 15.8.2006 12:05
OTÁZKA: Dobrý den, podle některých průzkumů obraty části malých prodejců pomalu stoupají. Je to způsobeno zejména tím, že si lidé postupně uvědomují, jaké nebezpečí pro ekonomiku ČR a morálku lidí Vaše supermarkety představují. Přiznám se, že jsem si to po určité době také uvědomil a dnes by mne do super-hyper marketů nikdo nedostal. Pěkně to mají popsané na www.hyper.cz . A nyní k otázce: je samozřejmé, že podnikáte pro zisk a nějká ekonomika státu a morálka Vám je ukradená. Ale připadají Vám Vaše praktiky např. vůči dodavatelům, zaměstnancům, a dalším korektní ? Obchod by měl být vždy výhodný pro obě strany , ne ? Víte kolik výrobců zejména na Moravě kvůli Vám zkrachovalo ? Jak kvůli Vám stoupla nezaměstnanost ? .... atd. Ano. Máte pravdu: pokud si to stát neochránil a pustil Vás na trh, tak s tím již nelze nic dělat. Ale kam až to povede ? Nestydíte se ? Jan Verner
Supermarket Mana v roce 1991 ODPOVĚĎ: Naše vztahy k dodavatelům i zaměstnancům jsou naprosto korektní. Máme dokonce uzavřenu Kolektivní smlouvu s Odborovým svazem zaměstnanců obchodu. Naše společnost nabízí 80 - 85 % zboží, které pochází od českých dodavatelů nebo výrobců a zaměstnává 14.500 pracovníků v ČR. 15.8.2006 12:08
zpět na osobnost